Vývoj technologií počítačových her — první díl
Článek Vývoj technologií počítačových her — první díl

Vývoj technologií počítačových her — první díl

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

22. 8. 2011 03:00 20

Seznam kapitol

1. Stojí dnes technologie her na místě? 2. Zpátky do minulosti 3. První elektronické hry aneb jak to všechno začalo 4. Od tenisu pro dva k první domácí herní konzoli 5. První herní automaty
6. Sedmdesátá léta a první pokusy s pseudo 3D 7. 80. léta — éra herních automatů (3D hry) 8. 80. léta — éra herních automatů (2D hry) 9. Od sálových počítačů po krach v roce 1983

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až ke Crysis 2.

Reklama
Reklama

1942 — Game of NIM


Zdroj: YouTube.com, TheToyChannel

Pokud se podíváme na úplné počátky hraní elektronických her, nemůžeme mluvit o počítačových hrách v tom smyslu, jak je známe dnes. Jednoho z prvních předchůdců počítačových her vytvořil v letech 1941-1942 mladý americký matematik Raymond Redheffer (veřejně však hru demonstroval až v roce 1948). Šlo o elektronickou verzi hry NIM, ve které hráči z několika hromádek postupně odstraňují kameny a hráč, který odebere poslední kámen, prohrává.

Jak můžete vidět na videu, hra měla fixní rozložení čtyř hromádek po sedmi kamenech, jedním hráčem byl člověk a druhým velmi jednoduchý algoritmus ovládaný elektronikou celé hrabičky. „Grafika“ celé hry byla opravdu velmi strohá a zastupovaly ji svítící kameny a červená světla na přední straně konzole.

Mimochodem zajímavostí je, že celá hra vznikla o několik let dříve, než byl v Bellových laboratořích v roce 1947 objeven tranzistorový efekt, na kterém jsou založeny všechny moderní mikroprocesory.

1947 — Cathode Ray Tube Amusement Device


Jde o simulaci a nikoliv ukázku původního zařízení, z něj se dochovaly jen výkresy (zdroj: YouTube.com, oldclassicgame)

Pět let po Game of NIM vznikla ve Spojených státech další zajímavá „počítačová hra“. Thomas T. Goldsmith a Estle Ray Mann vzali osm katodových trubic, které ovládali pomocí analogových ovladačů, a vychylovali jimi paprsek simulující střelu letící na cíl. Inspirací k tvorbě hry jim byly radarové displeje z druhé světové války (hra vznikla jen tři roky po jejím konci). Mapu s cíly si museli ručně malovat na fólii, elektronicky jej nebylo možné žádným způsobem zobrazit a v prosinci 1948 dostali tvůrci na svůj střelecký simulátor patent.

1951 — NIM podruhé

Vývoj technologií počítačových her — první díl


NIMROD počítač (zdroj: Wikipedia)

Stará čínská desková hra NIM byla mezi tvůrci prvních her velmi oblíbená a tak se v roce 1951 dočkala další inkarnace. Velký sálový počítač speciálně určený k hraní NIM vytvořila na výstavu v Londýně dnes již neexistující společnost Ferranti. Grafika hry ve formě svítících bodů byla opět velmi primitivní.

1952 — OXO

Vývoj technologií počítačových her — první díl


Zdroj: retro-strefa.ayz.pl

O rok později vznikla na Cambridžské univerzitě pod vedením profesora Alexandra Douglese počítačová hra OXO (české piškvorky). Hra běžela na sálovém počítači EDSAC a přinesla jednu obrovskou novinku: grafiku zobrazenou na jednoduchém CRT monitoru (rozlišení 35 × 16 px). Zajímavostí je, že se hra ovládala otočným ovladačem ze starých telefonů.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning