Hate: Jak se fanoušci GoT vzbouřili a navrhli si lepší konec
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Hate: Jak se fanoušci GoT vzbouřili a navrhli si lepší konec

Hate: Jak se fanoušci GoT vzbouřili a navrhli si lepší konec | Kapitola 4

Michal Rybka

Michal Rybka

12. 7. 2019 03:00 43

Seznam kapitol

1. Hejtů jako nikdy dřív 2. Problém s poslední sezónou je objektivní 3. Kritici jsou racionální a změny jsou rozumné 4. Jaké zákony budování příběhu seriál porušil? 5. Třeba se poučí

V posledním měsíci jsem se na YouTube setkal doslova se záplavou nenávisti. Nešlo o nenávist motivovanou politicky, ale vyslovenou explozí nenávisti k poslední sezóně seriálu Game of Thrones. Či přesněji řečeno, proti jejím scénáristům, Davidu Benioffovi a Danielu Weissovi, kterým fanoušci seriálu nemohou přijít na jméno.

Reklama

6) Jaké zákony budování příběhu verze Benioffa a Weisse porušila?

Je toho hodně, ale vyjmenujme si kritiky, které se opakují – a jsou zcela validní.

• Vyprávění nesmí porušovat základní zákony světa. – Zde se naráží hlavně na to, že postavy a armády cestují v poslední sérii nezvykle až absurdně rychle, že se ty samé zbraně používají v různých scénách s naprosto různými účinky apod.

• Nerespektují se základní vojenské taktiky. - Bitva o Winterfell je jedním slovem strašná a hoře nesmyslů se věnují speciální videa. Argumenty, že to nemusí být historicky přesné, nedávají smysl – taktika lidí v bitvě je jednoduše stupidní i na amatéry a je zcela nepřijatelná za předpokladu, že tam měli jakékoliv vojenské profesionály.

• Každá postava nese důsledky svých předchozích rozhodnutí, je buď konzistentní s předchozím vyprávěním anebo se musí vysvětlit, jak proč došlo ke změně. - Tím se naráží nejen na náhle se ke zlu obrátivší Daenerys, ale i na další postavy, které si prostě v hlavě přehodí výhybku a najednou začnou dělat něco, co vůbec neodpovídá jejich předchozímu charakteru, například úplně zblbnou, jako například Tyrion Lannister.

• Proroctví není vývoj postavy. - Osud některých postav je vysvětlován čistě jako důsledek proroctví. Existuje tři roky stará zajímavá interpretace vizí z House of Undying, která do značné míry předvídá děj. Je možné, že se scénáristé rozhodli tato proroctví vyplnit, ale v omezeném prostoru to vypadá velmi násilně.

• Řada postav nedělá nic. - Někteří z dosud aktivních hráčů dělají málo, nebo vůbec nic. Například Cersei se mění ve zcela pasivní postavu, přestože by měla být hlavním antagonistou. Jak kritici poznamenávají, „jenom kouká z okna“.

• Šok není metoda vyprávění. - Řada událostí je napsána tak, aby diváka překvapila, ať už dává smysl anebo ne. Situace jsou často vytvořené tak, aby vypadaly efektně na obrazovce, i když fakticky nedávají smysl, vizuál a prosté překvapení z nečekaného děje dominují nad logikou.

Jaké poučení nám to přináší? Přestože se negativní reakce vůči poslední sezóně Game of Thrones vykládají jako jakési nesmyslné stížnosti nespokojenců, jde o velkou názorovou vlnu, která se vyhradila vůči způsobu, jak bylo naloženo s největší televizní show současnosti. Nejsou to výmysly či individuální názory, ale často kvalitní a detailní kritika, která – opět – překonala klasické kritiky v běžných médiích. Zdá se, že scénáristé napsali show pro recenzenty, ne pro fanoušky. Velmi pěkně to shrnuje video „Game of Thrones Finale: Is It Deep or Dumb?“ A hádejte, k jakému závěru se po 22 minutách diskuse jednotlivých aspektů a možných interpretací závěru celé show dopracovává!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama