Plaťte další poplatky za mobily aneb OSA opět zasahuje
i Zdroj: PCTuning s pomocí DALL-E
Zábava Článek Plaťte další poplatky za mobily aneb OSA opět zasahuje

Plaťte další poplatky za mobily aneb OSA opět zasahuje | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

70

Seznam kapitol

1. Výpalné za potenciál pirátit 2. Ono to je stejně na YouTube… 3. OSA vs. streamovací služby 4. Požadování koncese jako krok ze zoufalství

Je to tak: Poté, co se veřejnoprávní média dopracovala k závěru, že váš mobil je v zásadě schopný přijímat internetové „vysílání“ a tím pádem by se za držení mobilu měla platit koncese, přidala se OSA s tím, že mají také právo na svou libru masa z mobilů, protože by na nich mohla být uložená jimi spravovaná autorská díla.

Reklama

Jako – ano, lokální organizace jako OSA to budou mít s vyjednáváním složitější než silné brandy jako například Beatles, které chvíli trvalo dostat na iTunes, a šlo o událost, jíž oslavoval i Steve Jobs, a nechal k ní udělat speciální sběratelskou edici iPodu. Ale to je problém autorů a jejich schopnosti anebo neschopnosti prosadit se na společném trhu. 

Uznávám, že to je drsné. Znám několik tvůrců, kteří mají zásadní problém prosadit se, protože celosvětově je hudebních tvůrců opravdu mnoho. Pravděpodobnost, že se některý z nich stane superstar, je nižší, než že vyhraje jackpot – ale tak to prostě chodí. V okamžiku, kdy streamovací služby dají šanci každému, dochází k přehlcení obsahem a z uměle naceněné komodity se stává něco, co má pro uživatele marginálně nulovou hodnotu. 

Apple Music nabízí více než 100 milionů skladeb, Spotify má podobné číslo – a odhaduje se, že jen během roku 2024 na Spotify přibylo 22 milionů skladeb. Prosadit se proti lidem, jako je Ed Sheeran s jeho 116 miliony sledujících nebo Taylor Swift s 96 miliony sledujících, je opravdu těžké, ale smůla: Spotify má půl miliardy uživatelů a myslím, že je celkem jasné, jak dopadne srovnání jejich vlivu vůči lokálním autorskoprávním organizacím typu OSA. 

Dřív bylo běžné, že CD stálo pět šest stovek, něco lepšího i přes tisícovku – a to v dobách, kdy měla koruna vyšší hodnotu než dnes. Dnes si digitální album koupíte za dvě až tři stovky s tím, že máte tu luxusní možnost, že prostě posloucháte streamovanou hudbu a koupíte si jenom ty konkrétní písničky, které se vám opravdu líbí – a při ceně 30 Kč za písničku a fakt, že na albu často najdete jenom jeden nebo dva kusy, které se vám opravdu líbí, z toho dělá naprostou pecku. 

A to v situaci, kdy je extrémně obtížné prosadit se vůči světové nabídce, takže se nemůžeme divit, že OSA obchází kolem se lžící, s níž se pokouší vyškrábat doslova každý hrnec, který se jim dostane pod ruce. Popravdě – už jsem ani nečekal, že o téhle organizaci jako spotřebitelé ještě uslyšíme, ale viditelně se inspirovali snahou veřejnoprávních médií dobýt novou metu v podobě mobilů, a tak je máme zase tady.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama