Plaťte další poplatky za mobily aneb OSA opět zasahuje
i Zdroj: PCTuning s pomocí DALL-E
Zábava Článek Plaťte další poplatky za mobily aneb OSA opět zasahuje

Plaťte další poplatky za mobily aneb OSA opět zasahuje | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

70

Seznam kapitol

1. Výpalné za potenciál pirátit 2. Ono to je stejně na YouTube… 3. OSA vs. streamovací služby 4. Požadování koncese jako krok ze zoufalství

Je to tak: Poté, co se veřejnoprávní média dopracovala k závěru, že váš mobil je v zásadě schopný přijímat internetové „vysílání“ a tím pádem by se za držení mobilu měla platit koncese, přidala se OSA s tím, že mají také právo na svou libru masa z mobilů, protože by na nich mohla být uložená jimi spravovaná autorská díla.

Reklama

Obecně snahu veřejnoprávních médií vybírat koncesi za mobily považuji za projev zoufalství a jejich pádu do irelevance, protože dnešní generace si opravdu vystačí čistě s digitálním prostředím. 

Čistě digitální prostředí dovoluje selektivní přístup k obsahu, každý to umí, streamovací služby to umí, digitální distribuce filmů a softwaru to umí, pornosajty to umí. A jenom naše veřejnoprávní média se tváří, že to neumí, že prostě nemůžou zpřístupnit svůj obsah pouze předplatitelům anebo držitelům licence, že nějakého důvodu musí zpřístupnit svou tvorbu celému světu a celý svět by jim na oplátku měl platit za jejich snahu. Tohle je opravdu trapné.

OSA dělá vlastně to samé. V tomto okamžiku by se měli věnovat vyjednávání s velkými streamovacími platformami – a to celé je vlastně obchodní jednání, o kterém by koncoví uživatelé neměli vědět a nemělo by se jich to nijak dotýkat. Zřejmě jsou ale v tomhle jednání malý pán a dostávají méně peněz, než si představují – a tak hledají další příležitosti, jak přijít k penězům.

Je to trochu smutné. Připadá mi, že jde do jisté míry o relikt minulosti, podle jejich vlastních dat je čtvrtina z těch, které zastupují, pouze dědicové po autorech, nikoliv autoři sami. Dnes se mobily používají jinak než klasické přehrávače na fyzická média, pirátství vytěsnil streaming – a ano, technicky vzato sice stále ještě můžete dostat do mobilů hudbu ručně, ale kdo a proč by to dělal? 

Dnes už i YouTube nabízí službu YouTube Music – a při cenách od 170 Kč měsíčně pro dospělého a 90 Kč měsíčně pro studenta za plný přístup ke knihovně netuším, kdo a proč by si někdo něco stahoval a proč by OSA měla cokoliv vybírat prodaných z paměťových médií anebo z paměti mobilů. Dnes opravdu není důvod odněkud stahovat knihovny skladeb, máme 100 milionů songů online a jestli to, co se lidem opravdu líbí a co si opravdu koupí a stáhnou, budou jednotlivé stovky, tak to bude tak vše. 

Je opravdu divné, že se OSA stále chová, jako by byl rok 1998. A reakce lidí na jejich snahu vyklepat z koberce ještě nějaké miliony navíc, opravdu není pozitivní. U článku na Novinkách byla anketa, které se zúčastnilo 29 tisíc lidí a na otázku „Mají dovozci chytrých telefonů platit poplatek Ochrannému svazu autorskému?“ odpovědělo negativně 98,2 % respondentů.

OSA nejenže už delší dobu neprospívá českému hudebnímu průmyslu, ale jejich kroky vedou k tak negativní percepci, že podle mě nebude pro její členy možné veřejně přiznat, že k nim patří, protože to veřejnost bude vnímat podobně, jako by patřili k nějakému kartelu. Streamovací model kompletně změnil hřiště, neříkám, že je dokonalý pro všechny, ale pro běžné uživatele je více než vyhovující. OSA by se na to měla adaptovat – a přestat konečně spekulovat, do čeho všeho by se ještě dala nahrát hudba a z čeho dalšího by mohli chtít další výpalné.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama