Quantum Break: rozbor nastavení první DX12 hry
i Zdroj: PCTuning.cz
Hry Článek Quantum Break: rozbor nastavení první DX12 hry

Quantum Break: rozbor nastavení první DX12 hry | Kapitola 9

Petr Diviš

Petr Diviš

19. 4. 2016 03:00 43

Seznam kapitol

1. Quantum Break – selže čas i hardware 2. Nároky hry, testovací sestava, metodika 3. Vliv nastavení – rozlišení, režim obrazu, V-Sync 4. Vliv nastavení – volumetrické světla, stíny 5. Vliv nastavení – textury, SSAO, odrazy
6. Vliv nastavení – efekty, osvětlení, vyhlazování 7. Maximální vs. minimální detaily 8. „Advanced tweaking“ – vylepšení grafiky přes ovladače VGA 9. Závěr

Quantum Break je první hrou, která nativně využívá API DirectX 12 a kontroverzní UWP. Pro její chod je tedy nutné mít nainstalovaný operační systém Windows 10. Jak se povedla po technické stránce uvidíte v dnešním rozboru. Podíváme se i na jednotlivé položky grafického nastavení, jaké mají vliv na výkon a u jakých se vyplatí snížit kvalitu.

Reklama

Závěr

Quantum Break: rozbor nastavení první DX12 hry
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud jste četli celý rozbor, tak už asi tušíte, že naše první setkání s Direct X12 nedopadlo úplně podle očekávání. Quantum Break je po technické stránce ukázka toho, jak by optimalizace hry vypadat neměla. Od příchodu DX12 se obecně očekává zlepšení grafiky a optimalizace. Hra Quantum Break však ukázala pravý opak.

Grafika hry nepředvádí žádné úchvatné orgie. Neuvidíte zde nic, co by nebylo už v jiných hrách pro DX11 a dost možná i DX9 neviděli. DX12 je zde možná maximálně využito na výpočty velkého množství post-processing filtrů včetně up-sample filtru do vyššího rozlišení. Ten se sice snaží dobře maskovat, že hra neběží v nativním nastaveném rozlišení, ale v pohybu si nižšího rozlišení všimnete hned. Nejvíce na grafice zaujme akorát kvalitní nasvícení a real-time odlesky. Také efekt časových poruch se celkem povedl.

Quantum Break: rozbor nastavení první DX12 hry
i Zdroj: PCTuning.cz

Asi největším problémem se jeví stabilita hry na grafických kartách Nvidia. Občasné resety ovladače i na referenční GTX 980 Ti dávají na vědomí, že je s hrou něco špatně. Je samozřejmě možné, že nějakou vinu na tom může mít i samotná Nvidia s neodladěnými ovladači. Ve hrách pro DX12 by ale ovladače měly hrát menší roli než tomu bylo u starších her pro DX11, takže problémy nejspíše vyřeší až oprava hry.

To samé možná platí i o výkonu, který na grafických kartách Nvidia neodpovídá jejich hrubému výkonu, nejspíše z důvodu odfláknuté konverze z XBOXu na PC. Herní konzole využívá grafický čip AMD s architekturou GCN, takže je logické očekávat, že špatně zkonvertovaná hra bude dělat méně problémů na PC s grafickou kartou Radeon s architekturou GCN – v našem případě Radeon R9 290. Na něm hra ve stejné sestavě fungovala bez problémově.

A takovým méně otravným bonusem je distribuce hry přes zatím mizernou platformu UWP. Proti Steamu, Originu anebo Uplay se jedná o velmi nevyspělé řešení. Hra například nefunguje v plnohodnotném fullscreen režimu, ale jen v bezrámečkovém okně. To neumožňuje využít DSR nebo VSR rozšíření rozlišení. Také je kvůli tomu vždy aktivní V-SYNC, který u her s nižším průběhem fps než je refresh rate není žádoucí. V takovém hra pak působí méně plynule, než když je V-SYNC deaktivován.

Z toho důvodu kdysi Nvidia do ovladačů přidala položku pro adaptivní V-SYNC, ten funguje jen vždy když fps je vyšší než je refresh-rate monitoru. Pro snímky na nižším fps se V-SYNC deaktivuje, aby se předešlo kolísání výkonu. To v Quantum Break nemůže fungovat. Samozřejmostí je tedy i omezení maximálního fps vaším monitorem. V mém případě tedy byl limit 80Hz / 80 fps (přetaktovaný BenQ GW2320 s nativním rozlišením 1920 × 1080 @ 60Hz), ale většina z vás uvidí maximálně 60 fps.

Quantum Break: rozbor nastavení první DX12 hry
i Zdroj: PCTuning.cz

Po technické stránce se tedy nejedná o žádnou revoluci. Ta se nekoná ani v samotné hratelnosti, ale hratelnost a příběh hry asi to jediné co mohu na hře opravdu pochválit. Samotná hra sice nemá kdoví jak propracovaný děj, ale dokáže hráče udržet u monitoru. Pokud vám hru udrží i váš hardware, tak si ji užijete, i když délka hrací doby také není velká. To vzhledem k vysoké ceně hry také není dobré, takže s jejím nákupem určitě počkejte do slev a případných oprav výkonu.

Za zapůjčení grafické karty GeForce GTX 960 Gaming děkujeme společnosti MSI

Za zapůjčení grafické karty Radeon R9 290 DirectCU II děkujeme společnosti Asus

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama