Jak na parádní zvuk nejen pro Youtube, Twitch nebo podcasty: Jaké jsou dnes možnosti a co to bude stát
i Zdroj: PCTuning.cz
Herní příslušenství Článek Jak na parádní zvuk nejen pro Youtube, Twitch nebo podcasty: Jaké jsou dnes možnosti a co to bude stát

Jak na parádní zvuk nejen pro Youtube, Twitch nebo podcasty: Jaké jsou dnes možnosti a co to bude stát | Kapitola 9

Jindřich Pirner

Jindřich Pirner

17. 1. 2023 10:00 16

Seznam kapitol

1. Historický vývoj 2. O čem to bude? 3. Akustika 4. Technologie mikrofonů a nahrávek 5. Stolní mikrofony – Profesionální
6. Stolní mikrofony – USB 7. Sluchátka a herní headsety 8. Terénní nahrávky 9. Software, efekty, hudba

Popularita podcastů neklesá, spíše naopak. Také na Youtube se snaží prorazit každý, kdo má co říct. Už jste asi zjistili, že když u takového videa či podcastu z dílny amatérského tvůrce zvuk nestojí za nic a nejde mu rozumět, nedá se to dlouho sledovat. Zajistit zvuk v uspokojivé kvalitě je dnes přitom i díky počítačům snazší a levnější než kdy dřív. My si shrneme vše, co je potřeba vědět, abyste dosáhli lepších výsledků nehledě na váš rozpočet, ambice, nebo odborné znalosti.

Reklama

Software, efekty, hudba

Bez softwaru, který obstarává nahrávání a následnou editaci, podcast nevytvoříte. Existují sice i aplikace mobilní, my se ale podíváme na ty desktopové. Jestli hledáte něco, co odvede svou práci a je to open-source, doporučím Audacity. Zvládne střih i všechny standardní operace jako je fade-in, fade-out, přimíchávání efektů, hudby, normalizace apod. Audio exportuje ve všech klíčových bezeztrátových formátech a podporuje pluginy VST, jejichž prostřednictvím můžete funkce programu značně rozšířit. Zadarmo si nemůžete přát víc.

Jak na parádní zvuk nejen pro Youtube, Twitch nebo podcasty: Jaké jsou dnes možnosti a co to bude stát
i Zdroj: Sabre1.com

Já roky používal Sony Sound Forge, které nyní spadá pod Magix. Těmto novějším verzím jsem zatím na chuť nepřišel, podobně to mám s věcmi od Magix obecně. Nechápejte mě špatně, je to špičkový software od renomovaného výrobce, jde o moje pracovní návyky a GUI, které dřív mělo docela odlišnou logiku. Je to podobné jako důvod, proč k produkci hudby od r. 1997 používám Fruity Loops, resp. FL Studio, nikoliv např. Cubase nebo ProTools (plus ten, že Fruity Loops vždy měl – a má – nepřekonatelný sequencer a piano roll). Po ukončení vývoje Sound Forge samotným Sony jsem si mnoho let vystačil s poslední, nyní již značně archaickou verzí 8.0, jíž funkčností nynější Audacity dalece překonává. Doba se změnila, většina softwaru od GUI na způsob Windows 2000 ustoupila. Zvolil jsem Audition, protože jsem zvyklý pracovat s věcmi od Adobe, nicméně jej nevyužívám moc často. Pouze k finálním úpravám již renderovaných a masterovaných tracků z FL Studio. 

Jak na parádní zvuk nejen pro Youtube, Twitch nebo podcasty: Jaké jsou dnes možnosti a co to bude stát
i Zdroj: Adobe

Jiná situace by nastala, kdybych nahrával mluvené slovo, popřípadě zpěv. Což je náš případ. Nedomnívám se ovšem, že v případě podcastů nějak zvlášť záleží na tom, jaký audio editor použijete. Placené profesionální aplikace bych volil, jen pokud využijete jejich specifické funkce nebo vyžadujete pokročilé vícestopé nahrávání. Zde je např. Cubase či ProTools lepší volbou než FL Studio

Po zaznamenání svého vstupu budete potřebovat v editačním softwaru udělat několik věcí. Kromě normalizace a / nebo komprese nahrávky, která zajistí „adekvátní hlasitost“, se můžete pokusit snížit míru šumu. Což jde v místech, kde nehovoříte, vcelku snadno. Nemusí to však znít úplně přirozeně, v úvahu připadá ponechat to na automatických funkcích daného programu. V některých bývá redukce ruchů vestavěná (Audition), téměř vždy si ale lze pomoci buďto specializovanými pluginy VST FX nebo protažením nahrávky některou z široce dostupných, bezplatných online služeb. Ty umějí odstranit jak šum, tak nechtěné ruchy na pozadí. Mezi ně patří již zmiňované úhozy kláves, cvakání myši apod. Z kvalitních placených pluginů VST mohu vřele doporučit cokoliv od společnosti iZotope. Používám od nich Ozone, umí se postarat o velmi solidní a zároveň snadný mastering nahrávky, ať už jde o hudbu nebo cokoliv jiného. Jejich iZotope RX si poradí s odfiltrováním nechtěných ruchů z nahrávek. Nebo i hlasu z těch hudebních. 

Programy tohoto druhu jsou sice úžasné, všechno ale záleží hlavně na tom, jestli je umíte ovládat a rozumíte hodnotám, s nimiž operujete. Ve spojení s podcasty bych začal u Audacity; to, že je zdarma, neznamená, že je snadné se s tím naučit pracovat opravdu dobře. Naopak. Obecně je to se zvukovou technikou a produkčními a editačními aplikacemi tak, že se jedná o jedny z nejsložitějších věcí na ovládání. Zvlášť vidíte-li je prvně. Lze to přirovnat k Photoshopu nebo animačním programům pro CGI. Pokud nejde o váš hlavní zájem / obor a nemůžete tomu věnovat libovolné množství času, nedosáhnete výsledků jako ti, již se tomu věnují profesionálně. Chce to roky trpělivosti. Jinými slovy je vám skvělý gear houby platný, když s ním neumíte zacházet. Proto může i někdo s archaičtějším vybavením, které zná a ovládá, dosáhnout řádově lepších výsledků než nováček, jenž sice má naditý rozpočet, ale pořádně neví, co dělá. Nesoustředil bych se tolik na papírové parametry daných výrobků, přímá zkušenost a to, jak dobře se vám s tím pracuje, je podstatnější než to, jestli je něco dražší, papírově vyspělejší a profesionály využívanější. 

CME UF6 - Můj druhý, větší masterkeyboard je k notačním záznamům vhodnější, pro podcasting (a kompozici bicích) mu ale schází pady
i Zdroj: CME / Sabre1.com
CME UF6 - Můj druhý, větší masterkeyboard je k notačním záznamům vhodnější, pro podcasting (a kompozici bicích) mu ale schází pady

FLKey 37 můžu doporučit - nezabírá moc místa a umí toho dost

Možná byste rádi, aby součástí vaší relace byla také hudba. Legální licence na mainstreamový pop jsou nákladné, pirátstvím se zase vystavujete možnému soudnímu sporu. Komponování a produkce hudby svépomocí je disciplína řádově náročnější, než „pouhé“ nahrávání vlastních slov. Za sebe mohu z DAW aplikací doporučit již zmíněné FL Studio; na rozdíl od podobných programů nabízí výrobce doživotní upgrady na nové verze zdarma. (Opravdu to funguje. Je neuvěřitelné, jaký pokrok tento software za posledních více než 20 let své existence učinil. A ti, co si ho koupili už kdysi, dostali veškerý tento progress zdarma. To je něco, o čem si u Office nebo Photoshopu můžete leda nechat zdát.) V úvahu připadá využití hotových open source skladeb, mohou však být zdarma jen pro nekomerční použití. Alternativně lze použít díla, k nimž již vypršela autorská práva. Zřejmě o něco lepší je situace se zvukovými efekty. Hudbu a zvuky zdarma najdete třeba na soundcloud.com, freesound.org apod. serverech, Google vám jich vyplivne bezpočet. 

Jak na parádní zvuk nejen pro Youtube, Twitch nebo podcasty: Jaké jsou dnes možnosti a co to bude stát
i Zdroj: Sabre1.com
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama