Plaťte další poplatky za mobily aneb OSA opět zasahuje | Kapitola 2
Seznam kapitol
Je to tak: Poté, co se veřejnoprávní média dopracovala k závěru, že váš mobil je v zásadě schopný přijímat internetové „vysílání“ a tím pádem by se za držení mobilu měla platit koncese, přidala se OSA s tím, že mají také právo na svou libru masa z mobilů, protože by na nich mohla být uložená jimi spravovaná autorská díla.
Nabízí se ale otázka, proč by OSA měla něco takového dostat a rozdělovat mezi své členy. Proč?
První věc je, že dnes je podle mého názoru česká hudební scéna prakticky zcela bezvýznamná. Významná byla během socialismu, kdy se u nás masivně „klonovala“ západní hudba a západní melodie se opatřovaly českými socialisticky přijatelnými texty: Tehdy nic jiného oficiálně nebylo. Opravdu jste neměli šanci se k ničemu dostat, ne jednoduše.
V průběhu 90. let ale česká hudba padla prakticky do irelevance a moderní čeští tvůrci začali v novém tisíciletí hledat vlastní cesty distribuce a monetizace, například tím, že svoje díla dají na YouTube a jiné streamovací služby. Tam se hraje úplně jiná válka o monetizaci a o práva, ale není to problém koncového spotřebitele, ale tvůrců, YouTube a potom mnoha organizací, které se navzájem napadají a claimují si díla ve snaze otočit monetizační tok k sobě. Je to pěkně drsné, ale není to problém spotřebitele.
Mají to řešit streamovací služby, ne OSA
Velké streamovací služby by měly mít vyřešený vztah k obsahu, který nabízí, samy za sebe a opět by to neměl být problém spotřebitele. Je na nich, aby se bavily s autory a s jejich zastupujícími organizacemi jako rovný s rovným, přičemž mohou používat tvrdé statistické metriky (nedělají to rády, ale mají je).
Už dlouhou dobu to není problém koncových spotřebitelů: Klasické pirátství vytlačil streaming, který je podstatně jednodušší. Ten je také hlavním tahounem za pádem pirátských platforem, prostě proto, že pokud si můžete něco neomezeně vybírat v obrovských streamovacích knihovnách, nemáte důvod to někde stopovat v divočině a ukládat si to na vlastní média.
Tím pádem padá důvod k tomu, aby se platilo za média – a řekli bychom, že by všichni měli být šťastní, protože jsme dosáhli svého druhu endgame, kde pirátství je zbytečně komplikované, streaming nabízí legální obsah, uživatelé jsou šťastní z jednoduchého používání služeb a autorskoprávní organizace budou jednat jenom se streamovacími platformami.