Virtuální realita v roce 2022: Neradostno, téměř truchlivo
i Zdroj: meta.com
Herní příslušenství Článek Virtuální realita v roce 2022: Neradostno, téměř truchlivo

Virtuální realita v roce 2022: Neradostno, téměř truchlivo | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

24. 12. 2022 08:00 31

Seznam kapitol

1. Příliš drahá legrace 2. Levné nepřesvědčí 3. A co pak s tím? 4. Zapojí se Apple? 5. Další očekávání

Každý má nějakou noční můru. Ta moje osobní je sledovat pokusy o rozjetí virtuální reality následované jejím fiaskem – zažil jsem to už dvakrát a dost možná to právě zažívám potřetí. Co je, sakra, za problém?

Reklama

A pak tu máme onu absenci killer aplikace. Předpokládal jsem, že to budou VR hry. Half Life : Alyx (2020) ukázala, že přestože je možné udělat špičkovou VR hru, ta chce specifický design, s čímž za prvé nejsou velké zkušenosti a za druhé se design pro VR výrazně liší od toho klasického, což znamená, že není možné jednoduše udělat hru, která bude excelovat v klasické i VR podobě. 

A pro to, aby vnikalo množství špičkových VR her, je trh zatím stále poměrně malý – největší potenciál má právě PSVR

Metaverse, do kterého Zuckerberg nalil obrovské peníze, zatím vypadá jako velké zklamání. Meta Quest Pro je sice povedený headset, ale také velice drahý – a přináší otázku co s tím? S výdrží zhruba dvě hodiny se dá použít například pro virtuální konferenci – anebo si prostě zapnete Zoom a uděláte ji bez specializovaného vybavení a klidně i delší než dvě hodiny. Kolaborativní aplikace jsou velmi specifické a jako takové nezpůsobí velké rozšíření virtuální reality. 

Velký problém s VR, který zmiňuje celá řada lidí, spočívá v rychlém opadnutí zájmu o její používání. Ano, ze začátku je to skvělá věc, vyzkoušíte si všechno, ale tak do týdne zájem opadne – a co dál? Když jsem s VR experimentoval já, zůstal jsem nejdéle právě u 360 fotek a videí – je jich prostě dost a můžete se podívat na zajímavá a neobvyklá místa. K tomu jsem se docela pravidelně vracel – na rozdíl od dem a zážitkových aplikací. Existují opravdu náruživí hráči VR her, kteří neustále hrají třeba právě Beat Saber, ale to nás nedostane přes kritickou mez.

Blíží se nová generace konzolových brýlí Sony PSVR 2, od kterých si slibuji docela dost. Možná budou představovat kvalitativní nárůst, který akceleruje vznik další generace VR her. 

Problém vidím naopak u PC, kde je cena kvalitnějších headsetů srovnatelná s lepším grafickým akcelerátorem – a oboje dohromady je pro civilisty opravdová darda. S cenami přes třicet tisíc se mainstreamem VR nestane, i když odstraní většinu problémů s rozlišením, latencí a obnovovací frekvencí.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama