Vývoj technologií počítačových her — první díl
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Vývoj technologií počítačových her — první díl

Vývoj technologií počítačových her — první díl | Kapitola 4

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

22. 8. 2011 03:00 20

Seznam kapitol

1. Stojí dnes technologie her na místě? 2. Zpátky do minulosti 3. První elektronické hry aneb jak to všechno začalo 4. Od tenisu pro dva k první domácí herní konzoli 5. První herní automaty
6. Sedmdesátá léta a první pokusy s pseudo 3D 7. 80. léta — éra herních automatů (3D hry) 8. 80. léta — éra herních automatů (2D hry) 9. Od sálových počítačů po krach v roce 1983

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až ke Crysis 2.

Reklama

1958 — Tennis for Two


Zdroj: YouTube, dancraggs

Nejslavnější počítačovou hrou první éry je bezesporu Tennis for Two, který se stal velmi populárním už v době svého vzniku. Za pomoci kolegy s českými předky Robertem V. Dvorakem jej stvořil americký fyzik William Higinbotham. Už podle názvu šlo o hru pro dva hráče, kteří si přes síť pinkali balónek, přičemž hráči se na celou scénu dívali zboku. Hra běžela na extrémně drahém analogovém počítači určeném pro vojenský jaderný výzkum a jako zobrazovací zařízení byl použit displej osciloskopu.

1961 — Spacewar!

Vývoj technologií počítačových her — první díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Zdroj: Wikipedia

Další významnou a první alespoň trochu rozšířenou hrou se stal v roce 1961 Spacewar! Naprogramovali jej studenti Steve Russel, Martin Graetz a Wayne Wiitanen z Massachusettské univerzity.  Hra běžela na malém stolním počítači DEC PDP-1 (s velikostí ledničky a cenou 120 tisíc dolarů byl v éře sálových počítačů opravdu revoluční). Ve Spacewar! proti sobě ve vesmíru stanuli dva hráči a snažili se pomocí raket zničit vesmírnou loď protivníka. Obtížnost navíc zvyšovala černá díra se silným gravitačním polem uprostřed mapy.

Vývoj hry trval 200 hodin a Spacewar! s otevřeným zdrojovým kódem se stal zátěžovým testem počítačů PDP-1, protože žádný jiný program v této době nedokázal otestovat všechny části hardwaru současně. Také grafika hry byla velmi solidní a proti Tennis for Two nebo OXO je vidět značný pokrok směrem kupředu.

1968 — Magnavox Odyssey (Brown Box)

Vývoj technologií počítačových her — první díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Ralph Baer se svou hrou Chase (1966)

Zatímco výše zmiňované hry běžely na drahých sálových počítačích a mohly je tak vlastnit jen univerzity a podobné instituce, inženýr a vynálezce Ralph H. Baer (dnes označovaný jako otec počítačových her) začal v šedesátých letech experimentovat s revoluční myšlenkou. Protože se televize pomalu stávaly běžnou součástí domácností, Baer je chtěl povznést na zařízení k hraní počítačových her. V roce 1966 proto představil svou první konzoli se hrou Chase, která mohla běžet na libovolné televizi.

Vývoj technologií počítačových her — první díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Magnavox Oddysey (zdroj: Wikipedia)

Hra schopná běžet na libovolné televizi je sice fajn věc, Ralph Baer však chtěl víc a proto začal pracovat na univerzální konzoli schopné rozběhat množství her. V roce 1968 tak světlo světa spatřil první prototyp univerzální herní konzole Brown Box, která podporovala celkem sedm her. Ten se v roce 1972 pod názvem Magnavox Odyssey jakožto první herní konzole vůbec opravdu dostal na trh a až do ukončení výroby o tři roky později se jej prodalo okolo 330 tisíc kusů. Hry pro Oddysey se distribuovaly na catridgích, přičemž celkově pro konzoli vzniklo 28 her na deseti cartridgích.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama