Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8) | Kapitola 3
Seznam kapitol
Ovladače firmy nVIDIA měly udělat veliký skok ve výkonu, ale také v použití různých optimalizací, které se viditelně projevily především ve snížené kvalitě u řady beta 51.75. Teprve verze 52.16 dostala certitifikaci WHQL a tak můžeme začít směle porovnávat kvalitu obrazu nejsilnější řady firem ATi i nVIDIA (série Radeon 9800 a GeForce FX 59x0). Podíváme se, co je pravdy na jednotlivých narčením o horší kvalitě a větším "cheatovaní" ať už u ATi nebo nVIDIE.
V předchozím popsané bilineární i trilineární filtrování bylo tzv. isotropní, tzn. nepočítá se ze změnou X a Y rozměrů vzhledem ke vzdálenosti. Textury v dálce jsou tedy rozmazané. Pro větší preciznost obrazu je nutno použít anisotropní filtrování (mnozí majitelé výkonných grafických karet dosud anizotropního filtrování nevyužívají a připravují se o detaily na vzdálenějších objektech).
Anisotropní bilineární filtrování (příklad ATi Radeon 7000-9200) dává lepší výsledky než trilineární filtrování. Nejlepších výsledků dosáhneme kombinací trilineárního a anisotropního filtru (řada GeForce, Radeon 9500 a výše).
Opět jsme nejprve porovnávali programy D3D AF-Tester a Texture Filter TestApp:
Joro: Neděste se tvaru testovacího terčíku - rozdílné tvary generují různé algoritmy filtrování, které renderují textury různě v závislosti na jejich sklonu. Známá "hvězdička" Detonatoru ATI ukazuje že textury skloněné vůči základně v určitých (méně používaných) úhlech jsou filtrovány více, než ostatní. Nejdůježitějšími úhly jsou násobky pravého úhlu (obvykle textury podlahy, stropu a stěn).
| D3D AF-Tester - Trilineární filtrování | |
GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
| D3D AF-Tester - Anisotropní filtrování 2:1 | |
GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
| D3D AF-Tester - Anisotropní filtrování 4:1 | |
GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
| D3D AF-Tester - Anisotropní filtrování 8:1 | |
GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
| D3D AF-Tester - Anisotropní filtrování 16:1 | |
| GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16 Není k dispozici |
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
| Open GL | |
| Texture Filter TestApp - Trilineární filtrování | |
GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
| Texture Filter TestApp - Anisotropní filtrování 2:1 | |
GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
| Texture Filter TestApp - Anisotropní filtrování 4:1 | |
GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
| Texture Filter TestApp - Anisotropní filtrování 8:1 | |
GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
| Texture Filter TestApp - Anisotropní filtrování 16:1 | |
| GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16 Není k dispozici |
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
i
Zdroj: PCTuning.cz
|
Závěry:
- módy 2:1 jsou porovnatelné, poprvé je vidět, že ATi má slabiny v násobcích úhlu 22.5 stupně
- od módu 4:1 dělá ATi více filtrování (viz poloměr), hluchá místa však zůstávají, anisotropní filtrování nVIDIE je zde kvalitnější
- anisotropní filtrování nVIDIE v OpenGL je lepší než v Direct3D (kombinace trilineární+anisotropní oproti brilineární+anisotropní v Direct3D)