Vývoj technologií počítačových her — první díl
i Zdroj: PCTuning.cz
Historie Článek Vývoj technologií počítačových her — první díl

Vývoj technologií počítačových her — první díl | Kapitola 9

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

22. 8. 2011 03:00 20

Seznam kapitol

1. Stojí dnes technologie her na místě? 2. Zpátky do minulosti 3. První elektronické hry aneb jak to všechno začalo 4. Od tenisu pro dva k první domácí herní konzoli 5. První herní automaty
6. Sedmdesátá léta a první pokusy s pseudo 3D 7. 80. léta — éra herních automatů (3D hry) 8. 80. léta — éra herních automatů (2D hry) 9. Od sálových počítačů po krach v roce 1983

Historie počítačových her se píše už několik desítek let. Za tu dobu se jednoduché hry typu Pong vyvinuly v komplexní tituly s realistickou grafikou podobnou skutečnosti. Připravili jsme pro vás seriál o jejich vývoji, ve kterém zmapujeme cestu od prvních her jako Tennis for Two hraném na osciloskopu až ke Crysis 2.

Reklama
Vývoj technologií počítačových her — první díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Počítač DEC PDP-1 schopný rozběhat Spacewar! (zdroj:

dmuantskilton.blogspot.com)

Na konec první části seriálu se podívejme trochu podrobněji na hardware doby prvních počítačových her. V úplných počátcích hraní elektronických her se hrálo na obrovských a drahých zařízeních, které pro účely výzkumu a vývoje stavěly státní instituce a univerzity. Cena takových počítačů se pohybovala v řádu stovek tisíc až milionů amerických dolarů a hry v počátcích vznikaly jen v jediném exempláři (OXO, NIM). První rozšířenější hrou se stal až v roce 1961 Spacewar! naprogramovaný pro sériově vyráběný počítač DEC PDP-1, i ten však vzhledem k jeho ceně přes sto tisíc amerických dolarů většinou vlastnily jen největší instituce.

Vývoj technologií počítačových her — první díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Herní automat se hrou Breakout (zdroj: tranquilitybasearcade.blogspot.com)

V sedmdesátých letech se hry začínají masově rozšiřovat, a to hned ve dvou směrech. Tím prvním jsou velké herní automaty, které umí téměř vždy jen jednu konkrétní hru, umisťují se do barů a hospod a abyste na nich mohli hrát, je nutné platit vhozením mince. I přesto se ale hraní na automatech stává velmi populárním a trh rychle roste. Zatímco počet prodaných automatů s Pongem se pohybuje okolo 20 tisíc, prodeje osm let mladšího Pac-Mana atakují třísettisícovou hranici.

Vývoj technologií počítačových her — první díl
i Zdroj: PCTuning.cz


První herní konzole do domácností: Magnavox Oddysey (zdroj: Wikipedia)

Protože lidé chtějí hrát hry i doma, objevují se první domácí herní konzole, které lze připojit k běžné televizi. Úplně první univerzální konzolí tohoto typu je Magnavox Oddysey, na kterém šlo z desítky dodaných cartridgí hrát celkem 28 her. Odyssey se do prodeje dostal v roce 1972 a prodalo se jej velmi slušných 330 tisíc kusů. Nově vzniklá společnost Atari je na tento krok nucena rychle reagovat a tak v roce 1975 připravila také domácí konzoli s oblíbeným Pongem.

Vývoj technologií počítačových her — první díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Herní konzole Atari 5200 (zdroj: Wikipedia)

Přelom sedmdesátých a osmdesátých let je ve znamení prvních 8bitových počítačů. Jde o zlatý věk velkých herních automatů, rychle se však rozvíjí také trh s domácími herními konzolemi. Ty jsou s cenou ve výši jen několika set dolarů dostupné pro většinu populace. Vzniká tak nová generace konzolí, ve které už není jen Magnavox s Oddyseou 2 a Atari s konzolemi 2600 a 5200, ale do rozjíždějícího se vlaku nastupují také další společnosti (například Sega s konzolí SG-1000 nebo Vectrex od GCE).

Vývoj technologií počítačových her — první díl
i Zdroj: PCTuning.cz


IBM Personal Computer zdroj: oldcomputers.net

V roce 1981 uvádí IBM na trh svůj první osobní počítač pojmenovaný jednoduše Personal Computer a později výrazně snižuje jeho cenu, čímž dalo IBM poslední signál ke spuštění krize herního trhu. Herní trh byl v této době přesycen koznolemi a pro hráče nebylo únosné, aby si pro každou druhou hru museli kupovat novou herní konzoli. Taktéž kvalita některých her byla žalostná. Zatímco první hry na automatech měly v sedmdesátých letech vynikající hratelnost, na počátku osmdesátých let hry často vznikaly rychle a bez ohledu na kvalitu jen proto, aby vydělaly co možná nejvíce peněz.

Vývoj technologií počítačových her — první díl
i Zdroj: PCTuning.cz


Coleco ColecoVision — univerzální konzole druhé generace, pro kterou v letech 1982-1984 vzniklo cca 145 her

Výsledkem všeho výše nastíněného bylo přesycení celého trhu s hrami a následná velká krize herního průmyslu. Ta plně vypukla v roce 1983, nevycházely během ní téměř žádné nové hry, trvala rok a půl a vedla k bankrotu mnoha menších společností zabývajících se tvorbou her a jednoúčelových herních konzolí. Tím se trh pročistil a připravil se na příchod první konzole třetí generace, kterou se stal Entertainment System od Nintenda. O tom ale až příště.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama