Seznamování se s IT tehdy a dnes: Změnilo se něco?
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Seznamování se s IT tehdy a dnes: Změnilo se něco?

Seznamování se s IT tehdy a dnes: Změnilo se něco? | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

19. 10. 2018 03:00 13

Seznam kapitol

1. Bony a... klika 2. Sešit místo diskety 3. Přes BASIC do Assembleru 4. Konzumenti black boxů 5. Dnes už stačí jenom chtít

Na posledním Bytefestu přišla na řadu otázka: Jak se liší seznamování se s technologiemi dnes od toho, jak se to dělo v minulosti? Ubývá lidí, kteří technice opravdu rozumí a přibývá prostých konzumentů? Zajímá mladé už jen youtube a instagram? Oproti minulosti jsou vidět velké rozdíly, ale je těžko říct, jestli je to lepší a nebo horší. Je to jiné.

Reklama

Základní rozdíl oproti minulosti je v tom, že dnes se k programování a vývoji dostane ten, kdo se k němu dostat chce. Pro moji generaci to byla nutnost, bez poměrně rozsáhlých znalostí jste si svůj počítač neužili, o tak dramatické věci, jako je připojení tiskárny už ani nemluvím. I takové věci jste se jako uživatelé museli naučit alespoň zapojit a ovládat, ti z chudších poměrů si to museli navíc taky sestavit. Ano, nemějte pocit, že takový Merkur Alfi byla rozmařilost či žert, ne: Šlo o vcelku vychytaný způsob, jak kompenzovat kritický nedostatek tiskáren a plotterů na socialistickém maloobchodním trhu.

Dnes můžeme dozvuky tohoto projektu najít například u Průšových 3D tiskáren, ty jsou ale mnohem vyspělejší a vychytanější. Právě tyto tiskárny ukazují, že tradice vynalézání a tvorby podomácku sestavených zařízení nikdy nezmizela. Jenom se to změnilo, je to jiné – a trochu mi to připomíná kutilskou éru, která panovala v 80. letech na Západě. Stačí se podívat do starých časopisů na tuny a tuny rozšíření a periferií, které nabízely stovky malých firem: Od náhradních klávesnic přes vylepšené ROMky a rozšířenou paměť až po kompletně předělávky počítačů, které dostaly zcela novou skříň.

Nová generace se zaměřuje podstatně více na hacking – ve smyslu úpravy a vrtání se v cizím kódu. Stačí se podívat na rozchozování emulátorů na Arduinu nebo Rapsberry Pi. Tyto stavebnice jsou skvělým dalším krokem po Legu Mindstorms, dovolují stavbu robotů, herních automatů, IoT zařízení a dalších. Naučíte se programovat – a pak si můžete postavit cokoliv, co vás napadne. Jak jsem už psal v článku o #HCPP2018, Michael Laufer postavil na bázi Rapsberry Pi a 3D tištěné reakční komory. Jakmile se dostanete na tuto úroveň, jste v podstatě už profesionální konstruktéři a vynálezci!

I na Bytefestu bylo možné narazit na studenty, kteří se nejen zajímali o starý hardware, ale pomáhali ho opravit a oživit. K vidění byla i spousta úprav a modifikací, nově postavených komponent a dalších udělátek – takže ne, nemyslím, že bychom na tom byli hůř než před lety. Pokud jde o společenské role, jsme na tom stejně: Kůl mládež frajeří s kamerami, nerdi, hobbisti a kutilové si staví hračky. To se nezměnilo – jenom těch možností máme významně více, než jsme jich měli předtím!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama