Jak výrobci elektroniky objevili tajemství luxusu
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Jak výrobci elektroniky objevili tajemství luxusu

Jak výrobci elektroniky objevili tajemství luxusu | Kapitola 7

Michal Rybka

Michal Rybka

33

Seznam kapitol

1. Stačí to pořádně vysvětlit 2. Hlavně když na to máte 3. Luxus je luxus 4. Zlato, platina, diamanty, třpitky...
5. Dá se to i elegantněji a funkčněji 6. anebo s monstrózní modernou 7. Dostupný luxus 8. Stejně by to někdo udělal – tak proč ne my

Víte, jak vznikl Archimédův zákon? Syrakuský panovník Hieron II. pojal podezření, že zlatník pančoval zlato v královské koruně stříbrem či mědí. Archimedes měl přijít na to, jak zjistit, zda je opravdu zhotovená z ryzího zlata. U Apple Watch podezření z pančování zlata nemáme, Apple se svým kompozitem snižujícím objem zlata zcela otevřeně chlubí.

Reklama

Pozice Apple v této oblasti byla a je velmi zajímavá. Bývá občas definována jako „affordable luxury“, tedy výrobce zboží, které je výjimečné, ale zároveň cenově dostupné. iPhone 6 stojí na horním konci cenového peletonu normálních telefonů, ale stále jde o peleton normálních telefonů. Telefon za dvacet pět tisíc korun pořád ještě není Vertu for Bentley, co vás přijde na 12 500 eur.

Přitom ale Apple nejde s cenou příliš nízko – nikdy neodolali pokušení vyrábět skutečně lidové produkty, i když jim tenhle nápad analytici a novináři podsouvají několikrát měsíčně. Apple si nekazí brand. I to nejlevnější příslušenství je za pětistovku. Nejlevnější telefon je vždy osekaný co do paměťové kapacity, protože paměťová a cenová hierarchie je u Apple totéž. Ví to všichni, ví to i Eric Cartman v dílu „Human Centipad“. Přece mu matka nekoupí jenom ten stupidní iPad s wifi a 16 GB paměti, to je pro socky, on potřebuje ten se 64 GB a 3G modemem!

Přestože je cenová diferenciace u Apple docela rafinovaná, stále nevede k extrémním cenám jako u luxusního zboží. V minulosti se objevilo pár experimentů, kterým se Apple pokusil zavrtat do peněženek svých fanoušků hlouběji. Jde například o Twentieth Anniversary Mac z roku 1997, který se prodával za 7499 dolarů, přičemž původně zvažovaná cena byla až 9 000 dolarů. Za tyhle peníze vám ho domů přivezla limuzína. Paradoxně nakonec nešlo o tak špatnou investici, protože se jich vyrobilo a prodalo málo (méně než 12 tisíc kusů) a sběratelé za nedotčené kusy zaplatili na Ebay až 15 000 dolarů.

Jak výrobci elektroniky objevili tajemství luxusu
i Zdroj: PCTuning.cz

A nyní přichází další pokus o průnik ve formě hodinek. Tentokrát Apple nasadil cenu vysoko, protože u hodinek se to tak dělá. Nejde rozhodně o první pokus o „cenovou diferenciaci“ jinak zcela identických modelů, to najdeme už u jedněch z prvních digitálek, u Hewlett-Packard HP-01 z roku 1977. HP-01 byly digitálky s kalkulačkou a dokonce s výpočty s daty a vyráběly se v několika verzích. Základní verze měla ocelový plášť a přišla na 450 dolarů, luxusní zlatá verze pak na na 850 dolarů (v cenách roku 2014 by to bylo asi 3 300 dolarů).

Jak výrobci elektroniky objevili tajemství luxusu
i Zdroj: PCTuning.cz


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama