Okouzleni barvami: Zabila zobrazovací technika dobré filmy? | Kapitola 4
Seznam kapitol
Pokud se díváte na staré filmy, vidíte často kusy tažené zajímavým dějem a dialogem. S tím, jak se objevovalo stále více stále lepších televizí, je začaly nahrazovat barevné a efektní velkofilmy, které se však spíše než na zajímavý děj soustřeďují více na efektní spektákl. Může za tento vývoj zobrazovací technika?
Ono je to tak, že ve zlaté éře klasického pirátství jste mohli mít buď přiměřeně malou CRT televizi – anebo nějakou šílenost, jako je projekční televize nebo plazma, což byly obrazovky pro vyvolené. To, co se produkovalo „straight to video“, bylo pořád poměrně levné.
A potom přišly levné velké panely – a dnes jsou stále levnější a levnější, přičemž si už nemusíte vlastně pořizovat ani přehrávač nebo videotéku, máte streaming. Dnešní streaming plnohodnotně konkuruje kinům – či je spíš ničí, protože dnes už není možná standardní distribuce „nejdřív do kin, potom jinam“. Nejde to, protože piráti vyrobí prvního dne kinoripy a vypustí je do světa, takže pokud chtějí vydavatelé vydělávat, musí to prostě pustit ven najednou. Streaming prvního dne vytěsňuje piráty, ale zároveň tak trochu hubí kina, která jsou dražší a dražší – a dnes dává smysl dívat se na filmy pouze z pohodlí vlastního obýváku.
Nyní přichází velké a krásné panely. Řekněme si to otevřeně – moderní OLED a QLED panely jsou nádherné, s velkými kontrasty a fantasticky podanými barvami. A zdá se – alespoň podle toho, co sleduji – tak právě tyhle panely vedou k poptávce po vizuálně nádherné produkci, byť i za cenu děje. O děj tam nejde, jde tam o velké a strhující scény plné barev a dynamiky.
Které filmy nejvíce těží z barevnosti? Takhle od pasu bych řekl, že jde o animáky, anime, moderní sci-fi a superhrdinské snímky. Ostatní žánry sázejí na nějakou specifickou paletu: Válečné firmy jsou modrošedé, historické a romantické táhnou do žluta a žlutohněda – a horor je prostě tmavý. Z vysoce kontrastních panelů těží všechny filmy, ale u hororu je nejúčinnější to, co nevidíte, takže tam si těch barev nové televize stejně neužijete. Je to asi takové, jako když si koupíte drahé pastelky, ale reálně z nich užíváte jenom pětinu.
Je možné, že právě příchod těchto panelů vedl k vzestupu žánrů, které vysloveně těží z toho, že jsou zářivé a barevné? Osobně mi připadá, že u moderních filmů včetně thrillerů a akčních filmů jde o to najít co nejatraktivnější pozadí, něco, co bude vypadat vyloženě dobře – a nacpat do toho mraky efektů, aby všechno bylo barevnější, divočejší a aby to skvěle vypadalo s HDR.
Když budu hledat protipříklady, tak mě napadá asi The Fall of the House of Usher (2023) z produkce Netflixu, který má pravda takový zašedle hororový nádech, ale stále používá hodně scén, které jsou hodně barevné a barvou také komunikuje náladu jednotlivých scén (soudní síň nebo jednání rodiny versus hororové scény, kde se děje něco vážně hrozného).