Alan Wake — krásný, temný a krvavě náročný thriller | Kapitola 2
Seznam kapitol
PC verze psychologického thrilleru Alan Wake to měla od začátku těžké. Ačkoliv ji Microsoft coby vydavatel nejprve úplně zrušil, nakonec jsme se s dvouletým zpožděním proti Xboxu 360 přeci jen dočkali. Je však po takové době vůbec o co stát? No to si pište! PC verze hry vypadá báječně a vrásky na čele vám budou dělat jen vysoké hardwarové nároky.
Oficiální požadavky hry
Minimální sestava
— Procesor: AMD Athlon X2 2,8 GHz/Intel Core 2 Duo 2,0 GHz
— Operační paměť: 2 GB
— Grafická karta: nVidia GeForce 8600 GTS/ATI Radeon HD 5550
— OS: Windows Vista/7
Doporučená sestava
— Procesor: AMD Phenom 9850/Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 GHz
— Operační paměť: 4 GB
— Grafická karta: nVidia GeForce GTX 285 /ATI Radeon HD 5830
— OS: Windows Vista/7
Jako minimální sestavu vývojáři doporučují poměrně slabý stroj osazený starším dvoujádrovým procesorem, 2 GB paměti a čtyři generace starou grafickou kartou nižší střední třídy. Procesor a paměť pravděpodobně stačit budou, s grafickou kartou si však už tolik jistý nejsem. Alan Wake je totiž na výkon grafické karty velmi náročný a detaily až tolik výkonu nepřidají. Raději proto doporučuji kartu alespoň o třídu výkonnější, například nVidia GeForce 8800 GT či ATI Radeon HD 3870.
Také od doporučené sestavy nečekejte zázraky. Na uvedené sestavě si už Alan Wake samozřejmě zahrajete, detaily však budete muset snížit (odhadem na střední). K hraní s nejvyššími detaily budete potřebovat nejvýkonnější karty současnosti. Možná vás také překvapilo, proč v požadavcích chybí operační systém Windows XP, když hra běží pod DirectX 9.0c. Dle vyjádření vývojářů jsou s kompatibilitou hry pod tímto operačním systémem problémy. Osobně jsem to však nezkoušel, na všech testovacích sestavách používám Windows 7.
Testovací sestava
Hru jsem testoval na počítači s procesorem Intel Core i5-2500K, který jsem přetaktoval na 4,7 GHz. Počítač byl dále osazen dvojicí 4GB DDR3 pamětí Geil na frekvenci 1866 MHz, systémovým pevným diskem Samsung SpinPoint T a to vše v desce MSI Big Bang Marshal. Všechny komponenty jsem napájel 850W zdrojem Nexus.
K testovaní jsem použil sadu desíti grafických karet zahrnující modely od nVidia GeForce GT 440 až po AMD Radeon HD 6970. Pro karty GeForce jsem použil ovladače GeForce 285.62, pro AMD Radeony pak Catalyst 12.1 WHQL. Oboje ovladače byly v nejnovější WHQL verzi.
Metodika testování
Alan Wake nemá benchmark k testování výkonu, měřil jsem proto vlastním hraním hry. K testování jsem vybral jednu z prvních hororových částí hry, kdy jdete k majáku a po cestě vás překvapí stín se sekerou. Celá testovací scéna byla přibližně minutu dlouhá, framerate jsem měřil pomocí programu FRAPS.
Nastavení hry
Nastavení grafiky bylo během testování maximální možné. Jako obvykle jsem testoval v rozlišeních 1280 × 1024, 1680 × 1050 a 1920 × 1200 px. Výkon jsem měřil ve dvou režimech — s vypnutým vyhlazováním hran a se zapnutým režimem 4× MSAA a post processing vyhlazováním FXAA. Oba typy vyhlazování lze zapnout přímo v nastavení hry a dobře fungují pro karty nVidia GeForce i AMD Radeon.