kvalita-obrazu-nvidia-geforce-fx-5950-52-16-vs-ati-radeon-9800-3-8
Hardware Článek Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)

Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8) | Kapitola 3

Jahoda Miroslav

Jahoda Miroslav

10. 11. 2003 00:00 42

Seznam kapitol

1. Optimalizace versus cheatování 2. Trilineární a brilineární filtrování 3. Anisotropní filtrování 4. Anisotropní filtrování ve hrách 5. Full Scene Anti-Aliasing 6. Závěr

Ovladače firmy nVIDIA měly udělat veliký skok ve výkonu, ale také v použití různých optimalizací, které se viditelně projevily především ve snížené kvalitě u řady beta 51.75. Teprve verze 52.16 dostala certitifikaci WHQL a tak můžeme začít směle porovnávat kvalitu obrazu nejsilnější řady firem ATi i nVIDIA (série Radeon 9800 a GeForce FX 59x0). Podíváme se, co je pravdy na jednotlivých narčením o horší kvalitě a větším "cheatovaní" ať už u ATi nebo nVIDIE.

Reklama

V předchozím popsané bilineární i trilineární filtrování bylo tzv. isotropní, tzn. nepočítá se ze změnou X a Y rozměrů vzhledem ke vzdálenosti. Textury v dálce jsou tedy rozmazané. Pro větší preciznost obrazu je nutno použít anisotropní filtrování (mnozí majitelé výkonných grafických karet dosud anizotropního filtrování nevyužívají a připravují se o detaily na vzdálenějších objektech).

Anisotropní bilineární filtrování (příklad ATi Radeon 7000-9200) dává lepší výsledky než trilineární filtrování. Nejlepších výsledků dosáhneme kombinací trilineárního a anisotropního filtru (řada GeForce, Radeon 9500 a výše).

Opět jsme nejprve porovnávali programy D3D AF-Tester a Texture Filter TestApp:

Joro: Neděste se tvaru testovacího terčíku - rozdílné tvary generují různé algoritmy filtrování, které renderují textury různě v závislosti na jejich sklonu. Známá "hvězdička" Detonatoru ATI ukazuje že textury skloněné vůči základně v určitých (méně používaných) úhlech jsou filtrovány více, než ostatní. Nejdůježitějšími úhly jsou násobky pravého úhlu (obvykle textury podlahy, stropu a stěn).

D3D AF-Tester - Trilineární filtrování
GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16
Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)
i Zdroj: PCTuning.cz
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)
i Zdroj: PCTuning.cz
D3D AF-Tester - Anisotropní filtrování 2:1
GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16
Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)
i Zdroj: PCTuning.cz
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)
i Zdroj: PCTuning.cz
D3D AF-Tester - Anisotropní filtrování 4:1
GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16
Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)
i Zdroj: PCTuning.cz
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)
i Zdroj: PCTuning.cz
D3D AF-Tester - Anisotropní filtrování 8:1
GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16
Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)
i Zdroj: PCTuning.cz
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)
i Zdroj: PCTuning.cz
D3D AF-Tester - Anisotropní filtrování 16:1
GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16
Není k dispozici
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)
i Zdroj: PCTuning.cz
Open GL
Texture Filter TestApp - Trilineární filtrování
GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16
Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)
i Zdroj: PCTuning.cz
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)
i Zdroj: PCTuning.cz
Texture Filter TestApp - Anisotropní filtrování 2:1
GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16
Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)
i Zdroj: PCTuning.cz
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)
i Zdroj: PCTuning.cz
Texture Filter TestApp - Anisotropní filtrování 4:1
GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16
Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)
i Zdroj: PCTuning.cz
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)
i Zdroj: PCTuning.cz
Texture Filter TestApp - Anisotropní filtrování 8:1
GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16
Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)
i Zdroj: PCTuning.cz
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)
i Zdroj: PCTuning.cz
Texture Filter TestApp - Anisotropní filtrování 16:1
GeForce FX 5950 Ultra, FW 52.16
Není k dispozici
Radeon 9800 Pro, Cat 3.8
Kvalita obrazu - nVIDIA GeForce FX 5950 (52.16) vs ATi Radeon 9800 (3.8)
i Zdroj: PCTuning.cz

Závěry:

  • módy 2:1 jsou porovnatelné, poprvé je vidět, že ATi má slabiny v násobcích úhlu 22.5 stupně
  • od módu 4:1 dělá ATi více filtrování (viz poloměr), hluchá místa však zůstávají, anisotropní filtrování nVIDIE je zde kvalitnější
  • anisotropní filtrování nVIDIE v OpenGL je lepší než v Direct3D (kombinace trilineární+anisotropní oproti brilineární+anisotropní v Direct3D)
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama