Hate: Jak se fanoušci GoT vzbouřili a navrhli si lepší konec
Článek Hate: Jak se fanoušci GoT vzbouřili a navrhli si lepší konec

Hate: Jak se fanoušci GoT vzbouřili a navrhli si lepší konec

Michal Rybka

Michal Rybka

12. 7. 2019 03:00 43

Seznam kapitol

1. Hejtů jako nikdy dřív 2. Problém s poslední sezónou je objektivní 3. Kritici jsou racionální a změny jsou rozumné 4. Jaké zákony budování příběhu seriál porušil? 5. Třeba se poučí

V posledním měsíci jsem se na YouTube setkal doslova se záplavou nenávisti. Nešlo o nenávist motivovanou politicky, ale vyslovenou explozí nenávisti k poslední sezóně seriálu Game of Thrones. Či přesněji řečeno, proti jejím scénáristům, Davidu Benioffovi a Danielu Weissovi, kterým fanoušci seriálu nemohou přijít na jméno.

Reklama
Reklama

6) Jaké zákony budování příběhu verze Benioffa a Weisse porušila?

Je toho hodně, ale vyjmenujme si kritiky, které se opakují – a jsou zcela validní.

• Vyprávění nesmí porušovat základní zákony světa. – Zde se naráží hlavně na to, že postavy a armády cestují v poslední sérii nezvykle až absurdně rychle, že se ty samé zbraně používají v různých scénách s naprosto různými účinky apod.

• Nerespektují se základní vojenské taktiky. - Bitva o Winterfell je jedním slovem strašná a hoře nesmyslů se věnují speciální videa. Argumenty, že to nemusí být historicky přesné, nedávají smysl – taktika lidí v bitvě je jednoduše stupidní i na amatéry a je zcela nepřijatelná za předpokladu, že tam měli jakékoliv vojenské profesionály.

• Každá postava nese důsledky svých předchozích rozhodnutí, je buď konzistentní s předchozím vyprávěním anebo se musí vysvětlit, jak proč došlo ke změně. - Tím se naráží nejen na náhle se ke zlu obrátivší Daenerys, ale i na další postavy, které si prostě v hlavě přehodí výhybku a najednou začnou dělat něco, co vůbec neodpovídá jejich předchozímu charakteru, například úplně zblbnou, jako například Tyrion Lannister.

• Proroctví není vývoj postavy. - Osud některých postav je vysvětlován čistě jako důsledek proroctví. Existuje tři roky stará zajímavá interpretace vizí z House of Undying, která do značné míry předvídá děj. Je možné, že se scénáristé rozhodli tato proroctví vyplnit, ale v omezeném prostoru to vypadá velmi násilně.

• Řada postav nedělá nic. - Někteří z dosud aktivních hráčů dělají málo, nebo vůbec nic. Například Cersei se mění ve zcela pasivní postavu, přestože by měla být hlavním antagonistou. Jak kritici poznamenávají, „jenom kouká z okna“.

• Šok není metoda vyprávění. - Řada událostí je napsána tak, aby diváka překvapila, ať už dává smysl anebo ne. Situace jsou často vytvořené tak, aby vypadaly efektně na obrazovce, i když fakticky nedávají smysl, vizuál a prosté překvapení z nečekaného děje dominují nad logikou.

Jaké poučení nám to přináší? Přestože se negativní reakce vůči poslední sezóně Game of Thrones vykládají jako jakési nesmyslné stížnosti nespokojenců, jde o velkou názorovou vlnu, která se vyhradila vůči způsobu, jak bylo naloženo s největší televizní show současnosti. Nejsou to výmysly či individuální názory, ale často kvalitní a detailní kritika, která – opět – překonala klasické kritiky v běžných médiích. Zdá se, že scénáristé napsali show pro recenzenty, ne pro fanoušky. Velmi pěkně to shrnuje video „Game of Thrones Finale: Is It Deep or Dumb?“ A hádejte, k jakému závěru se po 22 minutách diskuse jednotlivých aspektů a možných interpretací závěru celé show dopracovává!

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning