Project CARS: Rozbor hry a nastavení detailů | Kapitola 11
Seznam kapitol
Project CARS je výborný závodní simulátor, který byl z větší části financovaný komunitou, a tak jeho vývoj hlavně zpočátku nebyl jednoduchý. Pokud jste hru sledovali, jistě vás i zaujala detailní a špičková grafika. Jak vypadá výsledek, jak plynule to běží a jaké jsou možnosti nastavení grafiky? To vše se dozvíte v našem rozboru.
Závěr
Project CARS je hra, u které je jasně vidět, na co se autoři zaměřili – na tvorbu jednoho z nejlepších závodních simulátorů. Hra nabízí neuvěřitelné možnosti nastavení vozů, u kterých většinou vůbec nerozumím tomu, na co by mohly mít vliv. Mohu tedy jen odhadovat a podle herních recenzí si i myslet, že fanoušci závodních simulátorů si přijdou na své. Mě hra potěšila tím, že může vypadat přesně tak, jak ukazovala různá videa a obrázky před vydáním. Hra má úžasně detailní modely aut, a i tratě odpovídají svým originálním předlohám (i když má hodně tratí kvůli licenci jiný název), a tak hra má v tomhle ohledu tu správnou atmosféru.
Bohužel, dekorace kolem tratí (hlavně stromy), vypadají občas příšerně. Zatímco modely aut mají údajně až 300 000 polygonů, některé stromy kolem tratí jsou řešeny prehistorickou technikou dvou skřížených 2D placek (4 polygony) přes sebe. Na takový model je jen nanesena textura fotky stromu a je hotovo. Výsledek? Ve vysoké rychlosti s motion-blurem si ničeho nevšimnete, ale po zastavení tohle zjednodušení doslova praští do očí.
I efekty počasí se hodně povedly. Hra má plně dynamický cyklus počasí, který si můžete na závod upravit jak chcete. Východy a západy slunce, déšť nebo mlha... to vše vypadá dobře. Bohužel různé počasí výrazně ovlivňuje nejen chování vozů (to je dobře – podle reality), ale také výkon a plynulost hry. V tomhle ohledu je hra hodně nevyvážená. Pokud si například budete chtít zkusit závod 24h LeMans, tak pozor na to. Můžete sice odpoledne startovat za hezkého počasí při 60 fps, ale pak přijde noc s bouřkou a máte po legraci. Doporučuji tedy určitě nastavovat detaily podle nějakého nočního závodu za deště. Detaily sice budete muset ořezat výrazněji, ale hra vás aspoň nepřekvapí nehratelným propadem výkonu.
Poslední a největší problém hry je její chování na grafických kartách AMD. I když jsem krátce zkusil Radeona R9 290X v sestavě s procesorem i7-2600K, problém s s nízkým využitím GPU přetrvával. Problém je tedy hlavně na straně hry a AMD ovladačů. Špatná optimalizace (ve smyslu nevyrovnaného výkonu) není dobrá vizitka ani pro Nvidii, protože ta má ve hře hromadu reklam. Většina majitelů grafik AMD kvůli tomu bude možná házet špínu na Nvidii kvůli záměrné de-optimalizaci hry, i když k tomu není jediný důvod (Nvidii tohle spíš uškodí) ani důkaz (snažil jsem se hledat co se dalo, včetně experimentů s nastavením PhysX).
Naštěstí Project CARS umožňují výrazně snížit detaily a hra bude krásně hratelná i na sestavě s AMD FX procesorem. Akorát už nevypadá tak pěkně (kromě modelů vozů). Teoreticky lze očekávat nějaké opravy ovladačů ze strany AMD a možná i opravy hry samotné, protože rozdíly ve výkonu při různém počasí jsou i na Nvidii velmi vysoké. Pokud budu ignorovat výsledky z AMD grafiky, tak to podle mě je vynikající závodní hra, s nedoladěnou optimalizací výkonu. A co si o Project CARS myslíte vy?