Ne, hry stále nezpůsobují masakry
Článek Ne, hry stále nezpůsobují masakry

Ne, hry stále nezpůsobují masakry

Michal Rybka

Michal Rybka

11. 8. 2019 03:00 33

Seznam kapitol

1. Špatná výchova 2. Nečtěte to 3. Carmageddon nebyl první 4. Násilí prodává
5. Zatracená statistika 6. Byznys se strachem 7. Zakažte to!

Je to skutečně sisyfovská práce: Je jedno, jak dlouho mluvíte o tom, že hry nevedou k násilí, ale až se zase něco stane, tak s tím opět někdo přijde. Násilí plodí násilí. Násilné hry dělají z lidí násilníky. Co se ve hrách naučíš, při masakru v nákupním centru jako když najdeš. Znova a znova a znova.

Reklama
Reklama

Od uvedení Dooma se paralely mezi hrami a skutečným násilím řešily v podstatě neustále. Tak například když vypukla občanská válka v Alžírsku a začalo docházet k masakrům vesničanů motorovými pilami, často to bylo přirovnáváno právě k Doomu, případně k filmu Evil Dead. V podstatě pokaždé, když došlo ke zločinu, který se podobal nějaké hře, se to přetřásalo v médiích. Tak například zde máme zprávu ABC News z roku 2013 o studentovi, který ukradl pickup a „rozhodl se rekonstruovat GTA naživo“.

V roce 2008 proběhl statistický výzkum násilné kriminality mladistvých i dospělých v USA, který ukázal, že od roku 1990 kriminalita poklesla, přestože neustále rostl počet násilných her a také realističnost jejich zobrazení. Další studie se pokoušely najít kauzální vztah mezi hrami a násilím, nicméně se ukázalo, že jediný vztah, který byl nalezen, byl právě ten negativní: Čím víc se hraje, tím méně reálného násilí ve společnosti máme, přičemž je to patrnější u některých forem agrese, jako je třeba šikana. U násilné kriminality mladistvých došlo až k 80% poklesu zločinnosti. Samozřejmě, jde o korelaci, a nikoliv kauzalitu.

Ne, hry stále nezpůsobují masakry

V roce 2002 se prováděla studie o vztahu masových střelců ke hrám – a ukázalo se, že ani zde vztah neexistuje, že střelci trávili s násilným materiálem poměrně málo času. Jejich motivace je tedy jiná. Zdá se, že násilné hry místo vybuzení agresivity vedou ke katarzi, čili hráč se vyřádí ve virtuálním světě, a protože u hry tráví svůj volný čas, má méně času a nutkání páchat skutečné zločiny. To je mechanismus, který pravděpodobně zažil sám každý hráč, i když se někdy pomstil na periferiích.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning