Hate: Jak se fanoušci GoT vzbouřili a navrhli si lepší konec
Článek Hate: Jak se fanoušci GoT vzbouřili a navrhli si lepší konec

Hate: Jak se fanoušci GoT vzbouřili a navrhli si lepší konec

Michal Rybka

Michal Rybka

12. 7. 2019 03:00 43

Seznam kapitol

1. Hejtů jako nikdy dřív 2. Problém s poslední sezónou je objektivní 3. Kritici jsou racionální a změny jsou rozumné 4. Jaké zákony budování příběhu seriál porušil? 5. Třeba se poučí

V posledním měsíci jsem se na YouTube setkal doslova se záplavou nenávisti. Nešlo o nenávist motivovanou politicky, ale vyslovenou explozí nenávisti k poslední sezóně seriálu Game of Thrones. Či přesněji řečeno, proti jejím scénáristům, Davidu Benioffovi a Danielu Weissovi, kterým fanoušci seriálu nemohou přijít na jméno.

Reklama
Reklama

Závěr celé show je vyloženě nešťastný – a na hlavních důvodech se víceméně shodují všichni autoři kritik. Za prvé – je to egomanikální trip scénáristů, kteří měli dost prostředků a dost prostoru, mohli si najmout dost konzultantů, ale rozhodli se kašlat na všechny a udělat to tak, aby se to líbilo jim. Bez konzultací – kdyby bitvu o Winterfell konzultovali s nějakým vojenským odborníkem, vypadal by výsledek diametrálně jinak.

A za druhé, je to uspěchané. Šíleně uspěchané. Jak praví jeden z komentářů – podle mě velmi výstižný: „George R.R. Martin: Chtěl jsem udělat 13 sezón. HBO: Chtěli jsme udělat 10 sezón. D&D: My chceme dělat Star Wars.“ Nutno podotknout, že dost lidí se děsí toho, že se právě tato dvojice bude podílet na nových Star Wars – začínám chápat proč.

Za mě jde o ohromující fenomén, kdy totálně selhali dobře placení profesionální autoři, z větší části selhala odborná kritika – ale pozoruhodně dobře zafungovala komunita. To, co z komunity vypadalo, dává smysl a je to mnohem lepší, než co vyrobili profesionálové.

Kdo ví, třeba se profesionálové poučí a začnou komunitu víc poslouchat. Ono je totiž možné, že Fordovo zpupné prohlášení, že „kdyby poslouchal své zákazníky, dodal by jen rychlejšího koně“ už neplatí – alespoň ne úplně. Třeba je interaktivní způsob vývoje dobrý, třeba se opravdu vyplácí poslouchat – fungovalo to u Minecraftu, fungovalo to u Space Engineers. Třeba přišla chvíle, aby i scénáristé poslouchali názory vlastní komunity.

A samozřejmě: Jak praví jeden z kritiků – špatné příběhy vás mohou naučit milovat ty dobré – a mohou sloužit jako varování pro další autory, kteří budou psát sami svoje vlastní příběhy.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning