Tolik, tolik zbytečně vydané energie...!
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Tolik, tolik zbytečně vydané energie...!

Tolik, tolik zbytečně vydané energie...! | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

20. 11. 2015 03:00 8

Seznam kapitol

1. Člověk hravý 2. Kostička ke kostičce, a je z toho fúzní reaktor 3. Když se matfyzáci nudí (nebo mají KOPR?) 4. Neoretro: moderní hračky pro starý hardware 5. Československé osmibity také stále živé 6. Proč?! Protože můžeme!

„Kdyby dal tolik inteligence a energie do výzkumu, už jsme mohli mít lék na rakovinu.“ Tak tohle je věta, kterou jsem slyšel hodně často, obvykle potom, co jsem někomu předvedl opravdu vychytanou konstrukci v Minecraftu, nový řadič pro SDXC disky, který se připojuje k ZX Spectru anebo podobnou vychytanou věc, jejíž praktická hodnota je fakticky nulová.

Reklama

V okamžiku, kdy bylo jasné, že v Minecraftu lze sestavit počítač, se objevila celá tlupa lidí, pravděpodobně zbloudilých matfyzáků, kteří se rozhodli přitvrdit. Tak například najdeme důkaz, že v Minecraftu můžete postavit počítač, aniž byste použili byť jen centimetr redstonového vodiče či jedinou redstonovou pochodeň – všechny logické elementy se dají postavit z pístů a vozíků. Jeden z nejstarších podobných důkazů lze dohledat už v polovině roku 2011!

Nejvíce mě asi fascinuje pokusnictví uživatele se jménem Pi314159265358978. Ten se zaměřil na analýzu chování samotné simulace a hledání extrémního chování Minecraftu, které by šlo použít nějakým způsobem ve hře. Jeho výsledky jsou jednoduše geniální. Přišel například s konceptem „zero ticks simulace“, která je založena na chování pístů ve chvíli, kdy se stahují a na řetězení těchto reakcí. Zatímco běžné použití redsnonových prvků vnáší do simulace zpoždění, mechanismy využívající retrakci reagují okamžitě, v jednom simulačním kroku.

Praktickým výsledkem je například binární sčítačka, která umí sečíst instantně dvě čísla. Anebo stroj, který dokáže „teleportovat“ zřetězenou reakcí pístů kostku na neomezenou vzdálenost. Anebo zcela funkční letadlo, které využívá pístovou retrakci k pohonu, prostě se posouvá oblohou, přičemž navíc umí rovněž odhazovat TNT.

Jeho posledním kouskem je optimalizace kódu Minecraftu, takže se při pohybu blízko far lands pohyb netrhá. Jsou to mimořádně chytré věci, autor je pravděpodobně matematik, buď jak buď se stojí podívat na jeho experimenty. Je to opravdu vyšší dívčí, je to něco velmi odlišného od představy, že Minecraft je zábava pro děti. Ani omylem! Věci, které z toho staví, by průměrný středoškolák dohromady rozhodně nedal a řada jeho nápadů je vyloženě geniálních.

Člověk je opravdu konsternován tím, kolik energie lidé vynakládají při vymýšlení mechanismů v Minecraftu, případně při jeho hraní. Jeden hráč s přezdívkou Far Lands Or Bust už cestuje několik let „pořád na Západ“ tak trochu v duchu buddhistických legend a hodlá se z koordináty 0,0 pěšky v survival režimu dostat k far lands, což znamená přesun na vzdálenost 12,5 milionu bloků. Nebylo by lepší postavit reálný dům? Sestavit reálný stroj?

O něco lépe jsou na tom stavebnice jako Lego Mindstorms anebo Arduino, které se dají použít (a skutečně používají) nejen při výuce, ale i při prototypování elektroniky anebo stavbě robotů. I tak ale lidé sestavují věci vrcholně nepraktické, jako je robot na řešení Rubikovy kostky. Cube Stormer 3 dokáže v rekordním čase kostku vyřešit a odstranit tak nutnost... eee... tuhle retronerdí hračku skládat ručně.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama