Umělá inteligence? Ne, umělá kreativita – nový postrach umělců!
i Zdroj: pctuning.cz
Zábava Článek Umělá inteligence? Ne, umělá kreativita – nový postrach umělců!

Umělá inteligence? Ne, umělá kreativita – nový postrach umělců! | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

21. 8. 2022 16:00 16

Seznam kapitol

1. Strojová inteligence 2. Vysoká kvalita, nízká cena 3. Moderní umění za všechny prachy 4. Komu to patří? 5. Nové světy klepnutím myši 6. Další nástroj

Když se bavíme o AI, typicky nás zajímají otázky umělé inteligence. Samotná inteligence ale určitě nevede ke zcela inovativním řešením, na to potřebujeme něco dalšího – kreativitu. Ta se ale špatně popisuje a není vlastně jasné, co to přesně znamená.

Reklama

Kreativní umělá inteligence má celou řadu aspektů, z nichž mnohé jsou znepokojující. Pokud jste někdy pracovali s digitálními artworky, tak víte, jak bývají drahé a jak složité je pořídit si něco opravdu kvalitního. Umělá inteligence může chrlit doslova vodopád artworků za prakticky nulovou cenu, čímž podrývá kreativní umělce. 

Tak jako – umělci si za to můžou do značné míry sami. Tak za prvé, ve spoustě případů jde o čistý marketing, který nemá nic společného se slovem „umět“. Máme tu konceptuální umění, máme tu readymade, jako je Fontána od Duchampa (1917), kterou „historikové a teoretici považují za přelomové umělecké dílo 20. století“. 

Já osobně historiky a teoretiky moderního umění považuji za vypečené enšpíglovské šprýmaře, kteří hrají s moderními elitami neustále protahovanou hru na „Císařovy nové šaty“ a dělají dlouhodobou soutěž o největšího hlupáka, ze kterého vytáhnou nejvíce peněz za tu nejpitomější hovadinu. Člověk by řekl, že ten vtip jsme mohli odhalit už u onoho na bok položeného a podepsaného pisoáru, ale ne, tenhle running joke se ani zdaleka ještě nedostal na konec.

U moderního umění nejde o technickou složitost, nápad anebo myšlenku, ale jen o to přesvědčit nějakého křena, že jde o nesmírnou cennost, aby za to zaplatil. Jde o variaci klasického příběhu „blázen a jeho peníze budou brzy rozděleny“, kterou s námi hraje Nike s teniskami za 2 miliony USD, Apple se zlatými Watch anebo nyní mnozí minteři NFT. Je to prostě bouda. O moderních technologiích se říká, že dostatečně pokročilé technologie nelze rozeznat od magie, já naopak říkám, že dostatečně pitomé moderní umění nedokáže ani uklízečka pracující v galerii rozlišit od odpadu.

Zatímco se moderní umělci navzájem plácají po zádech se svými kumpány, kteří pro ně vymýšlení marketingové příběhy o tom, jak cenné a pro civilizaci nezbytné kusy vytvořili, považuji kreativní AI za svého druhu přirozenou odpověď. Ta na rozdíl od nich totiž skutečně umění tvoří – a to netriviální umění, na které spousta z nich technicky ani kreativně nedosáhne. A přiznám se, že mě překvapuje, jak rychle to přišlo a jak dobře to vypadá. A jak rychle a kvalitně dokáže variovat – to už je mimo meze lidských schopností.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama