Drtivý úder augmentované reality: Pokémon Go
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Drtivý úder augmentované reality: Pokémon Go

Drtivý úder augmentované reality: Pokémon Go | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

16. 7. 2016 03:00 30

Seznam kapitol

1. Lov na potvory 2. Co je rozšířená realita? 3. Kultura LSD 4. Spíše hříčky než hry 5. Rafinovanější Ingress: Nějaké bojování o... něco 6. Pokémon Go mění svět

Když se toho rána obyvatelé New Yorku probudili a vyšli před své domy, všude panoval klid a mír. Jen vysoko na nebi byly vidět kondenzační stopy jediného japonského letadla. Protože bylo osamělé, protiletadlová obrana ani nevyhlásila poplach. Najednou se pumovnice letounu otevřela a vypadl z něj malý kulový objekt.

Reklama

Objevily se i rafinovanější hry, jako je předchůdce Pokémon Go Ingress. Jde o abstraktně pojatou location-based scifi hru, kde se pokoušíte zabrat nepřátelské portály a nějak o ně bojujete. Osobně hru neznám, popis hry mi přijde ukrutně nudný a vcelku mi to přijde jako velmi nezajímavá věc, nicméně Niantic v roce 2015 tvrdil, že mají 7 milionů hráčů. Úplně se mi tomu nechce věřit, podobný předchozí indie titul Shadow Cities byl pro nezájem hráčů ukončen. Ostatně video App of the Day: Shadow Cities na kanálu Tested mají sotva přes 7000 views při téměř dvou milionech odběratelů, což je opravdu blatantní vyjádření nezájmu.

Videokanál Ingress je na tom lépe, má něco přes sto tisíc odběratelů a jejich video o tom, co je to Ingress má téměř 900.000 views, ale i tak mi to nějak hapruje s udávanými 7 miliony hráčů, spíš bych to viděl na statisíce. Samotné vysvětlování hry mi přitom zní docela pošahaně, protože potřebujeme rezonátory na obsazování portálů, které lze hackovat a... eee... eee... nějak něco. Celé to zní dost šíleně, podobně jako scifi indie strategické hry poslední doby, které si asi nějaké to kyberpunkové publikum najdou, ale žádná velká sláva to nebude.

Chce to prostě dobrý herní design, něco, co lidi znají a co jim dává větší smysl, což pokémoni rozhodně jsou. Pokémoni jsou dostatečně komplexní, mají za sebou rafinovaný herní design a opravdu úspěšné herní tituly. Niantic má naopak zkušenosti s AR, provozováním infrastruktury (i když takový nával asi nečekali) a také databázi lokalit a map. Právě Ingress se stal základem pro databázi lokací, z nichž vychází Pokémon Go. Z dat sesbíraných hráči Ingressu bylo zvoleno asi 5 milionů lokací, typicky veřejných míst, na kterých se podle jejich charakteru zobrazují vhodní pokémoni.

Zdá se tedy, že se konečně sešla opomíjená technologie, o kterou se zajímali hlavně technologičtí geekové, spolu s atraktivní hrou, která zajímá masové publikum. Pokémon Go ilustruje, že nestačí mít jenom technologii, musíte mít i silný brand a dobrý herní design, který zajímá mainstreamové hráče. Pokémon Go se okamžitě stal hitem, kterým se Ingress nikdy stát nemohl, protože Ingress byl příliš abstraktní a příliš překombinovaný.

AR zároveň získala první titul, který hráče opravdu zajímá. Otevřete si Google Play anebo AppStore a podívejte se na záplavu neúspěšných pokusů o hry a aplikace založené na augmentované realitě. Jsou jich kvanta, jeden fail vedle druhého. Každá technologie vyžaduje opravdovou killer aplikaci, něco, co bude chtít každý. U 3D akcelerace to byl GLQuake, který na rozdíl od úplně prvních 3D akcelerovaných indie titulů byl opravdovou hrou. Marně jsem asi půl hodiny bádal nad tím, který 3D akcelerovaný titul byl úplně první – nebylo to nic velkého, ale bylo to psychedelické, divné a fakt si nepamatuju, jak se to jmenovalo. Ingress si taky nikdo nebude pamatovat, skončí jako poznámka pod čarou spolu se záplavou AR titulů, které vegetovaly pod vnímacím prahem historie.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama