Quantum Break: rozbor nastavení první DX12 hry | Kapitola 9
Seznam kapitol
Quantum Break je první hrou, která nativně využívá API DirectX 12 a kontroverzní UWP. Pro její chod je tedy nutné mít nainstalovaný operační systém Windows 10. Jak se povedla po technické stránce uvidíte v dnešním rozboru. Podíváme se i na jednotlivé položky grafického nastavení, jaké mají vliv na výkon a u jakých se vyplatí snížit kvalitu.
Závěr
Pokud jste četli celý rozbor, tak už asi tušíte, že naše první setkání s Direct X12 nedopadlo úplně podle očekávání. Quantum Break je po technické stránce ukázka toho, jak by optimalizace hry vypadat neměla. Od příchodu DX12 se obecně očekává zlepšení grafiky a optimalizace. Hra Quantum Break však ukázala pravý opak.
Grafika hry nepředvádí žádné úchvatné orgie. Neuvidíte zde nic, co by nebylo už v jiných hrách pro DX11 a dost možná i DX9 neviděli. DX12 je zde možná maximálně využito na výpočty velkého množství post-processing filtrů včetně up-sample filtru do vyššího rozlišení. Ten se sice snaží dobře maskovat, že hra neběží v nativním nastaveném rozlišení, ale v pohybu si nižšího rozlišení všimnete hned. Nejvíce na grafice zaujme akorát kvalitní nasvícení a real-time odlesky. Také efekt časových poruch se celkem povedl.
Asi největším problémem se jeví stabilita hry na grafických kartách Nvidia. Občasné resety ovladače i na referenční GTX 980 Ti dávají na vědomí, že je s hrou něco špatně. Je samozřejmě možné, že nějakou vinu na tom může mít i samotná Nvidia s neodladěnými ovladači. Ve hrách pro DX12 by ale ovladače měly hrát menší roli než tomu bylo u starších her pro DX11, takže problémy nejspíše vyřeší až oprava hry.
To samé možná platí i o výkonu, který na grafických kartách Nvidia neodpovídá jejich hrubému výkonu, nejspíše z důvodu odfláknuté konverze z XBOXu na PC. Herní konzole využívá grafický čip AMD s architekturou GCN, takže je logické očekávat, že špatně zkonvertovaná hra bude dělat méně problémů na PC s grafickou kartou Radeon s architekturou GCN – v našem případě Radeon R9 290. Na něm hra ve stejné sestavě fungovala bez problémově.
A takovým méně otravným bonusem je distribuce hry přes zatím mizernou platformu UWP. Proti Steamu, Originu anebo Uplay se jedná o velmi nevyspělé řešení. Hra například nefunguje v plnohodnotném fullscreen režimu, ale jen v bezrámečkovém okně. To neumožňuje využít DSR nebo VSR rozšíření rozlišení. Také je kvůli tomu vždy aktivní V-SYNC, který u her s nižším průběhem fps než je refresh rate není žádoucí. V takovém hra pak působí méně plynule, než když je V-SYNC deaktivován.
Z toho důvodu kdysi Nvidia do ovladačů přidala položku pro adaptivní V-SYNC, ten funguje jen vždy když fps je vyšší než je refresh-rate monitoru. Pro snímky na nižším fps se V-SYNC deaktivuje, aby se předešlo kolísání výkonu. To v Quantum Break nemůže fungovat. Samozřejmostí je tedy i omezení maximálního fps vaším monitorem. V mém případě tedy byl limit 80Hz / 80 fps (přetaktovaný BenQ GW2320 s nativním rozlišením 1920 × 1080 @ 60Hz), ale většina z vás uvidí maximálně 60 fps.
Po technické stránce se tedy nejedná o žádnou revoluci. Ta se nekoná ani v samotné hratelnosti, ale hratelnost a příběh hry asi to jediné co mohu na hře opravdu pochválit. Samotná hra sice nemá kdoví jak propracovaný děj, ale dokáže hráče udržet u monitoru. Pokud vám hru udrží i váš hardware, tak si ji užijete, i když délka hrací doby také není velká. To vzhledem k vysoké ceně hry také není dobré, takže s jejím nákupem určitě počkejte do slev a případných oprav výkonu.
Za zapůjčení grafické karty GeForce GTX 960 Gaming děkujeme společnosti MSI
Za zapůjčení grafické karty Radeon R9 290 DirectCU II děkujeme společnosti Asus