WTF is NFT, aneb ne vše v kryptosvětě je jen o penězích
i Zdroj: PCTuning.cz
Sítě a Internet Článek WTF is NFT, aneb ne vše v kryptosvětě je jen o penězích

WTF is NFT, aneb ne vše v kryptosvětě je jen o penězích | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

16. 10. 2021 11:12 11

Seznam kapitol

1. Důkaz o vlastnictví 2. Tvorba 3. Jak to prodat 4. Digitální originál 5. Něco zmizí, něco zůstane

Když se mluví o kryptosvětě, většinou se mluví o penězích – kryptoměny, kryptoasety a tak dále. V praxi je možné v kryptosvětě jak vydělat, tak i slušně prodělat – anebo blockchain použít k něčemu úplně novému.

Reklama

Dnes s NFT nezřídka obchodují kšeftaři, kteří „hledají pasivní příjem“ anebo vymýšlí metody, jak rychle zbohatnout. Proslulá NFT si totiž kupují bohatí pozéři, kteří si to kupují proto, že to je módní a nebojí se pustit chlup v duchu vtipu o „nových Rusech“ čili zbohatlících: Jeden se dívá na druhého a ptá se: „Za kolik jsi koupil tu bundu?“ „Za sedm set dolarů.“ „To tě napálili, já vím, kde ji prodávají za dva tisíce!“

To je, mimochodem, velký problém kryptosvěta obecně: Zatím je spíš proslulý v excesech, éra nástupu mainstreamu nás teprve čeká. Mainstream se projeví podstatně větším zatížením sítě, tedy převisem nabídky nad poptávkou – a digitální umění se začne posunovat směrem dolů, k normálnějším hodnotám – až na ta proslulá.

Pokud přestaneme uvažovat o NFT jako o prostředku k flexení a rychlému zbohatnutí na flexerech, je jasně vidět, že technologie jako je NFT je nesmírně užitečná pro umělce – alespoň pro ty, kteří opravdu prodávají. Je to analog originálu v tom smyslu, jako je originální fotografií ověřená fotografie, kterou vytvořil fotograf ze svého negativu: Negativ mu zůstane, ale ověřením a očíslováním vzniká originální fotografie, která drží hodnotu a dá se s ní obchodovat.

Jistěže můžete digitální dílo kopírovat, a to nerozeznatelně dokonale od originálu. Nákup NFT může být motivován nejen uložením hodnoty, ale také snahou podporovat vaše oblíbené umělce. V tomto směru mají smysl smart kontrakty, které jsou v NFT obsaženy a fakticky autorovi pomáhají s tím, jak se dále obchoduje s jeho digitálním dílem. Osobně nejvíce oceňuji to, že zatímco DRM vás nutí dodržovat copyright, NFT vám naopak nabízí příležitosti, týkající se digitálního originálu. Nabízí se faktory typu vzácnost, kdy můžete mít prokazatelně unikátní postavu do hry – anebo faktory typu charita, kdy obchodování s NFT ponese část hodnoty transakce pro dobročinné účely.

Patronáž je totiž potřeba. Ve světě umění se běžně dělo to, že obchodníci s uměním vykupovali levně a čekali, až autor zemře a cena jeho děl skokem vyskočí. Ne každému se daří obchodovat tak jako Andy Warholovi anebo Damienu Hirstovi, aby zbohatli na plodech své práce ještě za svého života. NFT patronáž demokratizuje, ale zároveň z ní činí věc závislou na marketingu a na sociálních sítích, protože bez nich tak úplně nefunguje.

Nejracionálněji shrnuje právní pohled na NFT toto málo sledované video – zmiňuje i často přehlížené faktory, jako jsou implikace ve smyslu daňových povinností anebo nutnost souladu transakce s jinými zákonnými normami, týkajícími se například převodů peněz.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama