Rozhodují o vývoji PC ještě výkonné komponenty?
i Zdroj: PCTuning.cz
Zábava Článek Rozhodují o vývoji PC ještě výkonné komponenty?

Rozhodují o vývoji PC ještě výkonné komponenty? | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

10. 10. 2009 03:00 26

Seznam kapitol

1. Pokrok nezastavíš 2. Počítač jako počítač? 3. Digitálky jako první gadget 4. Ještě výkonnější počítač? Na co?!

S každým dalším rokem, kdy se objevují nové a úžasné digitální hračky, si kladu otázku: Co je pro vývoj počítačových technologií vlastně důležitější? „Velké“ technologie – procesory, grafické čipy, paměti či celé platformy – a nebo právě tyhle malé a často podivné gadgety, které okupují naše kapsy? Odpovědět není vůbec jednoduchá.

Reklama
Pravda, nároční uživatelé a zvláště hráči tlačili vývoj výrazně déle. V polovině 90. let přišel výrazný technologický skok v podobě 3D akcelerátorů – a věřte mi, po shlednutí dema 3D akcelerovaného Quaka chtěl první skutečně úspěšnou kartu, 3dfx Voodoo, opravdu každý. Všichni hráči, které jsem znal, začali okamžitě šetřit potřebných sedm a půl tisíce, smrtelně vážně! A vývoj pokračoval opravdu dynamicky: S každou další generací akcelerátorů výkon narůstal – a hráčům vážně nepřišlo po jistou dobu divné, že každý rok až dva solí něco mezi deseti a dvaceti tisíci jenom za akcelerátory. Nakonec jim to divné přišlo – a začali se vytrácet ke konzolím.

A to je zhruba okamžik, kdy podle mého mínění nastala současná doba nadvlády gadgetů. Nejde o to, že by výkon grafických karet a procesorů byl bědný a nové generace nepřinášely nárůst – v tomto směru odvádí všichni výrobci vážně dobrou práci. Problém je v tom, že rodina Průměrných zjistila, že jim ke štěstí stačí ono staré PC a pobaví se dobře třeba i na Nintendu Wii, což je stroj, který nelze silou hardware srovnávat s dnešními PC ani v pokusu o vtip. Dnešní doba je dle mého mínění opravdu masivně tažena gadgety.
 
Rozhodují o vývoji PC ještě výkonné komponenty?
i Zdroj: PCTuning.cz

 
Komponenty jsou dostatečně výkonné i spolehlivé a místo čistého výkonu začaly hrát roli jiné věci, jako jsou vysoce efektivní součástky. U mobilního komunikátoru, jako je iPhone a nebo třebas Nokia N900, chcete sice vysoký výkon (alespoň tak vysoký, abyste mohli bez potíží surfovat) – a přitom chcete, aby byl stroj úsporný. Dalším báječným příkladem je vznik netbooku, který byl v úplně počáteční podobě absolutní gadget. Miniaturní flash disk? Linux? Slaboučký procesor? Lidi z Microsoftu se museli smát, až se za břicho popadali: To přece není notebook, na tom Windows Vista nepojedou! Není to kompatibilní, to lidi nebudou vůbec kupovat! Pohoří jako Wal-Mart s Linuxem. Uniklo jim, proč se netbooky líbí nejenom technofilům, ale i panu Průměrnému: Je to malé, dá se to snadno přenášet, slušně to jede na baterky, fungují na tom základní aplikace a hlavně – je to levné. Dnes jsou netbooky někde jinde – opravdu to jsou spíše zmenšené levné standardní notebooky, ale je zcela jasně vidět, že impuls zase nepřišel od velkých výrobců a úspěch tohoto formátu nikdo neplánoval. Podobného nepochopení se dočkal i iPhone, u kterého opět velkým hráčům totálně uniklo, že jde o nový a revoluční formát.
 
Rozhodují o vývoji PC ještě výkonné komponenty?
i Zdroj: PCTuning.cz

 
Nyní žijeme v éře gadgetů, o tom jsem zcela přesvědčen. Moderní PC jsou až přehnaně silná – s novými grafickými kartami si můžete v podstatě postavit superpočítač a výkonné PC hravě strčí do kapsy všechny moderní konzole. Zdá se ale, že tento výkon znamená jenom velice málo pro vývoj počítačů – pan Průměrný teprve nyní zkoumá, zda mu k něčemu bude dvoujádrový procesor – a to proto, že si vlastně skoro už nemůže koupit jiný. Vliv gadgetů na rozvoj počítačových technologií vidíme jasně u procesorů: Energeticky efektivních ARMů, malých a ekonomických Atomů a konec konců i u Cellu, který je spíš super výkonný DSP, než výkonný obecný procesor. Mimochodem – proto ho s takovým gustem ládují do „více-než-HD“ televizí od Toshiby, kde fofrózně leští v reálném čase obraz, zatímco v PlayStation 3 dělá vývojářům svými vlastnostmi spíše problémy. Rychlý vývoj k vysoce výkonným paralelním strojům je zatím limitován tím, že stále chybí pro pana Průměrného nějaké přesvědčivé aplikace (pamatujte, on hraje na Wii!) Možná se objeví – a náhle zase bude potřeba velmi výkonných strojů. Možná se to zase rozjede a i pan Průměrný bude čekat na každou novou generaci hardware. Zatím ale pro podobný vývoj nic nesvědčí – myslím proto, že v éře, kdy vývoj diktují spíše revoluční hračičky, ještě nějakou dobu zůstaneme.
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama