Rozumnost a šílenství audiofilie
Článek Rozumnost a šílenství audiofilie

Rozumnost a šílenství audiofilie | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

8. 1. 2022 19:30 98

Seznam kapitol

1. Postižení zvukem 2. Sociální status 3. Válka o hlasitost 4. Zlato, stříbro, a žádný kyslík!
5. Poctivá ruční práce 6. Jedničky a nuly v audiofilské kvalitě! 7. Beton, to je materiál!

Klasický žert říká, že by se člověk nikdy neměl zabývat lepším audiem: V jednu chvíli si kupujete první lepší sluchátka – a pak se najednou proberete ve chvíli, kdy si betonujete základy pro gramofon. Je těžké říct, kudy vede tenká linie mezi hudebním labužnictvím a naprostým šílenstvím!

Reklama
Reklama

Digitální technologie nabízejí určité možnosti, jak špatnou nahrávku přeleštit, ale to je jen taková matematická fantazie: Detaily, které ztratíte, už prostě nemáte.

A detaily – to je něco, na co si audiofilové potrpí. Vždy, když čtu květnaté a šťavnaté recenze na nejjemnější špičkového audia, stěžující si na podivné anomálie pod 20 kHz, jsem trochu na rozpacích: Přece jenom reální lidé slyší individuálně a obvykle reálně výrazně méně, než byla stanovena norma pro CD – jen velmi mladí dokáží slyšet i nad 22 kHz, typicky práh slyšení klesá poměrně rychle s věkem, což ale nevadí, protože většina energie reálné hudby (audio power spectrum) je hluboko pod 10 kHz. 

Lidský hlas je poměrně hluboký, zpěv se typicky pohybuje mezi 200 Hz a 5 kHz, takže hudbu si lze užít i ve stáří. Relativně hluboké frekvence lidského hlasu do jisté míry vysvětlují, proč většina lidí preferuje basovější podání. Senzitivita navíc s věkem klesá postupně, takže se ztráta sluchu dá kompenzovat zvyšováním hlasitosti. To může vysvětlovat, proč opravdoví fanoušci s časem přecházejí na větší a větší systémy.

Větší a výkonnější systémy ovšem vyžadují postavení poslechové místnosti, na kterou obvykle potřebujete vlastní dům, protože něco takového si v činžáku fakt nepostavíte. Se zvětšováním velikosti jsou navíc i patrnější jemné nuance, což vede ke stavění větších a dražších sestav – a k postupnému přechodu k té méně normální části audiofilství.

Začíná to právě velkými systémy, které vyžadují speciální materiály a tedy i jejich uchycení. Větší reproduktor může mít 20 kg, ale taky třeba sto. Můžou vyžadovat zesilovač s výkonem přes kilowatt – a pak je třeba řešit napájení, aby samo bylo dostatečně dimenzované a stabilní. 

Pak přijdou ty šílenější věci: Přijdou lidé, kteří vám nabídnou plně stříbrné kabely z čistého krystalického stříbra ve vysoce anoxické podobě, protože jakmile stříbro začne oxidovat, už to nehraje tak dobře. Takže nezbývá než sáhnout po stříbrozlaté slitině, „protože atomy zlata přirozeně nahrazují kontaminanty a vyplňují mezery v krystalické struktuře stříbra“ (ne to fakt není z mé hlavy).

Tady už je takový ten moment, kdy mám pocit, že kolem audiofilů krouží klenotníci, kterým došli faraoni, kteří se logicky museli nechat pohřbít v rakvích z čistého zlata anebo dokonale opracovaného stříbra, protože jinak by jejich zážitek z podsvětí neměl tu nejvyšší kvalitu. Anebo, pokud pohlédneme do Číny, podařilo se střelit bohatcům na poslední cestu oblek ušitý z jadeitových destiček a zlatých nití, protože oddělení výzkumu a vývoje záhrobních zkušeností objevilo, že jen toto nabízí nejvyšší jakost posmrtného života.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Pctuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Pctuning