Nepromítáme, zavřeno. Přichází konec kin? | Kapitola 3
Seznam kapitol
Kina představují unikátní společenský fenomén – společné sledování filmu, sdílení emocí. Se stále většími úhlopříčkami televizí, stále vyšší kvalitou digitální distribuce a stále rostoucími cenami lístků do kin ale začala ustupovat do pozadí. A vynucená karanténa pro ně může znamenat fatální úder.
Když se dívám do statistik ČSÚ za rok 2007, tak návštěvnost kin poklesla asi o třetinu s tím, že kina navštěvují spíš mladší lidé do 35 let, a to významně více vysokoškolsky vzdělaní, což tak nějak koreluje s představou geeka, který putuje na další díl supermanského blockbusteru. Ostatně, když se podíváte na seznam nejvýdělečnějších filmů, tak to dokonale sedí.
Existuje velké množství statistik, které detailně sledují návštěvnost z hlediska typu filmu, typu kina a například i ceny vstupenky – a to jednoznačně ukazuje základ problému, které mají kina: Pokud si jako mladý single zajdete do kina s kamarády, není to žádná herda, ale pro rodinu se třemi dětmi jsou lístky taková pálka, že se vám prostě vyplatí si film koupit. Anebo si pořídit předplatné na Netflix. Anebo cokoliv jiného.
Ani když si nic dalšího nekoupíte – žádnou colu, žádný popcorn, a to ani dětem (zkuste si to!) – dostanete se hravě na 500–600 Kč za jednu projekci jednoho filmu, což tuhle volbu činí velmi nekonkurenceschopnou vůči domácímu kinu. Navíc se lístky každoročně zdražují zhruba o 5–10 %, což balanci posunuje stále více do nevýhody. Kina mají v zásadě dvě možnosti: Přinést zážitek, který doma není možný – tedy velké plátno, hlasitý zvuk, něco extra jako například 3D – anebo nabídnout obsah, který jinde mít nemůžete, což je podstata distribuční exkluzivity.
Distribuční exkluzivita je součást mixu, který má za cíl vytěžit z filmu co nejvíce. Dřív film mohl vydělávat v kinech dlouho, dnes o jeho úspěchu anebo neúspěchu rozhodují obvykle první tři dny, tedy první víkend projekce.
Což situaci komplikuje, protože dnes už nestačí vypustit film a čekat na příznivé reakce publika, které přilákají další publikum. Dnes je třeba mít předem trailery, rozhovory, kontroverze, celý launch je mnohem kompaktnější a marketingově dražší, což zvyšuje riziko, pokud to nevyjde.