Kradu, kradeš, krademe: Proč je ve finále jedno, kdo co od koho opsal
i Zdroj: PCTuning.cz
Internet Článek Kradu, kradeš, krademe: Proč je ve finále jedno, kdo co od koho opsal

Kradu, kradeš, krademe: Proč je ve finále jedno, kdo co od koho opsal | Kapitola 3

Michal Rybka

Michal Rybka

11. 9. 2021 18:07 9

Seznam kapitol

1. O stoletém kotěti 2. Vynálezci a průmyslníci 3. Pro dobro korporátů 4. Jeden od druhého
5. Prokletí kreativity 6. Z teorie do praxe 7. Podstatný je výsledek

Asi nejblatantnějším pokusem o zneužití autorských práv byla žaloba křesťanského rapera Flame na Katy Perry o to, že údajně narušila jeho práva na motiv písně Joyful Noise a žádal mnohamilionovou kompenzaci. To, naštěstí, odvolací soud nakonec zamítl.

Reklama

Netrvalo dlouho – a patenty se začaly stěhovat do rukou korporátu, případně patentových trollů, kteří jen chodí kolem a žádají výpalné. Je to jistě pěkná a výnosná práce pro právníky, ale jak to má pomáhat čemukoliv? Kdekoliv vám přijde v technické historii jako něco nelogické a divné, velmi pravděpodobně za tím najdeme nějaký patentový spor.

Vzestup IBM PC se přímo týká dvou autorskoprávních sporů: Kdo kontroluje DOS a kdo kontroluje BIOS pro IBM PC. Phoenix BIOS byl vyvinutý přímo tak, aby obešel ochranné patenty IBM, jiný důvod jeho vzniku nebyl. Konsorcium „Gang of Nine“ vytvořili výrobci klonů IBM PC jako reakci na příchod nové řady IBM PS/2 a jeho nové architektury MCA, kterou si IBM patentově opancéřovalo zespoda nahoru a chtělo ji využít pro opětovné získání dominance na PC trhu. Výsledek? Sběrnice EISA, která byla na rozdíl od MCA zpětně kompatibilní a IBM ji nekontrolovalo.

V době, kdy jsem navštěvoval architekturu počítačů, mi nikdo nevysvětlil, že MCA byla zpětně nekompatibilní proto, aby na ni IBM držela práva – a že skutečný důvod, proč vznikla EISA, byl v tom, že na ni IBM nemělo práva. Dívat se na technologie čistě technicky a racionálně znamená nevidět polovinu problémů a důvodů, proč něco vzniklo anebo nevzniklo.

Úmluva bernská z roku 1886 je nám předkládána jako základ moderní civilizace, jenomže místo toho, aby chránila autory, se stala spíš základem, ze kterého vyrostlo moderní autorské právo, které slouží spíš vydavatelům. Pokud vás zajímá, proč vydavatelé radši vydávají to svoje, na co práva nejsou anebo je oni drží místo toho, aby vydávali nové... no tak proto, že drží práva. Celé Nintendo stojí na tom, že si drží svoje značky jako přibetonované a hlídá si svoje práva až absurdním způsobem.

Právo samotné neznamená mnoho, spíš se projevuje formou bizarních žalob, kdy se kde kdo pokouší nějak vetřít pod kožich bohatým a vysát si trochu peněz. V poslední době jsme viděli například žalobu Spencera Eldena na Nirvanu s tím, že ho jako dítě využili pro dětskou pornografii, protože jako děťátko plave za dolarovou bankovkou. Jeho rodiče dostali zaplaceno, takže tudy na to jít nemůže, ale onen dolar ho zjevně pronásleduje ve snech tak, že nejenže scénu několikrát zopakoval, ale nyní žádá 150 000 dolarů od každého z patnácti zažalovaných! 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama