Jak na parádní zvuk nejen pro Youtube, Twitch nebo podcasty: Jaké jsou dnes možnosti a co to bude stát
i Zdroj: PCTuning.cz
Herní příslušenství Článek Jak na parádní zvuk nejen pro Youtube, Twitch nebo podcasty: Jaké jsou dnes možnosti a co to bude stát

Jak na parádní zvuk nejen pro Youtube, Twitch nebo podcasty: Jaké jsou dnes možnosti a co to bude stát | Kapitola 4

Jindřich Pirner

Jindřich Pirner

17. 1. 2023 10:00 16

Seznam kapitol

1. Historický vývoj 2. O čem to bude? 3. Akustika 4. Technologie mikrofonů a nahrávek 5. Stolní mikrofony – Profesionální
6. Stolní mikrofony – USB 7. Sluchátka a herní headsety 8. Terénní nahrávky 9. Software, efekty, hudba

Popularita podcastů neklesá, spíše naopak. Také na Youtube se snaží prorazit každý, kdo má co říct. Už jste asi zjistili, že když u takového videa či podcastu z dílny amatérského tvůrce zvuk nestojí za nic a nejde mu rozumět, nedá se to dlouho sledovat. Zajistit zvuk v uspokojivé kvalitě je dnes přitom i díky počítačům snazší a levnější než kdy dřív. My si shrneme vše, co je potřeba vědět, abyste dosáhli lepších výsledků nehledě na váš rozpočet, ambice, nebo odborné znalosti.

Reklama

Charakteristiky mikrofonů

Nehledě na to, čím k PC nebo jinam mikrofon připojujete, u něj bude většinou uvedena řada parametrů, pod nimiž je pro laika těžké si něco představit. Začneme směrovou charakteristikou a těmi z jejích typů, které se nás týkají především.

  • Omnidirekcionální (všesměrová) charakteristika je velmi běžná, najdeme ji v levnějších přístrojích a často i u elektretových mikrofonů v mobilních telefonech (můj odhad, výrobce tohle často ve specifikacích neuvádí). Ale také u speciálních měřicích mikrofonů.
Jak na parádní zvuk nejen pro Youtube, Twitch nebo podcasty: Jaké jsou dnes možnosti a co to bude stát
i Zdroj: Sabre1.com
  • Bidirekcionální (osmičková) se použivá u některých způsobů stereofonického snímání. Speciální stereomikrofony bývají rovněž zdvojené.
Jak na parádní zvuk nejen pro Youtube, Twitch nebo podcasty: Jaké jsou dnes možnosti a co to bude stát
i Zdroj: Wikipedia

 

  • Kardioidní se pro naše účely hodí nejvíce. Mikrofon přijímá zvuk především ze směru mluvčího a potlačuje příjem (hlavně vyšších frekvencí) zezadu.
Jak na parádní zvuk nejen pro Youtube, Twitch nebo podcasty: Jaké jsou dnes možnosti a co to bude stát
i Zdroj: Wikipedia

SNR 

(Signal-to-Noise Ratio / odstup signál-šum) říká, kolik šumu se v nahrávce vyskytne. Obvykle se u neprofesionálních mikrofonů pohybuje někde mezi 70-80 dB. Jakmile je tento údaj hluboko pod 90 dB a nepohybuje se kolem 100 dB, je jisté, že šum bude zřetelně slyšitelný. To vadí víc u reprodukčních zařízení. Všechny ty integrované zvukové karty apod. dřív šuměly právě pro to, že se SNR pohybovalo kolem 90 dB. Spíš pod nimi. U mikrofonu šum nemusí být takový nepřítel, jak se může zdát. Někdy bývá slyšitelný i u těch špičkových, nicméně v pasážích, kde hlas není slyšet, jej lze snadno odstranit, a v momentech, kdy hlas slyšet je, většinou mírný šum na pozadí nevnímáme. Šum se do hudebních nahrávek leckdy přidává i uměle, činí je totiž našim „analogovým“ uším stravitelnější, saturovanější (např. Titanium od D. Guetty). Je to jeden z důvodů, proč mnozí označují zvuk vinylu a magnetické pásky za příjemnější než zvuk digitální. Vy totiž z digitálního záznamu můžete vystříhat leccos, třeba i nádechy mluvčích mezi slovy, (nejen) já to ale silně nedoporučuji. Zvukově je taková věc sterilní, vykastrovaná, zní nepřirozeně, chladně. V případě, že právě to je váš umělecký záměr, proč ne, jinak pozor na to. K SNR dodám, že stejně jako mnohé zvukové parametry nemusí ani toto číslo mnoho vypovídat o kvalitě daného mikrofonu. Důležité je, jestli výsledek zní dobře, na ničem jiném nezáleží.

 

Jak na parádní zvuk nejen pro Youtube, Twitch nebo podcasty: Jaké jsou dnes možnosti a co to bude stát
i Zdroj: Google

 

Technologie mikrofonních snímačů

Odvozuje se od něj zaměření mikrofonu a jeho kvalita. Za nejkvalitnější jsou považovány mikrofony kondenzátorové (lampové), vyžadují však přídavné napájení. Jejich poddruhem jsou elektretové mikrofony, často používané v přenosných záznamových zařízeních. Široce používaná je také technologie dynamických mikrofonních snímačů, které jsou nasazovány především při pódiových vystoupeních. Jsou méně citlivé a zároveň mechanicky odolnější než kondezátorové mikrofony, proto jsou pro veřejná shromáždění a hlasitý zpěv vhodnější.

Shure SM58 - Dynamický pódiový standard
i Zdroj: Shure
Shure SM58 - Dynamický pódiový standard
Snímač kondenzátorového mikrofonu bez krytu
i Zdroj: Wikipedia / Sabre1.com (edit)
Snímač kondenzátorového mikrofonu bez krytu

Vzorkovací frekvence a bitová hloubka

Pokud jde o bezeztrátový záznam zvuku (PCM / WAV, příp. FLAC apod.), je Red Book Standard, neboli IEC 908, který se poprvé objevil v roce 1980, stále dostačující. Jedná se o závazné technické parametry zvuku pro CDDA (Compact Disc Digital Audio System).

Zaříkávání Hi-Res Audia, aneb když CD kvalita nestačí
i Zdroj: PCTuning.cz

Zaříkávání Hi-Res Audia, aneb když CD kvalita nestačí

S rozmachem Ultra HD rozlišení displejů se začíná mluvit i o potřebě vyššího rozlišení zvuku, pro něž se vžívá mnohoslibné…

29. 5. 2015 03:00
36

Na tomto místě bych odkázal na můj sice starší, ale stále platný článek o Hi-Res Audiu (HRA). V kostce jde spíše o marketing, prakticky neuslyšíte mezi záznamem v CD kvalitě a tím v HRA nikterak zásadní rozdíl. CD kvalita činí 44,1 kHz / 16-bit, HRA je cokoliv víc. Za mě sem patří především hodnoty, jako 96 či 192 kHz / 24 či 32 bitů, a také další, novější standardy DSD. Zajímavá je hodnota 48 kHz / 24 bit, která přišla až po CD (umí ji DVD-Audio nebo SACD). Má smysl, jelikož nabízí rozumnou – a kvůli fyzikálním limitům lidského sluchu (viz. Nyquistův-Shannonův vzorkovací teorém) i dostatečnou – šířku navýšení slyšitelných frekvencí a spolu s tím také vyšší bitovou hloubku. Navyšování bitové hloubky má dle mého názoru u audia reálnější význam než navyšování vzorkovací frekvence. Vyšší bitová hloubka se může na výsledku pozitivně slyšitelněji podepsat. A i když ji lze přirovnat k hustotě pixelů na monitoru, rozdíl není stejně zásadní jako například při srovnání VGA a 4K. Pokud bych produkoval totožnou skladbu ve dvou různých verzích, tzn. jednu v CD kvalitě a druhou ve 192 kHz / 24-bit, drtivá většina posluchačů by ve slepém poslechovém testu nepoznala rozdíl.  

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama