Sapphire Nitro R9 Fury v testu: Levnější, výhodnější, ale... | Kapitola 3
Seznam kapitol
Jen po pár měsících nahradila výkonnější variantu výborné Tri-X R9 Fury výše taktovaná varianta „Nitro“. Přepracovaný prodloužený plošný spoj, vyšší takty a hlavně nižší cena, kdo by to nebral? A když vám k tomu výrobce ještě slíbí pokročilejší regulaci chladiče? Ale ono to není tak jednoduché, Nitro mě při testech dost překvapilo.
Na klasických produktových fotografiích asi rozdíl na první pohled neuvidíte. Při pohledu zdola už je ale bez nějakého většího zkoumání vidět asi největší rozdíl – plošný spoj nového modelu je podstatně delší. Zatímco u Tri-X byl přes žebrování vidět celý ventilátor, u Nitra je PCB asi o 4 cm větší a ventilátoru kouká jen polovina. A chlazení to bohužel zrovna neprospělo.
U referenčního PCB a konektory je řada LED signalizujících zatížení karty. U PCB Nitro R9 Fury už toto pole LED nenajdete.
U předchozího modelu se dalo říct, že chladič zabírá na výšku dva a půl slotu, u Nitra už se dá s trochou dobré vůle konstatovat, že je dvouslotový. Menší výšku výrobce kompenzoval rozšířením chladiče.
Vlevo Nitro R9 Fury, vpravo starší Tri-X R9 Fury
Chladič Nitra je už na pohled o něco vzdušnější (a to není něco, co byste u aktivního chladiče rádi viděli).
Vlevo Nitro, vpravo Tri-X
Ventilátory jsou u obou karet stejné, takže se dá vytušit, na jaké části chladiče výrobce šetřil (a nemálo). Už jen na malých náhledech je vidět, o kolik je nový pasiv nižší. Všimněte si hlavně, o kolik se zkrátila část s vysokými žebry za napájecími konektory.
I při pohledu shora na následující dvojici fotek je vidět, že se zadní blok žebrování u Nitro (nahoře) výrazně zkrátil. Naštěstí chladič alespoň narostl do šířky a žebra jsou o něco delší.
Změnila se i konfigurace heatpipe. U Nitra je podél celé karty jedna 10mm, tři 8mm a nad jádrem jedna 8mm ve tvaru C. Zmizely tedy tenké 6mm, ale celkově je trubic zase méně. U Tri-X byla podél karty jedna 10mm, dvě 8mm a dvě 6mm a v bloku nad GPU ještě dvojice 6mm ve tvaru C.
Pasivu tedy v některém směru ubylo, v jiném zase narostl, ale celkově se mi žebrování u Nitra jevilo o poznání menší. Jak se to promítlo do provozních vlastností, uvidíte dál.