Vývoj technologií počítačových her — první díl
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Vývoj technologií počítačových her — první díl

Vývoj technologií počítačových her — první díl | Kapitola 5

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

22. 8. 2011 03:00 20

Seznam kapitol

1. Stojí dnes technologie her na místě? 2. Zpátky do minulosti 3. První elektronické hry aneb jak to všechno začalo 4. Od tenisu pro dva k první domácí herní konzoli 5. První herní automaty
6. Sedmdesátá léta a první pokusy s pseudo 3D 7. 80. léta — éra herních automatů (3D hry) 8. 80. léta — éra herních automatů (2D hry) 9. Od sálových počítačů po krach v roce 1983

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až ke Crysis 2.

Reklama

Galaxy Game a Computer Space (1971)

Vývoj technologií počítačových her — první díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Herní konzole Galaxy Game (zdroj: Wikipedia)

Se sedmdesátými lety začíná zlatá éra počítačových her, které kromě domácích herních konzolí vévodí také velké herní konzole do hospod a barů. Úplně první konzolí tohoto druhu se stala počátkem roku 1971 Galaxy Game. Šlo o hru podobnou Spacewar!, jejíž běh zajišťoval počítač DEC PDP-11/20 v ceně dvaceti tisíc amerických dolarů (hraní stálo 10 centů za hru, případně 25 centrů za tři hry). Konzole se ale příliš nerozšířila, vyroben byl jen jediný exemplář.


Video z hraní Computer Space (zdroj: YouTube, oldclassicgame)

Zatímco Galaxy Game se příliš nechytla, téměř stejný Computer Space vydaný o několik měsíců později téhož roku čekal osud opačný a stala se z něj první rozšířenější herní konzole. Grafika hry, za kterou stáli Nolan Bushnell a Ted Dabney (pozdější zakladatelé Atari), byla ve srovnání se Spacewar! o něco lepší (zejména s vyšším rozlišením), stále však byla extrémně strohá. Odpovídal tomu koneckonců i hardware herní konzole. Klasický mikroprocesor byl stále hudbou budoucnosti a celá konzole byla sestavena z TTL integrovaných obvodů série 7400 (IO s čtyřmi hradly NAND), černobílý CRT monitor měl 15" a další světelné efekty zajišťovaly LED diody.

Pong (1972)

Vývoj technologií počítačových her — první díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Herní konzole Pong

Computer Sapce se sice stal první rozšířenější herní konzolí, masové popularity se však nedočkal a s prodeji 1500 vyrobených automatů byly velké problémy. Podle Nolana Bushnella to bylo vyšší náročností Computer Space, která nevyhovovala většině americké populace. Když proto Bushnell v roce 1972 založil Atari a zadal inženýrovi Allanovi Alcornovi tvorbu nové konzole, chtěl po něm jednoduchou hru, ve které si budou hráči vzájemně pinkat s balónkem. Vznikl tak Pong, který byl obdobou původního Tennis for Two, hráči se však na celou scénu dívali shora. Pong se stal rychle velmi oblíbeným a Atari celkově prodalo devatenáct tisíc automatů! Později rovněž následovala upravená verze Pongu určená k hraní doma u televize nazvaná Home Pong.

Space Invaders (1978)


Space Invaders (zdroj: YouTube, Laoch111)

Po vydání Pongu neměly konkurenční herní automaty velkou šanci a Atari drtilo trh s novými a novými modifikacemi Pongu (například Breakout z roku 1976). Změnit tuto situaci se podařilo až japonskému designérovi Tomohirovi Nishikadovi ze společnosti Taito s herním automatem Space Invaders. Ten byl dokonce tak úspěšný, že v Japonsku zapříčinil nedostatek mincí.

Ve Space Invaders jste ovládali vesmírnou loď a stříleli po vetřelcích, kteří palbu aktivně opětovali. Stejně jako drtivá většina her této doby jste se i na Space Invaders dívali shora, na rozdíl od Pongu však grafika uměla základní barvy a také detailnost lodi i protivníků byla ve srovnání s šest let starým Pongem na úplně jiné úrovni. Situaci v tomto ohledu nezměnil ani automat Asteroids, se kterým Atari přišlo rok po vydání Space Invaders.

Zajímavý je také hardware, na kterém byl Space Invaders postaven. Mozkem celého automatu už byl běžný mikroprocesor, konkrétně čip 8080 od společnosti Intel s frekvencí 2 MHz a 40 piny. I tak však Nishikado bojoval s nedostatkem výkonu, ze kterého nakonec udělal jednu ze základních vlastností hry: čím je na scéně méně protivníků, tím běží celá hra rychleji.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama