Plaťte další poplatky za mobily aneb OSA opět zasahuje
i Zdroj: PCTuning s pomocí DALL-E
Zábava Článek Plaťte další poplatky za mobily aneb OSA opět zasahuje

Plaťte další poplatky za mobily aneb OSA opět zasahuje | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

70

Seznam kapitol

1. Výpalné za potenciál pirátit 2. Ono to je stejně na YouTube… 3. OSA vs. streamovací služby 4. Požadování koncese jako krok ze zoufalství

Je to tak: Poté, co se veřejnoprávní média dopracovala k závěru, že váš mobil je v zásadě schopný přijímat internetové „vysílání“ a tím pádem by se za držení mobilu měla platit koncese, přidala se OSA s tím, že mají také právo na svou libru masa z mobilů, protože by na nich mohla být uložená jimi spravovaná autorská díla.

Reklama

Nabízí se ale otázka, proč by OSA měla něco takového dostat a rozdělovat mezi své členy. Proč?

První věc je, že dnes je podle mého názoru česká hudební scéna prakticky zcela bezvýznamná. Významná byla během socialismu, kdy se u nás masivně „klonovala“ západní hudba a západní melodie se opatřovaly českými socialisticky přijatelnými texty: Tehdy nic jiného oficiálně nebylo. Opravdu jste neměli šanci se k ničemu dostat, ne jednoduše. 

V průběhu 90. let ale česká hudba padla prakticky do irelevance a moderní čeští tvůrci začali v novém tisíciletí hledat vlastní cesty distribuce a monetizace, například tím, že svoje díla dají na YouTube a jiné streamovací služby. Tam se hraje úplně jiná válka o monetizaci a o práva, ale není to problém koncového spotřebitele, ale tvůrců, YouTube a potom mnoha organizací, které se navzájem napadají a claimují si díla ve snaze otočit monetizační tok k sobě. Je to pěkně drsné, ale není to problém spotřebitele.

Mají to řešit streamovací služby, ne OSA

Velké streamovací služby by měly mít vyřešený vztah k obsahu, který nabízí, samy za sebe a opět by to neměl být problém spotřebitele. Je na nich, aby se bavily s autory a s jejich zastupujícími organizacemi jako rovný s rovným, přičemž mohou používat tvrdé statistické metriky (nedělají to rády, ale mají je). 

Už dlouhou dobu to není problém koncových spotřebitelů: Klasické pirátství vytlačil streaming, který je podstatně jednodušší. Ten je také hlavním tahounem za pádem pirátských platforem, prostě proto, že pokud si můžete něco neomezeně vybírat v obrovských streamovacích knihovnách, nemáte důvod to někde stopovat v divočině a ukládat si to na vlastní média. 

Tím pádem padá důvod k tomu, aby se platilo za média – a řekli bychom, že by všichni měli být šťastní, protože jsme dosáhli svého druhu endgame, kde pirátství je zbytečně komplikované, streaming nabízí legální obsah, uživatelé jsou šťastní z jednoduchého používání služeb a autorskoprávní organizace budou jednat jenom se streamovacími platformami. 


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama