Plaťte další poplatky za mobily aneb OSA opět zasahuje | Kapitola 4
Seznam kapitol
Je to tak: Poté, co se veřejnoprávní média dopracovala k závěru, že váš mobil je v zásadě schopný přijímat internetové „vysílání“ a tím pádem by se za držení mobilu měla platit koncese, přidala se OSA s tím, že mají také právo na svou libru masa z mobilů, protože by na nich mohla být uložená jimi spravovaná autorská díla.
Obecně snahu veřejnoprávních médií vybírat koncesi za mobily považuji za projev zoufalství a jejich pádu do irelevance, protože dnešní generace si opravdu vystačí čistě s digitálním prostředím.
Čistě digitální prostředí dovoluje selektivní přístup k obsahu, každý to umí, streamovací služby to umí, digitální distribuce filmů a softwaru to umí, pornosajty to umí. A jenom naše veřejnoprávní média se tváří, že to neumí, že prostě nemůžou zpřístupnit svůj obsah pouze předplatitelům anebo držitelům licence, že nějakého důvodu musí zpřístupnit svou tvorbu celému světu a celý svět by jim na oplátku měl platit za jejich snahu. Tohle je opravdu trapné.
OSA dělá vlastně to samé. V tomto okamžiku by se měli věnovat vyjednávání s velkými streamovacími platformami – a to celé je vlastně obchodní jednání, o kterém by koncoví uživatelé neměli vědět a nemělo by se jich to nijak dotýkat. Zřejmě jsou ale v tomhle jednání malý pán a dostávají méně peněz, než si představují – a tak hledají další příležitosti, jak přijít k penězům.
Je to trochu smutné. Připadá mi, že jde do jisté míry o relikt minulosti, podle jejich vlastních dat je čtvrtina z těch, které zastupují, pouze dědicové po autorech, nikoliv autoři sami. Dnes se mobily používají jinak než klasické přehrávače na fyzická média, pirátství vytěsnil streaming – a ano, technicky vzato sice stále ještě můžete dostat do mobilů hudbu ručně, ale kdo a proč by to dělal?
Dnes už i YouTube nabízí službu YouTube Music – a při cenách od 170 Kč měsíčně pro dospělého a 90 Kč měsíčně pro studenta za plný přístup ke knihovně netuším, kdo a proč by si někdo něco stahoval a proč by OSA měla cokoliv vybírat prodaných z paměťových médií anebo z paměti mobilů. Dnes opravdu není důvod odněkud stahovat knihovny skladeb, máme 100 milionů songů online a jestli to, co se lidem opravdu líbí a co si opravdu koupí a stáhnou, budou jednotlivé stovky, tak to bude tak vše.
Je opravdu divné, že se OSA stále chová, jako by byl rok 1998. A reakce lidí na jejich snahu vyklepat z koberce ještě nějaké miliony navíc, opravdu není pozitivní. U článku na Novinkách byla anketa, které se zúčastnilo 29 tisíc lidí a na otázku „Mají dovozci chytrých telefonů platit poplatek Ochrannému svazu autorskému?“ odpovědělo negativně 98,2 % respondentů.
OSA nejenže už delší dobu neprospívá českému hudebnímu průmyslu, ale jejich kroky vedou k tak negativní percepci, že podle mě nebude pro její členy možné veřejně přiznat, že k nim patří, protože to veřejnost bude vnímat podobně, jako by patřili k nějakému kartelu. Streamovací model kompletně změnil hřiště, neříkám, že je dokonalý pro všechny, ale pro běžné uživatele je více než vyhovující. OSA by se na to měla adaptovat – a přestat konečně spekulovat, do čeho všeho by se ještě dala nahrát hudba a z čeho dalšího by mohli chtít další výpalné.