
Rozumnost a šílenství audiofilie | Kapitola 2
Seznam kapitol
Klasický žert říká, že by se člověk nikdy neměl zabývat lepším audiem: V jednu chvíli si kupujete první lepší sluchátka – a pak se najednou proberete ve chvíli, kdy si betonujete základy pro gramofon. Je těžké říct, kudy vede tenká linie mezi hudebním labužnictvím a naprostým šílenstvím!
Takže otázka je: Co je rozumná volba, co je specialita pro fanoušky a kde začíná opravdové šílenství? Je tam finanční mez, je v tom sociální aspekt či technologický? Jsou určité věci, které musíme vyklíčovat jako první a říct si, co budeme za projev audiofilie považovat a co ne.
Ta nejsrozumitelnější věc je patrně audio jako symbol sociálního statutu, kdy primárně komunikují, že někam patříte. Sluchátka od Apple značí, že patříte ke kultu – i když některé kusy, jako Airpods Pro, představují dobrou a cenově vlastně celkem racionální volbu: Mají slušnou výdrž i ucházející ANC, a přitom nejsou ani zdaleka nejdražší mezi podobnými špunty.
Pak máme jiné značky, které dávají najevo klanovou příslušnost: Marshally jsou rockerská sluchátka pro nezávislé, jasně rozeznatelná akusticky, ale i vizuálně. Audio Technica, Sennheiser, Bang&Olufsen, Beyerdynamic a nebo Bowers&Wilkins ukazují, že máte rádi svoje audio – a nebojíte se za ně zaplatit. Ten, kdo nosí SteelSeries a nebo HyperX i na veřejnosti, dává najevo příslušnost k hernímu klanu.
Pozoruhodnou výjimkou jsou sluchátka Sony či JBL, která pokrývají celé spektrum cen a stylů – a nemají uniformní a snadno rozeznatelný design. A potom je spousta značek, které musíte poznat, které jsou poměrně neobvyklé – a někdy je těžké rozeznat, jestli se díváte na levný brand, který jen vypadá dobře – anebo naopak na něco hodně exkluzivního, co pozná jenom expert.
Nedávno se mi dostaly do rukou sluchátka FiiO FDX, což je limitovaná verze modelu FiiO FD7. Je to model podivný, s umělými diamanty a čtyřiadvacetikarátovým pozlacením až lehce cirkusově vypadající. Jejich exkluzivitu napoví až cenovka, která je řadí mezi nejdražší in-ear špunty vůbec – a to nemají ani aktivní potlačení hluku, ani mikrofon, prostě nic.
Jsou to extrémně modulární poslechová sluchátka se 12 mm beryliovým měničem, třemi výměnnými akustickými trubicemi a celkem šestnácti čepičkami, modifikujícími zvukové podání. Konstrukce kabelu dovoluje výměnu konektoru z nebalancovaného 3,5 mm jacku na 2,5 mm či 4,4 mm balancovaný – to je celkem raritka. A hraje to naprosto výborně, prakticky jako velká over head sluchátka – zvlášť když je připojíte k nějakému přehrávači vyšší kvality a dáte tomu HiRes audio.
Model FD7 přitom podle designu nepoznáte – a u modelu FDX budete mít nejspíš pocit, že to je něco levného pro pubertální slečny. Ten, kdo je nosí, ví, proč je nosí – a jejich kabel povede patrně k nějakému zajímavějšímu přehrávači.