i
Zdroj: PCTuning.cz
Rozhodují o vývoji PC ještě výkonné komponenty? | Kapitola 3
Seznam kapitol
S každým dalším rokem, kdy se objevují nové a úžasné digitální hračky, si kladu otázku: Co je pro vývoj počítačových technologií vlastně důležitější? „Velké“ technologie – procesory, grafické čipy, paměti či celé platformy – a nebo právě tyhle malé a často podivné gadgety, které okupují naše kapsy? Odpovědět není vůbec jednoduchá.
Osobně se domnívám, že prvním digitálním gadgetem, který skutečně
pohnul světem, byly klasické digitálky. Mezi digitálkami z osmdesátých
let najdeme famózní kusy, které skutečně představují dokonalý gadget,
jako například digitálky Hewlett-Packard HP-01. Mohli jste si je
pořídit v ocelovém či pozlaceném provedení a obsahovaly kalkulačku
(schopnou provádět i výpočty s daty), kalendář a budík. Na rozdíl od
mnoha jiných výrobků se počítalo s existencí světa i po roce 2000 – i
když hodinky zobrazují pouze poslední dvě číslice z roku, jednadvacáté
století naznačují rozsvícenou desetinnou tečkou. Hodinky měly celkem
šest čipů a tři baterky – displej nebyl ještě z tekutých krystalů a
poněkud více papal. Dosahovaly odchylky do 30 sekund za rok a bylo je
možné rekalibrovat, což je poměrně unikátní vlastnost. Není to úžasný
gadget? I dnes bych jimi nepohrdl – je to úžasné retro-futuro,
avantgardností srovnatelné asi jen s hodinkami, zobrazujícími čas v
binárním formátu. Dnes se nad klasickými digitálkami bohatec jenom
zašklebí a poukáže směrem k ručně vyráběným šperkům, neboť frčí
jemnopráce a mechanika, čímž vzniká dojem, že šlo o pouhou módu či
exces. Smést digitálky ze stolu do rohu, kde se skrývají jiné zločiny
osmdesátých let, jako „bizarní účesy“ a „ujetá muzika“ (jak tuto dobu,
pro ni již historickou, charakterizuje moje ctěná přítelkyně), je ale
veliká chyba. Digitálky NEBYLY výstřelkem a ani slepou uličkou.
Obrovský přínos digitálek byl v tom, že jejich popularita vytvořila
obrovský tlak na výrobce, aby vyráběli hodinky stále jednodušší a
levnější. Počet čipů se rychle redukoval k jednomu – a jejich výroba se
zlevňovala, což mělo pozitivní dopad na vývoj dalších gadgetů. Dnes
máte hodinky v úplně každém mobilu a nezřídka i MP3 přehrávači a mohli
bychom se hádat, zda tedy technicky vzato nejde o digitálky, schopné
přehrávání hudby, videa a připojení k internetu. Navíc mnoho lidí má
rádo ručičky i čísla a tak digitálky spokojeně koexistují i v mnoha
mechanických hodinkách. Jde tedy o gadget velmi úspěšný.
Miniaturizace na počátku 80. let, iniciovaná levnými digitálkami, dala
vzniknout dalším gadgetům, ale zpětně prospěla i počítačům. Koneckonců
technologie povrchové montáže, která v té době přišla na světlo světa,
měla zlevnit, zrychlit a zjednodušit masovou výrobu jak elektroniky,
tak i počítačů. Otázka, zda jsou pro rozvoj počítačů důležitější
gadgety a nebo „klasická“ IT, proto nedává valný smysl, pokud se
nezaměříme na jednotlivá období. Druhá polovina sedmdesátých let a léta
osmdesátá jsou dle mého nejlepšího mínění jasně tažena gadgety –
konzolemi, domácími počítači, a masivní digitalizací obecně. Na konci
osmdesátých let už ale IBM kompatibilní stroje zlevnily natolik, že
začaly být přijatelné jako stroje pro domácí použití – a ukázalo se, že
všelijaká omezená „domácí PC“, jako byl Commodore PC-1 či Schneider
EuroPC, prostě nelze použít pro rozumnou práci. Konec osmdesátých let a
prakticky celá devadesátá léta zase podle mého mínění představují zcela
jednoznačné vítězství „velkých“ a „standardizovaných“ technologií. Trh
s počítači se v té době navíc vyvíjel neobyčejně dynamicky - výkonové
rozdíly mezi 286kami, 386kami, 486kami a Pentii byly tak značné, že
uživatelé upgradovat chtěli. Je to zvláštní, ale morální životnost
počítače devadesátých let byla zcela zanedbatelná s dneškem – dnes
můžete mít stroj řekněme z roku 2003 a používat ho dodnes bez problémů
ke kancelářské práci. Pokud jste si koupili v osmdesátých letech stroj
třídy 286 (bratru za 100.000 Kčs) a chtěli přejít na nový, velmi
náročný operační systém – řekněme Windows 3.1, čekal vás upgrade
alespoň na stroj třídy 386 (tedy dalších 40.000 Kč).
Přechod na stroj vyšší třídy přinesl zcela razantní zrychlení v
kancelářských aplikacích. Upgrade paměti ze 640 KB na 2 či rovnou 4 MB
přinesl pod Windows zcela jasné zrychlení systému – upgradovat na
Windows XP z 1 GB na 2 či 4 GB vám pro normální aplikace až takový
nárůst výkonu nepřináší.
Zkrátka a dobře: Každý upgrade, každá investice do hardware, se vám
tehdy vrátila v pozorovatelném nárůstu výkonu a chápal to úplně každý
uživatel. Tento efekt skončil na konci devadesátých let, kdy jsme
dosáhli plató u stroje s procesorem někde na 1,5 Ghz a pamětí 1 GB RAM
– ten v podstatě stačí pro kancelářské aplikace, sledování DVD,
poslouchání MP3 apod. dodnes. Jistě, nové operační systémy využijí více
paměti, akcelerace HD videa si žádá rovněž výkon – ale pro pana
Průměrného je to zbytečný a neopodstatněný výdaj. Snaha dodat spořivému
panu Průměrnému silný hardware za rozumné ceny vedla k rozvoji
technologií, ale jaksi se nepočítalo s tím, že mezní užitek pro pana
Průměrného s každou generací klesá, až poklesne prakticky na nulu. Pan
Průměrný upgradovat nepotřebuje – a jeho náklady na upgrade dosáhly
naprostého minima. Zde vývoj tažený nárůstem výkonu začal jednoduše
stagnovat – žádné 3D displeje, hlasem řízené a samostatně uvažující
aplikace, žádající brutální výkon, zatím nepřišly a pana Průměrného k
inovaci strojního parku nenutí.