Úvaha - Typologie diskutujících
i Zdroj: PCTuning.cz
Zábava Článek Úvaha - Typologie diskutujících

Úvaha - Typologie diskutujících | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

18. 7. 2009 03:00 36

Seznam kapitol

1. Internet není papír 2. Diskuze po česku 3. Typologie diskutujících 4. Další diskuzní existence

Pokud bych měl jmenovat jediný zásadní rozdíl klasických médií oproti internetovým, vyzdvihl bych patrně interaktivitu. Čtenáři nejsou pasivní, mohou komentovat, diskutovat, ponižovat autora, opravovat ho, uvádět zcestné informace - zkrátka a dobře nechají pisálkům vše vyžrat. To u klasických médií moc nehrozí. Pojďme se těm diskuzím podívat pod pokličku.

Reklama

Relativní obtížnost cenzury na internetu dovoluje vzniknout úplně fenomenálním diskusím, které jsou často delší,  zábavnější a vtipnější, než původní článek sám. Opravdu - jako národ jsme neuvěřitelně vtipní a břitcí, jízliví a nepřejícní, což dává vznik hotovým perlám. Když sledujete diskusní fóra na zahraničních serverech, ať už jsou to fóra anglicky mluvící a nebo jiná, je většina komentářů buď k věci (suché), úplně od věci (i zmatení a retardovaní se mají příležitost vyjádřit k čemukoliv), superiorní (tahanice o to, kdo má větší zkušenosti, větší přehled a tedy i větší pravdu) a nebo třebas i agresivní. Docela dost je zábavných, ale jenom velice málo z nich je opravdu vtipných, neřku-li k popukání.
 

Úvaha - Typologie diskutujících
i Zdroj: PCTuning.cz

To u nás se s vtipnou kaší protrhl pytel. Věru jsme země, která zrodila Haška! Řezavá vtipnost a jízlivá břitkost jsou opravdu specifické rysy diskusí našich krajin, jež činí suchá online média vskutku zábavnými. Vždy, když se někde objeví Karel Gott s věčně mladickým zjevem a nebo Halina Pawlovská s odvážnějším výstřihem, zamoří se diskusní fóra tragickými, špatnými, slabými, dobrými, černými a také naprosto famózními vtipy. Nechci citovat, kusy k popukání nechť si laskavý čtenář dohledá sám. Ano, je to často černé, často zcela neslušné, ale taky nezřídka opravdu velice vychytané.
 

Redaktor je taky člověk

Řada autorů je z diskusí velice frustrována - jsou z offline médií navyklí, že jejich produkci nikdo nekomentuje, hodnotí je tak maximálně šéfredaktor a těch pár dopisů, které přijdou, lze ignorovat (tedy pokud nejde o žaloby). Online diskuse jsou ale stejně dostupné, jako článek samotný - a pochvala či hana je zcela veřejná a navíc dovoluje vzniknout dalším a dalším reakcím. Pro některé autory je děsivý samotný fakt existence diskusí, pro jiné to, že redakce na jejich základě sestavuje jakési hodnocení autora (vážně, některé redakce se pokoušely o něco podobného!) Jiní autoři se baví čtením diskusí, aniž by do nich zasahovali a další se jsou schopní týdny vykecávat se čtenáři - to dělají ale spíše členové redakcí a začátečníci, protože čas strávený na diskusi není placený. A zadarmo píšou jenom bloggeři :-)
 

Úvaha - Typologie diskutujících
i Zdroj: PCTuning.cz

Alfa versus omega

Typologie diskutujících je v principu velice jednoduchá, stačí se podívat na klasickou strukturu smečky: V ní máme alfu, která smečku vede (tou je náš autor), betu, která ho ve vedení podporuje výměnou za exkluzivní postavení (to je diskutér, který podporuje tvrzení autora, jelikož se mu obdivuje), členy smečky, kteří jsou jinak pasivní (to jsou ti, co si text a diskusi pročtou, ale nereagují) a nakonec omegu, což je osoba, která by byla ráda alfou, cítí se jí ponížena a zneuznána a proto proti ní bojuje (to jsou ti diskutující, kteří se v podstatě  jenom snaží dokázat, jaký je autor debil). Přijmeme-li předpoklad, že jak autor, tak i jeho čtenáři tvoří kolem publikovaného článku jakousi smečku, můžeme takto popsat chování účastníků celkem jednoduše a pochopitelně. Osobně bych toto jednoduché dělaní považoval za vcelku šikovné, ale najdeme více výraznějších kategorií - či spíše postaviček.
 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama