Resizable BAR na Intelu: RTX 3060 a RX 6700 XT | Kapitola 19
Seznam kapitol
AMD s novými Radeony a Ryzeny představilo technologii Smart Access Memory, která využívá resizable BAR k zefektivnění přenosu dat mezi pamětí počítače a videopamětí grafické karty. S podporou resizable BAR se už začaly přidávat i ostatní platformy a grafické karty. Podíváme se, co resizable BAR udělá s výkonem na Radeonu a GeForce.
Nemohu si pomoct, ale myslím, že zatím to nevidím tak, že bych za stávajícího stavu nechal resizable BAR zapnutý. Ve většině her, které se hrají, není přínosem. Někde může znamenat i propady výkonu, a tam, kde funguje přináší navíc většinou jen jednotky snímků za sekundu. Ale můžete i narazit podobně jako já u GeForce v Death Stranding, a pak se objeví propady výkonu o desítky procent.
Další věc je, že z grafů průběhů snímkové frekvence je zřejmé, že to, jestli ve hrách naměříte přínos, plichtu nebo propady výkonu, záleží do velké míry i na testované lokaci a nastavení.
V Cyberpunku je docela dobře vidět, že s reBAR chvíli běží hra o jednotky snímků pomaleji, posléze o jednotky snímků za sekundu rychleji, ale na průměrech to vypadá, že se výkon s resizable BAR nemění.
Výsledky testů je tedy třeba brát s větší rezervou než obvykle – klasické metodiky testování sestávající testů o délce v desítkách sekund selhávají a pro srovnávání delších časových úseků jen stěží připravíte dobře opakovatelná měření.
Jsem si jistý, že využití reBAR dává smysl, ale musí si to nejdřív sednout. Těžko se dá předpokládat, že něco, s čím hry nikdy nepočítaly, stačí jednoduše „zapnout“ a bude to fungovat.
Hrajte jenom hry z testů!
Jsem si jistý, že při jiné skladbě testů by výsledek vyzněl pro resizable BAR výrazně lépe. To je ostatně důvod, proč bych v dohledné době rád proklepnul více her, kde by měl mít reBAR přínos oficiálně. Z marketingových grafů prezentujících nárůst výkonu u AMD i u Nvidie to na mě dělá dojem, že k tomu, aby byl resizable BAR opravdu přínosem, nestačí resizable BAR prostě zapnout, ale jsou zapotřebí i optimalizace ovladačů a vývojáři ovladačů se celkem logicky soustředí především na hry, které se aktuálně používají v recenzích grafických karet nejvíce. Takže pokud chcete být s reBAR spokojení, prostě hrajte to, na čem se většinou testují grafické karty.
Dost sarkasmu, pokud jde o přístup obou firem, nelíbí se mi ani řešení AMD, kdy reBAR prostě zapne pro všechny hry a na vás je, jestli jej budete mít v BIOSU zapnutý, anebo ne, ani řešení Nvidie, která jej pro všechny hry vypne a aktivuje je jenom na těch prověřených. Pokud by ale reBAR skutečně vyžadoval optimalizace v ovladačích a bez nich je k ničemu, nebo může výkon naopak ještě zhoršit, byl by logičtější přístup Nvidie.
S ohledem na problémy, na které jsem narazil v Death Stranding a na to, že lze s reBAR naměřit propady výkonu jak na GeForce, tak na Radeonech, bych jako nejrozumnější viděl řešení, že bude reBAR standardně vypnutý a ve výchozím nastavení aktivní pouze v prověřených hrách s tím, že nám výrobci grafik dají možnost aktivovat reBAR v profilu hry ručně.
U Nvidie něco podobného nejspíš nehrozí, protože se snaží o blbuvzdornější přístup a v profilech většinou schovává neprověřená nastavení, která mohou hru „rozbít“. Často jde nastavení hry ještě znásilnit přes Nvidia Profile Inspector, ale jako u řady jiných položek v herních profilech je dost malá šance, že to bude k něčemu dobré.
Každopádně je hodně otravné chodit na zapínání a vypínání reBARu pokaždé do BIOSu, troufám si tipnout, že kvůli tomu jej většina lidí nechá raději standardně vypnutý, než by riskovala potenciální problémy pro zisk jednotek snímků za sekundu.