Virtuální realita v roce 2022: Neradostno, téměř truchlivo
i Zdroj: meta.com
Herní příslušenství Článek Virtuální realita v roce 2022: Neradostno, téměř truchlivo

Virtuální realita v roce 2022: Neradostno, téměř truchlivo | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

24. 12. 2022 08:00 31

Seznam kapitol

1. Příliš drahá legrace 2. Levné nepřesvědčí 3. A co pak s tím? 4. Zapojí se Apple? 5. Další očekávání

Každý má nějakou noční můru. Ta moje osobní je sledovat pokusy o rozjetí virtuální reality následované jejím fiaskem – zažil jsem to už dvakrát a dost možná to právě zažívám potřetí. Co je, sakra, za problém?

Reklama

A potom je tu otázka, zda se vydat drátovou, anebo bezdrátovou cestou. Drátové headsety mají potenciál jít s cenou dolů, ale u bezdrátových máme na výběr pouze mezi tím, jestli budou drahé, anebo výkonem slabé. Ani jedna cesta podle mě nevede vpřed: Cena Meta Questu Pro je vzhledem k jeho schopnostem jen těžko obhajitelná – a už vůbec ne na výlety do Metaverse. Dvouhodinová výdrž následovaná dvouhodinovým nabíjením není něco, co by vás udrželo v dlouhém tvůrčím flow anebo v záchvatu herní extáze. Pokud chcete používat virtuální svět intenzivně, je takový limit jen těžko akceptovatelný.

Pokud jde o Metaverse – je v současné podobě vůbec k něčemu? Pokud můžeme věřit zprávám, samotná Meta přesvědčuje své vlastní zaměstnance, aby déle a více nadšeně používali svůj vlastní produkt – a to nikdy není dobré znamení. 

Aplikace mají práci zjednodušovat, ne ji komplikovat: Pokud můžete používat videochat normálně, proč byste si kvůli němu měli nasazovat helmu – i kdyby byla zdarma? Tady už se nebavíme o tom, jestli to je cenově efektivní, ale o tom, jestli to vůbec dává smysl.

Obávám se, že ani Meta sama netuší, co dělat s Metaversem. Reklamy na to, že „Metaverse dovolí studentům cestovat do minulosti“, jsem viděl i na panelech před multikinem – a to je jasný projev zoufalství. Zrovna historie opravdu není téma, kvůli kterému byste si měli pořizovat VR anebo AR, strhující historické dokumenty umí tvořit i amatérští tvůrci na YouTube. Vizualizace je pěkná, ale schopnost poutavě a fluentně popisovat historické události je mnohem důležitější. I kdyby tohle byla nakrásně aplikace VR, rozhodně to není killer aplikace, kvůli které poběží lidé do fronty. 

A pak je tady samozřejmě Apple s jejich Apple Augumented Reality. Apple má téměř magickou schopnost „udělat věci přes noc cool“ – ale v případě AR headsetu si opravdu dávají na čas. Není to tak, že by Apple augmentovanou realitu ignoroval, naopak má ji zcela plynule integrovanou ve všech moderních zařízeních, například můžete provádět měření pomocí kamery svého iPhonu. Také existuje podpora pro vývoj AR aplikací, které dovolují usadit modelovaný objekt pomocí overlay přes živý obraz na zařízení.

Podle spekulací Apple vyvíjí rovnou dvoje AR brýle. To je podle mě velmi pravděpodobné, ale Apple uvádí prakticky vždycky jen takové produkty, které jsou přiměřeně úspěšné a neváhá potopit produkt, který nesplňuje jejich obchodní anebo technická očekávání. Spekulace říkají, že tvoří jednak AR/VR headset, který by se mohl objevit v roce 2023 a pak ještě AR brýle, které by měly přijít o rok později. 

Vývoj se protahuje, někdo spekuluje o vývojových problémech, ale je docela dobře možné, že si jenom Apple dává načas a chce uvést brýle teprve ve chvíli, kdy bude mít killer aplikaci, kterou docela dost dobře pořád ještě nemá.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama