Quo vadis, Google aneb proč už Google nemíří na Měsíc | Kapitola 4
Seznam kapitol
Google přestal „nedělat zlo“ v roce 2018 a v roce 2019 jeho zakladatelé, Sergej Brin a Larry Page, odstoupili ze svých vedoucích rolí. Firma se od svých začátků nejen razantně rozvinula, ale také se podstatně změnila – a dnes se už nepodobá radikálně inovátorskému startupu, kterým byla na začátku.
Nespokojenost lidí se projevuje jako výrazná pracovní migrace. Nízká je u tradičního průmyslu, dopravy anebo u úředníků, kde doba zaměstnání u jednoho zaměstnavatele v průměru přesahuje 10 let, naopak práce v médiích, v zábavním průmyslu, obchodě a technologiích se pohybuje kolem šesti let. Podle údajů Zippia je průměrná délka zaměstnání u Google 3,4 roku, což opravdu není moc.
Narazil jsem ale na podstatně více šokující údaj magazínu Inc, který tvrdí, že ve skutečnosti je to kratší doba, jenom 1,3 roku. Poněkud zvláštní text tvrdí, že to je vlastně možná dobře, protože „noví zaměstnanci přinášejí energii, entuziasmus a myšlenky, jiné perspektivy a jiné zkušenosti“. To je sice možné, ale osobně pochybuji, že za 1,3 roku odvedou nějaký kus práce – popravdě se spíš ani nestihnou seznámit s místem kde pracují. Tradiční názor říká, že lidé, kteří mění práci v tak krátkých intervalech, patří mezi velmi rizikové.
Rok je doba pro stáž, ne pro práci. Od stáže očekává stážista zkušenosti a zážitky, ale sotva cokoliv dokončí, jen si nalepí na notebook sticker a půjde dál. Pochybuji, že odvede cokoliv zásadního, zvláště pokud pracuje na nějakém kódu anebo na výzkumu. Ultrakrátká doba práce v Google může smysluplně korelovat s Google Graveyard, ale to je tak všechno. To, co jako firma opravdu nechcete, je abyste fungovali jako průtoková univerzita, kam se lidi přijdou seznámit s vašimi postupy, tuhle výuku jim platíte jako zaměstnavatel – a pak s vašimi zkušenostmi odejdou.
Nutno podotknout, že většina individuálních názorů říká, že se reálná retence v Google blíží spíš čtyřem letům. Jako důvody odchodu se udává nuda, nedostatek opravdových výzev, ale také vysoké životní náklady v Kalifornii, kde má Google centrálu. Rovněž se říká, že Google úmyslně nezjednodušuje situaci těm zaměstnancům, kteří nejsou povyšováni a ti se dostávají do situace, že obvykle za méně než čtyři roky prostě sami odejdou.
Google se přitom snaží, je specifický například v tom, že nabízí „benefit zaměstnancům, kteří zemřou“, což spočívá v tom, že pokud jako zaměstnanci Google zaklepete bačkorami, vyplatí se pozůstalým hodnota vámi držených akcií, životní pojištění, vdovec / vdova bude dostávat dalších 10 let polovinu vašeho měsíčního platu a navíc dostane 1000 dolarů měsíčně na každé nezletilé dítě. „Když se to dozvěděla moje žena, normálně se rozbrečela,“ uvedl jeden zaměstnanec. „Byla normálně dojatá, co pro ni udělá firma, kdybych zemřel. Přestože to ví, tak mě zatím neotrávila,“ dodal. „Asi to je opravdová láska.“