Vývoj technologií počítačových her — první díl | Kapitola 4
Seznam kapitol
Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až ke Crysis 2.
1958 — Tennis for Two
Zdroj: YouTube, dancraggs
Nejslavnější počítačovou hrou první éry je bezesporu Tennis for Two, který se stal velmi populárním už v době svého vzniku. Za pomoci kolegy s českými předky Robertem V. Dvorakem jej stvořil americký fyzik William Higinbotham. Už podle názvu šlo o hru pro dva hráče, kteří si přes síť pinkali balónek, přičemž hráči se na celou scénu dívali zboku. Hra běžela na extrémně drahém analogovém počítači určeném pro vojenský jaderný výzkum a jako zobrazovací zařízení byl použit displej osciloskopu.
1961 — Spacewar!
Zdroj: Wikipedia
Další významnou a první alespoň trochu rozšířenou hrou se stal v roce 1961 Spacewar! Naprogramovali jej studenti Steve Russel, Martin Graetz a Wayne Wiitanen z Massachusettské univerzity. Hra běžela na malém stolním počítači DEC PDP-1 (s velikostí ledničky a cenou 120 tisíc dolarů byl v éře sálových počítačů opravdu revoluční). Ve Spacewar! proti sobě ve vesmíru stanuli dva hráči a snažili se pomocí raket zničit vesmírnou loď protivníka. Obtížnost navíc zvyšovala černá díra se silným gravitačním polem uprostřed mapy.
Vývoj hry trval 200 hodin a Spacewar! s otevřeným zdrojovým kódem se stal zátěžovým testem počítačů PDP-1, protože žádný jiný program v této době nedokázal otestovat všechny části hardwaru současně. Také grafika hry byla velmi solidní a proti Tennis for Two nebo OXO je vidět značný pokrok směrem kupředu.
1968 — Magnavox Odyssey (Brown Box)
Ralph Baer se svou hrou Chase (1966)
Zatímco výše zmiňované hry běžely na drahých sálových počítačích a mohly je tak vlastnit jen univerzity a podobné instituce, inženýr a vynálezce Ralph H. Baer (dnes označovaný jako otec počítačových her) začal v šedesátých letech experimentovat s revoluční myšlenkou. Protože se televize pomalu stávaly běžnou součástí domácností, Baer je chtěl povznést na zařízení k hraní počítačových her. V roce 1966 proto představil svou první konzoli se hrou Chase, která mohla běžet na libovolné televizi.
Magnavox Oddysey (zdroj: Wikipedia)
Hra schopná běžet na libovolné televizi je sice fajn věc, Ralph Baer však chtěl víc a proto začal pracovat na univerzální konzoli schopné rozběhat množství her. V roce 1968 tak světlo světa spatřil první prototyp univerzální herní konzole Brown Box, která podporovala celkem sedm her. Ten se v roce 1972 pod názvem Magnavox Odyssey jakožto první herní konzole vůbec opravdu dostal na trh a až do ukončení výroby o tři roky později se jej prodalo okolo 330 tisíc kusů. Hry pro Oddysey se distribuovaly na catridgích, přičemž celkově pro konzoli vzniklo 28 her na deseti cartridgích.