Otázka složitosti: Kam zmizely komplikované hry?
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Otázka složitosti: Kam zmizely komplikované hry?

Otázka složitosti: Kam zmizely komplikované hry? | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

25. 7. 2021 10:09 14

Seznam kapitol

1. Nekonečné hraní 2. Méně pravidel, více zábavy 3. Klasika 4. Inženýrem v divném světě 5. Začátečníkům nepřístupno

V minulosti jsme měli hry velmi různorodé úrovně komplexity. Dnes se zdá, že dominují braindead mobilní hry anebo jednoduché střílečky. Je to ale skutečně tak?

Reklama

Naštěstí jsem čirou náhodou narazil na něco, co vytvářeli podle všeho lidi, kteří měli rádi Transport Tycoona, ale tak nějak si řekli, že ho vylepší do 3D kabátku. A docela se jim to povedlo... nebýt toho, že to udělali opět příšerně komplikované. Jmenuje se to Transport Fever 2 – a stojí to za to, pokud jste ochotní objevovat, jak se to má hrát a co všechno můžete udělat blbě.

Jedna věc jsou komplikace v ovládacím rozhraní. V TF2 můžete stavět železniční i silniční spoje, a to plně ve 3D – s tím, že jsou splinové, plynulé a něco se postavit dá a něco se postavit nedá. Takže zkoumáte, jak se něco staví, což není úplně jednoduché a například mosty se budete muset naučit. Plus: To, co vám pod rukama vzniká, je ovlivněné terénem, takže předtím, než cokoliv postavíte, byste měli strávit čas zkoumáním odkud, kam a jak chcete něco stavět.

Další komplikace: Hra vám řekne základní parametry strojů, například maximální rychlost lokomotiv a jejich výkon – ale už je na vás uvědomit si, že jsou tam další faktory, jako například typ zvolené trati a její profil. Někdy vám to pomáhá, například když máte zdroje surovin na vrcholcích hor: Lokomotiva táhne do kopce prázdné vagóny, takže to jde – a dolů se vezou plné, takže naopak tlačí.

Jindy to není úplně zjevné, například když upravujete trať a povede se vám na ní mírné zvlnění. Vlaky akcelerují pomalu, dostat se na maximální rychlost se dá jen za vhodných podmínek – a pokud uděláte zvlnění, které dovoluje projet maximálně padesátkou, tak to znamená, že rychlovlak vám začne nejdřív brzdit z dvoustovky na padesát a pak se bude zase rozjíždět. Drobná chyba s brutálními následky!

Stavění přístavů? Samostatný problém. Jak efektivně propojit více druhů dopravy? Samostatný problém. Každou věc se musíte naučit – a teprve s postupem času začnete chápat, že jste na začátku něco strašlivě podělali, například jste podcenili délku nádraží a ta vám pro nové vlaky nestačí. A protože jste podcenili délku vlaků, přestává vám fungovat systém výhybek, protože se vlak zasekne na segmentu, který je kratší, než je on sám. Systém editování cest, upgrade pro tramvaje, frekvence zastávek a jejich vliv na rozvoj města, zajištění dodávek surovin ve vhodné frekvenci, aby logistický řetězec fungoval... všechno je složité.

A to nemluvím o ekonomice: Nákupy a zvláště obnova vozového parku jsou věci tak úděsně drahé, že stačí jedna chyba a můžete zbankrotovat. Navíc se tu dějí nepříjemnosti, například problém na trati způsobí neobsluhu linky a z ní se vytratí lidé – a bude trvat roky, než se vrátí. To samé oprava trati: Pokud to máte vymyšlené špatně a nějaká podstatná část logistiky se vám zhroutí, můžete to být naprostý konec. 

Pokud to uděláte dobře, města vám začnou růst před očima. Tohle je něco jako Simcity, které se buduje samo podle toho, jak dobrou logistiku mu zajistíte. Výsledky můžou vypadat naprosto úžasně – a vy se můžete přepnout do pohledu stroje, což je super už se železnicí – a naprosto super v letadle. Anebo se přepnete na tramvaj a projedete si centrum. Vzhledem k tomu, že začínáte v roce 1850 s koňkou – a pokud to uděláte dobře, město díky vaší dopravě vyroste do krásy, je to opravdu úchvatný zážitek.

Ale není to nic jednoduchého. V podstatě každá forma dopravy má svůj vlastní tutorial – a zajistit, aby to fungovalo dobře a bylo to v plusu, je zcela nezávislá dimenze komplikací. Tohle není hra, po které by šílely davy: Právě proto, že je dost komplikované do ní proniknout a znovu a znovu objevovat různé dimenze toho, co jste udělali špatně. 

A tady je právě zakopaný pes s komplikovanými hrami: Tyhle hry nezmizely, pouze se z nich stalo něco okrajového – právě proto, že jsou komplikované. Naštěstí existují mody, které z úmorné bitvy o přežití udělají docela zábavnou stavěnici, ale ty nezřídka řeší jen nějaké aspekty, například finance. Problém s tím, že je nesmírně komplikované něco vůbec postavit: První den bojujete jen s tím, jak něco postavit a asi týden objevujete, co všechno je prostě blbost a nemáte to dělat. A pro spoustu lidí je to nepřekousnutelné. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama