Úvaha: Jak vybudovat multimiliardový konglomerát
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Úvaha: Jak vybudovat multimiliardový konglomerát

Úvaha: Jak vybudovat multimiliardový konglomerát | Kapitola 8

Michal Rybka

Michal Rybka

27. 10. 2011 03:00 19

Seznam kapitol

1. Lekce HR příručky 2. Lekce bláznovství 3. Lekce pravého manažera 4. Lekce procesu delegace 5. Lekce vlnění peněz
6. Lekce paranoii 7. Lekce harmonie 8. Lekce plného nasazení 9. Žijte a...

Když jsem sepisoval poslední úvahu o Stevu Jobsovi, našel jsem na Business Insideru zajímavý článek „Třináct tipů, jak vybudovat multimiliardový konglomerát“. Obsahoval názory Richarda Bransona, velice cool a úžasného podnikatele, které se řídí převážně selským rozumem. To znamená, že všechny bezvadně fungují.

Reklama
Úvaha: Jak vybudovat multimiliardový konglomerát
i Zdroj: PCTuning.cz

Velmi zajímavá zásada, opět s dvojím aspektem. Za prvé, je přirozené, že po dosaženém úspěchu si chcete odpočinout. Dokonce se v poslední době stalo módou či stylem „co nejrychleji se dostat do důchodu“, nějak si nahrabat a pak si jenom užívat. Jistě, chvíli je asi zábava jenom se poflakovat po párty, pít a dát si koks do sosáku, ale to vede k typické degradaci a rozpadu. Nic z toho vás totiž nerozvíjí a naopak to vede k vaší degeneraci, která se u „důchodců“ moc neliší od pouličního feťáka, který si dává toluen do tašky přes hlavu.

Cílem podnikatele je rozvoj, pokrok, objevování nového. Branson zdůrazňuje, že u Virgin nikdy neodolal šanci přidat nějakou další aktivitu do portfolia, což snižovalo závislost korporace na jednotlivých zdrojích příjmů. Diverzifikace a rozvoj firmy ji udržuje živou a zdravou a vás taky – nedegenerujete. To je druhý aspekt „neodpočívání“, ten, který se týká podnikání samotného. Ten, kdo se dnes v technologiích zastaví, ten prohrál.

Úvaha: Jak vybudovat multimiliardový konglomerát
i Zdroj: PCTuning.cz

Ale už ta první zásada sama o sobě stačí. Ostatně nikdo neříká, že se po úspěchu v podnikání nemůžete pustit do něčeho úplně jiného. Gatesovi se věnují charitě, spousta manažerů se vydává na duchovní cesty v klášterech, nebo cestují a poznávají. Cílem by ale neměla být jenom konzumace, ale i nějaká tvorba. Ostatně i onen šermíř Musaši poté, co ukončil svoji kariéru šermíře a učitele, se odebral do kláštera, kde sepsal „Knihu pěti kruhů“ o podstatě šermu a jeho vztahu k duchovnu. A právě takový vývoj, pokračující vlastně celý život až do smrti, odlišuje opravdu výrazné osobnosti od těch, které zbohatly, ale dále se o nich už nic neví, protože se asi někde stranou upily.

Úvaha: Jak vybudovat multimiliardový konglomerát
i Zdroj: PCTuning.cz

Každý váš produkt by podle Bransona měl stát za to a přitahovat pozornost. Z jeho perspektivy jde patrně o každý nový produkt (případně značku), protože si dost dobře nedovedu představit, že by každé vydání nového produktu přitáhlo pozornost lidí (to se povedlo nanejvýš Applu). Spíše bych toto pravidlo přeložil jako: dbejte na to, aby každý váš produkt přitahoval sám o sobě pozornost. Nedělejte tuctové věci. Dělejte výrazné a zajímavé věci.

Pokud jde o „reklamu“, Branson doporučuje, aby každý mluvčí společnosti věnoval asi třetinu svého času reklamě a zviditelnění firmy. Je to docela dost, ale při jeho šoumenství a radosti, se kterou předvádí každý nový produkt, se to dá pochopit. Ale každý manažer na to rozhodně nemá.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama