Opičení se – matka hlouposti: Když všichni dělají stejnou blbost
i Zdroj: PCTuning.cz
Internet Článek Opičení se – matka hlouposti: Když všichni dělají stejnou blbost

Opičení se – matka hlouposti: Když všichni dělají stejnou blbost | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

4. 12. 2022 13:00 7

Seznam kapitol

1. Zapadat mezi ostatní 2. #notafinancialadvice 3. Iluze hodnoty 4. Když prodávají všichni najednou 5. Divadlo pro veřejnost

Když se ocitnete v nové situaci, když nevíte, co máte dělat, je nejběžnější reakcí kopírovat to, co dělají ostatní. Je to vrozený instinkt všech primátů, který slouží nejen k učení, ale i k tomu, abyste zapadli do společnosti ostatních.

Reklama

Dobře. Spousta lidí vsadila na bitcoin a zbohatla – a mnoho dalších, kteří viděli jejich „get rich quick“ příběh, se pokusila tu věc replikovat. Já na to šel nejprve se selským rozumem, vrazil jsem do toho nějaké peníze, abych viděl, jak to funguje – a když to nefungovalo ani zdaleka tak dobře, jak mi slibovali, tak jsem vycouval. Potom jsem zjistil, že to asi byla chyba, nechal jsem si doporučit alternativní krypto, o kterém se říkalo, že má potenciál – a taky to byla chyba. 

Takže co? Jsou lidi, kteří k tomu přistoupili jako hazardní hráči, vzali spoustu zbytných peněz a nasypali to na různé projekty, přičemž o některých věděli, že to bude malér, jiné snad skončí na černé nule a další jim vynesou tolik, že to celé zaplatí. Dobře, pokud máte spoustu volných peněz na hraní – proč ne. Některé takové sázky vyšly. Tihle lidé už ale patřili často k těm, kteří už úplně nechápali technologie za kryptoměnami, jenom viděli, že ostatní investují a tak investovali taky.

Jiní si řekli, že na investice do krypta je pozdě – a hledali něco nového. Našli NFT a řekli si, že to bude stejné jako s uměním. Jsou dvě základní strategie jak vydělávat na umění, jedna spočívá v tom, že už bohatí jste a tak kupujete slavné a drahé věci s tím, že je po čase prodáte dráž a za víc. Druhá strategie je, že masově kupujete levné umění, dáváte si ho do skladu a čekáte, že po smrti autora hodnota vystřelí nahoru. 

Umělců, kteří zbohatli svým vlastním uměním, je málo – a ti se většinou věnovali marketingu, anebo měli dobrého agenta. Moderní umění není primárně o tom, že něco vážně umíte, ale že vytváříte iluzi hodnoty. Jakmile je iluze vytvořena, přichází bohatí lidé a kupují cokoliv „společensky oceněného“ proto, že věří, že hype pojede dál a cena bude stoupat. Přitom jde o věci, které by si velmi pravděpodobně ani nepověsili doma, kdyby tu nebyla legenda o ceně.

Nepojmenovaný obraz od Basquiata, který se prodal v roce 2017 za 110 487 500 dolarů? Já bych za něj nedal ani pětistovku a rozhodně bych si ho nikam nevěšel. Vypadá jako ošklivé grafitti – a kdyby ho nenamaloval Basquiat, kterého vyhypoval Warhol a byl někde na zdi, asi by byl v rámci údržby města bez ceremonií přetřen na bílo.

Když se podivujete hype kolem NFT, uvědomte si, že to je úplně stejný mechanismus s tím, že se pokročilo o level dál a místo toho, abyste si pořídili ošklivý kus umění za velké peníze, vlastně si kupujete velmi drahý záznam o tom, že jste zaplatili za právo tvrdit, že jste jediní, kdo ho legálně vlastní. Trh s uměním je šméčko – a trh s NFT je jeho pokročilá digitální varianta. 

Stále si myslím, že NFT má svoje opodstatnění, například jako forma sponzoringu, ale ten, kdo naskakoval do digitálně generovaných ohavných opic v domnění, že jsou vzácné a že na nich zbohatne – no, ne. Navíc tu máme kreativní AI, která dokáže chrlit podobné věci v podstatně vyšší kvalitě a téměř nekonečných objemech. Osobně konstatuji, že nerozumím nikomu, kdo si pořídí něco tak ohavného, jako jsou obludy z Bored Ape Yacht Club, natož pak aby za takový shit zaplatil dvě stě až tři sta tisíc dolarů. Tohle je čistý scam.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama