Jak pilný sluha překonal líného pána: ChatGPT a budoucnost studentů
i Zdroj: depositphotos
Zábava Článek Jak pilný sluha překonal líného pána: ChatGPT a budoucnost studentů

Jak pilný sluha překonal líného pána: ChatGPT a budoucnost studentů | Kapitola 2

Michal Rybka

Michal Rybka

28. 1. 2023 12:30 17

Seznam kapitol

1. Princ Mamánek 2. Proč se s tím psát, když to nikdo nečte 3. Za hezčí známky! 4. Dobrý sluha, ale zlý pán 5. Zapomenuté dovednosti

Před několika dny jsme se dozvěděli, že ChatGPT složila úspěšně test na Minnesota University Law School. Test s více než stovkou otázek zvládla sice jen průměrně, ale podle Microsoftu je jen otázkou času, než zvládne i MBA.

Reklama

Pokud nikdo povinné práce nečte, jaký má smysl je psát? Víte – studenti rychle zjistí, kde se práce vážně čtou a kde to je jenom do počtu. A když se píšou podobné práce na podobná témata, ve kterých se stejně nic nového vymyslet nedá, tak prostě putují kolem vzorce, které variujete, ale už jsem slyšel i o případech, kdy prostě prošly doslova xeroxem a jen se vyměnila titulní stránka s autorem. Je potom podvádění s umělou inteligencí v zádech nějaký hřích? Kdo tím vlastně trpí? Snad jenom ten, kdo s podobnými pracemi obchodoval, snad jenom ten. 

Kdo vlastně podvádí koho? Jaký je smysl podobných prací, které děláte? Někdo na ně nahlíží jako na formu zkoušky, ale ve své podstatě jde o formu výuky – něco jako rozšířený domácí úkol. Ale k čemu je vlastně domácí úkol? Podle článku od PhDr. Ondřeje Andryse, bývalého náměstka ústředního školního inspektora, je smyslem domácích úkolů tohle: „Domácí úkol se zadává v zájmu upevňování znalostí žáka, příp. pro zopakování učiva, v zájmu ukotvení jeho pracovních návyků apod. Úkoly by měly vést třeba k procvičování či lepšímu pochopení již probraného učiva, naopak by neměly suplovat práci pedagogického pracovníka.“

Tady to máte, holenkové: Domácí úkoly děláte primárně pro sebe. Je velmi, velmi debatovatelné, jestli by se domácí úkoly měly známkovat, protože to není to samé co zkouška. Zkouška je feedback pro studenta o tom, jak dobře či špatně zvládá obor, který studuje. Domácí úkol je do značné míry naopak feedback pro učitele o tom, jak v mezifázi mezi výkladem a zkouškou chápou žáci to, co vykládá. 

Čím vyšší stupeň, tím se dělá méně domácích úkolů a naopak více projektů. Vysoká škola je zákeřná v tom, že v mnoha případech vám nikdo žádné úkoly v semestru nedává – jen proto, aby během zkouškového přišel masakr, protože pokud neprojdete povinným předmětem, máte to špatné. A ano, průběžné domácí úkoly jsou takové korektivum, jestli jste ještě na správné cestě, protože jsou obory, kde jakmile jednou z cesty sejdete, máte problém a nebudete chápat návaznou látku.

Domácí úkoly by tedy měl každý dělat sám za sebe a sám pro sebe, protože je v jeho zájmu zjistit, jestli to ještě zvládá, anebo má problém. To, že nižší stupně úkoly zadávají, je vlastně benefitem pro žáka, i když by se podle mého mínění neměly známkovat, protože to je zbytečný stres navíc. Dokud si žák řeší úkoly sám – a třeba i blbě, ale po svém sám, může zpětná vazba fungovat a učitel ví, jestli ho žáci chápou, kteří ho nechápou a kterým se je třeba věnovat víc. Pokud se tam objeví známkování, začne podvádět celá rodina – nastane ten magický moment, kdy je k úkolu přiveden otec, strýc, děd, soused i ten divnej student vejšky, co bydlí v baráku naproti, protože když se známkuje, nějak se mozkový trust musí dopracovat k jedničce nebo hvězdičce anebo co se to se dnes dává.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama