Warhammer 40K: Space Marine — konzoloví mariňáci | Kapitola 2
Seznam kapitol
Warhammer 40,000: Dawn of War II před dvěma roky překvapil svou krásnou grafikou a vyspělou fyzikou v kombinaci s výbornou optimalizací. Nový díl Space Marine se bohužel vydává trochu jiným směrem. PC verze se vizuálně příliš neliší od té konzolové a za špičkou dnešní doby zaostává. Nepotěší navíc ani absence vyhlazování hran...
Oficiální požadavky hry
Minimální sestava
— Procesor: Intel Core 2 Duo 2 GHz / AMD Athlon X2 2 GHz
— Operační paměť: 1 GB (XP) / 2 GB (Vista/7)
— Grafická karta: nVidia GeForce 8800 GT / ATI Radeon HD 3850
— OS: Windows XP / Vista / 7
Doporučená sestava
— Procesor: Intel Core 2 Quad / AMD Phenom X4
— Operační paměť: 1 GB (XP) / 2 GB (Vista/7)
— Grafická karta: nVidia GeForce GTX 260 / ATI Radeon HD 5750
— OS: Windows 7
Protože je PC verze Space Marine de facto konverzí verze z herních konzolí, nejsou hardwarové nároky jako obvykle nijak vysoké. Abyste hru plynule rozběhali, měli byste v počítači mít dvoujádrový procesor na frekvenci 2 GHz (postačí starší Core 2 Duo od Intelu nebo AMD Athlon X2), jeden až dva gigabyty operační paměti a grafickou kartu na úrovni nVidia GeForce 8800 GT/ATI Radeon HD 3850. Ani doporučená sestava není nijak vysoká a měla by obsahovat čtyřjádrový procesor, 2 GB operační paměti a grafickou kartu s výkonem na úrovni GeForce GTX 260 či Radeon HD 5750. Dle mých zkušeností se hrou jsou tyto nároky odpovídající, na minimální sestavě si hru na nízké detaily plynule zahrajete, na doporučené pak budete moct zvýšit detaily (kterých však není mnoho a jejich vliv na výkon je malý, viz dále).
Testovací sestava
Hru jsem testoval na počítači s procesorem Intel Core i7 920, který jsem přetaktoval na 3,6 GHz. Počítač byl dále osazen trojicí 2GB DDR3 pamětí Kingston na frekvenci cca 1700 MHz, systémovým pevným diskem Western Digital VelociRaptor a to vše v desce MSI Big Bang Xpower. Všechny komponenty jsem napájel 650W zdrojem Corsair a k zobrazení jsem použil 27" LCD monitor Dell U2711.
K testovaní jsem použil sadu desíti grafických karet zahrnující modely od nVidia GeForce GT 440 až po AMD Radeon HD 6970. Pro karty GeForce jsem použil ovladače GeForce 280.26, pro AMD Radeony pak Catalyst 11.8 WHQL. Oboje ovladače byly v nejnovější WHQL verzi, novější či přesně určené pro Warhammer 40,000: Space Marine v době testování dostupné nebyly.
Metodika testování
Podobně jako drtivá většina dnešních her nemá ani Warhammer 40,000: Space Marine vestavěný benchmark a měřit výkon jsem tak musel přímo hraním hry. Jako testovací lokaci jsem zvolil část první mise, kdy se na vás ženě několik vln skřetů a vy se jim společně s dalšími „mariňáky“ snažíte ubránit. Celá testovací scéna byla přibližně minutu dlouhá a framerate jsem měřil programem FRAPS.
Nastavení hry
Nastavení detailů je ve Space Marine žalostně málo a všechny položky jsem měl při testovaní zapnuté na maximu. Jako obvykle jsem testoval ve třech rozlišeních 1280 × 1024, 1680 × 1050 a 1920 × 1200 px. Problém byl však s vyhlazováním hran, hra jej totiž nepodporuje a nefunguje ani vynucení běžného 4× MSAA přes ovladače. AMD však před necelým rokem zprovoznila post processing efekt nazvaný morfologické vyhlazování, které samozřejmě funguje (byť má mnoho neduhů, viz jeho recenze), u karet AMD Radeon jsem proto zapnul alespoň jej a výkon změřil s ním. Majitelé karet nVidia mají bohužel smůlu, ti si vyhlazování dopřát nemohou. nVidia sice slibovala konkurenční technologii FXAA pracující na stejném principu a s podstatně menšími propady výkonu, dosud ji však oficiálně nezprovoznila.