PCTuning Článek

Vývoj technologií počítačových her — první díl

Tomáš Šulc
Tomáš Šulc
22. 8. 2011 01:00 20 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Stojí dnes technologie her na místě? 2. Zpátky do minulosti 3. První elektronické hry aneb jak to všechno začalo 4. Od tenisu pro dva k první domácí herní konzoli 5. První herní automaty
6. Sedmdesátá léta a první pokusy s pseudo 3D 7. 80. léta — éra herních automatů (3D hry) 8. 80. léta — éra herních automatů (2D hry) 9. Od sálových počítačů po krach v roce 1983

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až ke Crysis 2.

Reklama
Reklama

Počítačové hry prošly za několik desítek let své krátké existence překotným vývojem a bez debat se z nich stal velký business, ve kterém se točí mnoho miliard amerických dolarů. I když se v dnešní době může zdát, že technologie stojí poslední cca dva roky kvůli herním konzolím na místě, není to tak úplně pravda. I přesto, že je většina nových PC her jen konverzemi konzolových verzí, stále se vyrábějí PC hry zaměřené i na výkonné herní stroje (po vydání DirectX 11 balíků Crysis 2, Shogun 2: Total War či česká série ArmA), které přinášejí stále lepší a lepší vizuální stránku.

Z dlouhodobého hlediska navíc není podstatné, zda se grafika posunuje kupředu po malých krocích každých několik měsíců (jak tomu bylo v uplynulých mnoha letech, kdy vývojáři dávali velké množství peněz na tvorbu ryze PC her a trh s konzolemi existoval víceméně odděleně), či zda evoluce probíhá po velkých skocích, jak tomu pravděpodobně bude v letech následujících.

Vývoj hardwaru jde neustále kupředu přibližně stejným tempem a zatímco výkon počítačů roste v průběhu let lineárně, výkon herních konzolí (na něž se vývojáři her v posledních letech zaměřují především a PC verze her jsou jen porty konzolových provedení) se s každou novou generací ve srovnání s generací odcházející vždy několikanásobně zvýší. Bylo tomu tak v roce 2000 při příchodu Playstation 2 ve srovnání s první verzí, situace se opakovala po příchodu Playstation 3 a není žádný objektivní důvod, aby se tak nestalo i s příchodem další generace herních konzolí.

Příchod osmé generace konzolí je navíc velmi blízko. Z aktuální (sedmé) generace, již tvoří velká trojka Sony Playstation 3, Microsoft Xbox 360 a Nintendo Wii, už totiž Nintendo oficiálně na rok 2012 ohlásilo nástupce pojmenovaného Wii U. Na tento krok reagovalo Sony ohlášením vývoje Playstation 4, který se také začne prodávat v příštím roce a do výroby by konzole měla jít už letos (vývoj je tedy v současné době těsně před dokončením). Pokud tak Microsoft nechce přijít o výbornou pozici číslo dva pracně získanou s konzolí Xbox 360 (o které si mimochodem s prvním Xboxem mohla nechat jen zdát), bude muset i on nástupce Xbox 720 v příštím roce minimálně ukazovat na každé větší akci a do prodeje se konzole musí dostat nejpozději v roce následujícím.

Co to znamená pro nás jako pro fandy hraní na PC a moderních technologií je poměrně jasné. Zatímco letos a pravděpodobně i větší část příštího roku ještě budeme muset vydržet s hrami s přibližně stále stejnou vizuální stránkou, v druhé polovině příštího roku by se situace měla výrazně skokově zlepšit. Vývojáři pro nás sice stále budou mít hlavně upravené hry z konzolí, jenže z novější generace, která ponese moderní hardware na úrovni výkonných PC. Měla by se tak opakovat situace z let 2006 a 2007, kdy přinejmenším po technologické stránce neznamenal port z nových herních konzolí nic špatného a naopak byl zárukou vizuálně vynikající hry.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning