Nvidia a ARM: Jaký to dává smysl?
Článek Nvidia a ARM: Jaký to dává smysl?

Nvidia a ARM: Jaký to dává smysl?

Michal Rybka

Michal Rybka

26. 9. 2020 03:00 19

Seznam kapitol

1. Zdaleka ne hotová věc 2. 2006: AMD kupuje ATI 3. Fúze CPU a GPU 4. Hranice se stírají 5. Do serverů 6. ARM pod kontrolou USA?

ARM je designérská společnost, která navrhuje architektury procesorů. Nvidia dělá své procesory a GPU. Jaké dává jejich spojená smysl? Proč je Nvidia ochotná za ARM zaplatit 40 miliard amerických dolarů? Znamená to konec ARMu tak, jak jej známe? O co se hraje a na čem ještě může celý obchod ztroskotat?

Reklama
Reklama

Apple má licenci na design vlastních procesorů založených na architektuře ARM. Když se Softbank rozhodla odprodat svůj podíl v ARM, údajně kontaktovala nejdříve Apple, ale Apple zájem o koupi neměl, protože „licenční model ARM se neslučuje s obchodním modelem Apple“ a navíc tam byly obavy z toho, že by Apple získal kontrolu nad technologiemi, které používají i jeho konkurenti.

Apple má sice horu peněz, ale dá se pochopit, proč vidí v nákupu ARMu spíš zdroj komplikací než výnosů: Ostatně Apple se reálně zajímá o procesory pro sebe, pro své produkty – a nemíní do své hardwarové zahrádky pouštět další firmy. V podstatě by tam museli ARM provozovat tak nějak bokem anebo vést soudní spory s konkurenty, kteří by tvrdili, že je Apple blokuje.

Takže o ARM projevila zájem Nvidia. Co má ale firma vyrábějící GPU společného s vývojářem CPU? V minulosti došlo už k několika pokusům sloučit firmy vyrábějící CPU a GPU – a pokaždé to dopadlo hůř, než to na začátku vypadalo.

Úplně klasická je kauza, kdy AMD v roce 2005 zakoupilo ATI. ATI byl tradiční výrobce grafik – a i když tak trochu hrál vždy druhé housle, podařilo se mu přežít krátké, ale drsné války grafických karet v druhé polovině 90. let. Většina tehdejších alternativních výrobců 3D akcelerátorů buď vyhynula, anebo byla sežrána někým jiným – Rendition i S3 Graphics byly pozřeny a z S3 se stal všehovšudy designér pro integrované grafiky VIA Technologies. Největšího konkurenta Nvidie, 3dfx, Nvidia převálcovala a odkoupila ho, čímž získala jejich patenty, designy a vyřešila tím potenciální soudní spory.

V roce 2000 už tak mezi významnými hráči na poli grafik zůstala jenom ATI a Nvidia. Ty se chvíli přetahovaly o prvenství, ale nakonec do hry vstoupilo AMD, kterému se právě docela dařilo, dávalo pokouřit Intelu a rozhodlo se zvýšit vlastní výrobní kapacity jednak nákupem fabů – a také strategickými akvizicemi, které měly jejich pozici vylepšit.

ATI byla drahá koupě, která AMD přišla na nerozumných 5,4 miliardy amerických dolarů, konkrétně ve formě 4,3 miliardy dolarů v penězích a 1,1 miliardy dolarů v akciích. I když základní strategie diverzifikace dávala smysl, objem obchodu dosáhl tehdy 50 % tehdejší kapitalizace AMD, což bylo prostě příliš. AMD si slibovalo, že defakto obklíčí Intel, ale jednak neodhadlo riziko z tak velkého obchodu – a hlavně podcenilo toho nejhoršího zabijáka obchodních dealů vůbec.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning