Rozumnost a šílenství audiofilie
Článek Rozumnost a šílenství audiofilie

Rozumnost a šílenství audiofilie | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

8. 1. 2022 19:30 98

Seznam kapitol

1. Postižení zvukem 2. Sociální status 3. Válka o hlasitost 4. Zlato, stříbro, a žádný kyslík!
5. Poctivá ruční práce 6. Jedničky a nuly v audiofilské kvalitě! 7. Beton, to je materiál!

Klasický žert říká, že by se člověk nikdy neměl zabývat lepším audiem: V jednu chvíli si kupujete první lepší sluchátka – a pak se najednou proberete ve chvíli, kdy si betonujete základy pro gramofon. Je těžké říct, kudy vede tenká linie mezi hudebním labužnictvím a naprostým šílenstvím!

Reklama
Reklama

Takže otázka je: Co je rozumná volba, co je specialita pro fanoušky a kde začíná opravdové šílenství? Je tam finanční mez, je v tom sociální aspekt či technologický? Jsou určité věci, které musíme vyklíčovat jako první a říct si, co budeme za projev audiofilie považovat a co ne.

Ta nejsrozumitelnější věc je patrně audio jako symbol sociálního statutu, kdy primárně komunikují, že někam patříte. Sluchátka od Apple značí, že patříte ke kultu – i když některé kusy, jako Airpods Pro, představují dobrou a cenově vlastně celkem racionální volbu: Mají slušnou výdrž i ucházející ANC, a přitom nejsou ani zdaleka nejdražší mezi podobnými špunty.

Pak máme jiné značky, které dávají najevo klanovou příslušnost: Marshally jsou rockerská sluchátka pro nezávislé, jasně rozeznatelná akusticky, ale i vizuálně. Audio Technica, Sennheiser, Bang&Olufsen, Beyerdynamic a nebo Bowers&Wilkins ukazují, že máte rádi svoje audio – a nebojíte se za ně zaplatit. Ten, kdo nosí SteelSeries a nebo HyperX i na veřejnosti, dává najevo příslušnost k hernímu klanu. 

Pozoruhodnou výjimkou jsou sluchátka Sony či JBL, která pokrývají celé spektrum cen a stylů – a nemají uniformní a snadno rozeznatelný design. A potom je spousta značek, které musíte poznat, které jsou poměrně neobvyklé – a někdy je těžké rozeznat, jestli se díváte na levný brand, který jen vypadá dobře – anebo naopak na něco hodně exkluzivního, co pozná jenom expert.

Nedávno se mi dostaly do rukou sluchátka FiiO FDX, což je limitovaná verze modelu FiiO FD7. Je to model podivný, s umělými diamanty a čtyřiadvacetikarátovým pozlacením až lehce cirkusově vypadající. Jejich exkluzivitu napoví až cenovka, která je řadí mezi nejdražší in-ear špunty vůbec – a to nemají ani aktivní potlačení hluku, ani mikrofon, prostě nic. 

Jsou to extrémně modulární poslechová sluchátka se 12 mm beryliovým měničem, třemi výměnnými akustickými trubicemi a celkem šestnácti čepičkami, modifikujícími zvukové podání. Konstrukce kabelu dovoluje výměnu konektoru z nebalancovaného 3,5 mm jacku na 2,5 mm či 4,4 mm balancovaný – to je celkem raritka. A hraje to naprosto výborně, prakticky jako velká over head sluchátka – zvlášť když je připojíte k nějakému přehrávači vyšší kvality a dáte tomu HiRes audio. 

Model FD7 přitom podle designu nepoznáte – a u modelu FDX budete mít nejspíš pocit, že to je něco levného pro pubertální slečny. Ten, kdo je nosí, ví, proč je nosí – a jejich kabel povede patrně k nějakému zajímavějšímu přehrávači. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Pctuning