Jak výrobci elektroniky objevili tajemství luxusu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Jak výrobci elektroniky objevili tajemství luxusu

Jak výrobci elektroniky objevili tajemství luxusu | Kapitola 7

Michal Rybka

Michal Rybka

20. 3. 2015 03:00 33

Seznam kapitol

1. Stačí to pořádně vysvětlit 2. Hlavně když na to máte 3. Luxus je luxus 4. Zlato, platina, diamanty, třpitky...
5. Dá se to i elegantněji a funkčněji 6. anebo s monstrózní modernou 7. Dostupný luxus 8. Stejně by to někdo udělal – tak proč ne my

Víte, jak vznikl Archimédův zákon? Syrakuský panovník Hieron II. pojal podezření, že zlatník pančoval zlato v královské koruně stříbrem či mědí. Archimedes měl přijít na to, jak zjistit, zda je opravdu zhotovená z ryzího zlata. U Apple Watch podezření z pančování zlata nemáme, Apple se svým kompozitem snižujícím objem zlata zcela otevřeně chlubí.

Reklama

Pozice Apple v této oblasti byla a je velmi zajímavá. Bývá občas definována jako „affordable luxury“, tedy výrobce zboží, které je výjimečné, ale zároveň cenově dostupné. iPhone 6 stojí na horním konci cenového peletonu normálních telefonů, ale stále jde o peleton normálních telefonů. Telefon za dvacet pět tisíc korun pořád ještě není Vertu for Bentley, co vás přijde na 12 500 eur.

Přitom ale Apple nejde s cenou příliš nízko – nikdy neodolali pokušení vyrábět skutečně lidové produkty, i když jim tenhle nápad analytici a novináři podsouvají několikrát měsíčně. Apple si nekazí brand. I to nejlevnější příslušenství je za pětistovku. Nejlevnější telefon je vždy osekaný co do paměťové kapacity, protože paměťová a cenová hierarchie je u Apple totéž. Ví to všichni, ví to i Eric Cartman v dílu „Human Centipad“. Přece mu matka nekoupí jenom ten stupidní iPad s wifi a 16 GB paměti, to je pro socky, on potřebuje ten se 64 GB a 3G modemem!

Přestože je cenová diferenciace u Apple docela rafinovaná, stále nevede k extrémním cenám jako u luxusního zboží. V minulosti se objevilo pár experimentů, kterým se Apple pokusil zavrtat do peněženek svých fanoušků hlouběji. Jde například o Twentieth Anniversary Mac z roku 1997, který se prodával za 7499 dolarů, přičemž původně zvažovaná cena byla až 9 000 dolarů. Za tyhle peníze vám ho domů přivezla limuzína. Paradoxně nakonec nešlo o tak špatnou investici, protože se jich vyrobilo a prodalo málo (méně než 12 tisíc kusů) a sběratelé za nedotčené kusy zaplatili na Ebay až 15 000 dolarů.

Jak výrobci elektroniky objevili tajemství luxusu
i Zdroj: PCTuning.cz

A nyní přichází další pokus o průnik ve formě hodinek. Tentokrát Apple nasadil cenu vysoko, protože u hodinek se to tak dělá. Nejde rozhodně o první pokus o „cenovou diferenciaci“ jinak zcela identických modelů, to najdeme už u jedněch z prvních digitálek, u Hewlett-Packard HP-01 z roku 1977. HP-01 byly digitálky s kalkulačkou a dokonce s výpočty s daty a vyráběly se v několika verzích. Základní verze měla ocelový plášť a přišla na 450 dolarů, luxusní zlatá verze pak na na 850 dolarů (v cenách roku 2014 by to bylo asi 3 300 dolarů).

Jak výrobci elektroniky objevili tajemství luxusu
i Zdroj: PCTuning.cz

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama