Quo vadis, Google aneb proč už Google nemíří na Měsíc
i Zdroj: depositphotos.com
Sítě a Internet Článek Quo vadis, Google aneb proč už Google nemíří na Měsíc

Quo vadis, Google aneb proč už Google nemíří na Měsíc

Michal Rybka

Michal Rybka

25. 2. 2023 14:00 3

Seznam kapitol

1. Google už není startup 2. Proč to kupují? 3. Pohřebiště snů 4. Na rok do Googlu 5. Akcie mají sypat

Google přestal „nedělat zlo“ v roce 2018 a v roce 2019 jeho zakladatelé, Sergej Brin a Larry Page, odstoupili ze svých vedoucích rolí. Firma se od svých začátků nejen razantně rozvinula, ale také se podstatně změnila – a dnes se už nepodobá radikálně inovátorskému startupu, kterým byla na začátku.

Reklama

Kanál Logically Answered vydal nedávno fantastické video „Google Is Done Shooting For The Moon“, které popisuje změny ve společnosti a to, jak opouštějí své inovativní a někdy šílené faktory. „To shoot for the Moon“ neboli „mířit na Měsíc“ je hláška označující snahu o něco fantastického, možná i nereálného – a Google měl takových projektů mraky, od vysokorychlostního internetu Google Fiber po balónový internet, který měl vykrýt hluchá místa v rozvojových zemích anebo v zemích postižených katastrofou.

Nebudu přežvýkávat obsah excelentního videa, předpokládám, že anglicky jste gramotní. Leč shrnu několik bodů, které autor zmiňuje, protože je to důležité – a zastavím se u aspektu, kterého se ve svém videu dotkne, ale příliš ho nerozebírá – a které se týká právě onoho „míření na Měsíc“ a negativních efektů, které to přineslo.

Google už není startup. Jeho zakladatelé přistupovali k věcem velmi disruptivně, rozhodovali se sami a často bez velkých konzultací: Když se jim zdálo, že je dobrý nápad něco koupit, tak to koupili, aniž by předem řešili problémy s integrací struktur anebo s dlouhodobou perspektivou projektu ve firmě vůbec. Opakované akvizice perspektivních projektů a jejich likvidace, pokud se ukáže, že nejsou perspektivní, je běžná obchodní praktika. Občas se to prostě nepovede, projekt se nedotáhne, ukáže se, že to není až tak dobrý nápad anebo to vykolejí na něčem jiném – a je konec, přičemž se technologie a patenty obsažené v akvizici alespoň nedostanou do rukou konkurence. To, že se investice nerealizovala, jsou náklady obětované příležitosti, ale alespoň má konkurence problém v tom, že nemá přístup ke chráněným technologiím, což jsou jejich náklady obětované příležitosti. Jsou to takové korporátní šachy, kde některé tahy bývají dost nákladné.

To, že Google utopil hodně peněz v nerealizovaných projektech, je pro ně relativně malý problém, protože mají vysokou ziskovost z reklam. V současné době je, zdá se, pro Google největším problémem vzestup AI, který je chytil tak trochu v nedbalkách, přesněji řečeno oni o AI ví, modely mají, ale nejsou na takové úrovni, jako je ChatGPT a zdá se, že jsou k integraci své AI do vyhledávačů dále než například Microsoft.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama