rating-zavadnosti-pocitacovych-her-jeho-vyvoj-a-dnesni-praxe
Hry Článek Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe | Kapitola 3

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

19. 7. 2007 01:00 49

Seznam kapitol

1. Proč je hodnocení nutné? 2. První pokusy 3. Americká krize a reakce Evropy 4. Další země, kontinenty... a Microsoft 5. Žebříčky hodnocení - ESRB
6. Žebříčky hodnocení - bbfc 7. Žebříčky hodnocení - PEGI 8. Situace v České Republice 9. Výhled do budoucna

Jistě jste to již někdy viděli. AO, 7+, 12+ atd. Takovéto a další podobné značky můžete najít na většině přebalů počítačových her nejen v zahraničí, ale také u nás. Zajímá vás, proč jsou hry klasifikované, kdo a jak je klasifikuje a celá historie ratingu her? Pak je dnešní (a musím podotknout, e velmi rozsáhlý) článek určen právě vám... 

Reklama
Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz


Mortal Combat; hra, kvůli které málem vzniknul zákon omezující prodej videoher v USA

Americká krize

To se rodičům samozřejmě příliš nelíbilo, takže začali tlačit na politiky. Ti se tohoto, dnes vděčnějšího tématu než kdy dříve, velice rádi uchytili. Vše vyvrcholilo v roce 1993 poté, co se nejprodávanější hrou v USA stala bojovka Mortal Combat (problémy už ale byly předtím, například s legendární hrou DOOM). Proti tomu se okamžitě ostře postavil jeden z největších odpůrců násilí v počítačových hrách, bývalý senátor za stát Connecticut, Joseph Lieberman a manželka tehdejšího viceprezidenta Tipper Gore. Senátor Lieberman poté vyvinul takový tlak na americký kongres, že reálně hrozil vznik zákona omezujícího vývoj a prodej her zobrazujících násilí.

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

To se velkým firmám jako EA, Activison, Sega nebo Sony samozřejmě nelíbilo, ale nebyly schopny se na něčem dohodnout. Proto ještě v roce 1993 vzniklo společenství the Interactive Digital Software Association (zkráceně IDSA), které mělo za úkol spojit tyto giganty, aby se domluvili na jednotném postupu. To se naštěstí v roce 1994 povedlo, takže 29. července 1994 byla americkému kongresu představena společnost Entertainment Software Rating Board (ano, je to ESRB), která dostala od kongresu podporu při hodnocení her a hrozící vznik cenzury v USA, byl naštěstí zažehnán. Systém ESRB byl později zaveden také v Kanadě.

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

IDSA později změnila svůj název na Entertainment Software Association (zkráceně ESA), ale její význam, tedy lobování za výrobce a vydavatele počítačových her v americkém kongresu zůstal stejný. 

Reakce Evropy

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

Evropa se z toho, co se svrhlo v USA okolo hry Mortal Combat, velmi zděsila. V Evropě sice byla založena už v roce 1989 britská společnost The European Leisure Software Publishers Association (zkratka ELSPA, od roku 2002 přejmenovaná na The Entertainment Leisure Software Publishers Association), ale měla na starost pouze sledování prodejnosti počítačových her a filmů, potírání pirátství, kontrolu trhu a další aktivity. Od roku 1994 dostala také za povinnost označovat počítačové hry podle násilí pro Evropský trh. To ELSPA dělala do jara roku 2003, kdy se rozběhl certifikační systém Pan European Game Information (zkráceně PEGI, přezdívaný peggy).

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

Systém PEGI byl vyvinut společností Interactive Software Federation of Europe (zkratka ISFE) a začal se používat od dubna roku 2003. V Evropě jej používá 29 zemí (mezi nimi i Česká Republika a Slovensko), systém je zcela dobrovolný a není nijak vázán na Evropskou Unii.

Německo

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

Německo má v tomto ohledu speciální postavení. Nejenže na některých hrách používá evropský systém PEGI (dříve samozřejmě ELSPA), ale od roku 2003 má také vlastní certifikaci Unterhaltungssoftware Selbstkontrolle (USK). V Německu je dokonce uzákoněno, že každá hra, která je na německém trhu dostupná veřejnosti musí mít označení podle USK.

Velká Británie

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

Jak jsem psal výše, tak The British Board of Film Classification (bbfc) byla první společností na světě, která ohodnotila počítačovou hru podle "míry nebezpečnosti společnosti". To dělá ve Velké Británii dodnes, ale nekontroluje všechny hry. Zaměřuje se pouze na některé, předem vytipované. Zbytek používá standardní PEGI, stejně jako dalších 28 zemí po celé Evropě.

Finsko

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

Finsko sice od roku 2003 spoléhá hlavně na systém PEGI, ale dosud na některé vybrané hry používá svůj vlastní hodnotící systém Valtion elokuvatarkastamo (VET). Ten se používal před zavedením PEGI, takže jej naleznete hlavně na starších hrách. Dnes se používá velmi okrajově a to pouze na hry, které se moc neprodávají a PEGI na ně vůbec nedává hodnocení.

Nizozemí, Norsko, Česká Republika, Polsko, Rumunsko a další

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz


Cenega ČR; na některých hrách má slovní upozornění na zadní straně

Všechny tyto země (nebo herní vydavatelé v těchto zemích) používají kromě certifikací PEGI také své vlastní. Ale buď pouze u filmů nebo jen formou jedné či dvou vět na zadní straně obalu. Symboliku jakou má právě třeba PEGI nebo ESRB nikoliv.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama