rating-zavadnosti-pocitacovych-her-jeho-vyvoj-a-dnesni-praxe
Hry Článek Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe | Kapitola 5

Tomáš Šulc

Tomáš Šulc

19. 7. 2007 01:00 49

Seznam kapitol

1. Proč je hodnocení nutné? 2. První pokusy 3. Americká krize a reakce Evropy 4. Další země, kontinenty... a Microsoft 5. Žebříčky hodnocení - ESRB
6. Žebříčky hodnocení - bbfc 7. Žebříčky hodnocení - PEGI 8. Situace v České Republice 9. Výhled do budoucna

Jistě jste to již někdy viděli. AO, 7+, 12+ atd. Takovéto a další podobné značky můžete najít na většině přebalů počítačových her nejen v zahraničí, ale také u nás. Zajímá vás, proč jsou hry klasifikované, kdo a jak je klasifikuje a celá historie ratingu her? Pak je dnešní (a musím podotknout, e velmi rozsáhlý) článek určen právě vám... 

Reklama

Dále se podrobněji podíváme na společnosti, s jejichž ratingy se můžete setkat. Budou to americká ESRB, britská bbfc a celoevropská PEGI. Na závěr se ještě podíváme na situaci v České Republice.

ESRB

Vznik a pole působnosti

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

Vznik systému Entertainment Software Rating Board (ESRB, v překladu "softwarová certifikační tabulka zábavního průmyslu") jsme si vysvětlili včera, takže jen stručně. ESRB vzniknul v roce 1994 v USA jako reakce velkých vydavatelských a vývojářských společností (EA, Sega, Sony a další) na hrozbu vzniku zákona omezujícího vývoj a prodej počítačových her na území Spojených Států Amerických. V letech 2004-2005 jej také postupně přijaly všechny kanadské provincie. Dnes ESRB platí na území celé Severní Ameriky a po individuálních dohodách se některé tituly prodávají s ESRB ratingem po celém světě.

Odkaz na webové stránky ESRB.

Úspěšnost

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

Na tomto grafu můžete vidět, že ESRB je čím dál tím oblíbenější. V roce 1999 přítomnost tohoto hodnocení na obalu hry ocenilo 49% rodičů, kteří kupovali počítačové hry svým dětem, a 43% jej bralo jako jedno z kritérií při výběru. V minulém roce jeho přítomnost ocenilo 83% rodičů a 74% se podle něj rozhodovalo. Je tedy vidět, že obliba hodnocení násilí u rodičů roste a dá se očekávat, že i v tomto roce a dalších letech poroste dál.

Podle dalšího výzkumu si 90% Američanů myslí, že ESRB hodnotí hry spravedlivě nebo dokonce přísně. V minulém roce ESRB zhodnotila více jak 10 000 her od téměř 500 vývojářských studií.

Metodika hodnocení

Výrobce nebo vydavatel hry dodá ESRB videonahrávku o hře. To musí ukazovat herní systém, cíl hry, za co je a za co není hráč odměněn, intenzitu špatných jevů ve hře a hlavně musí ukázat nejnásilnější a nejextrémnější jevy, na které můžete ve hře narazit. K tomu, že video bude ukazovat vše výše napsané se firmy zavazují podepsáním smlouvy.

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

Videozáznam poté shlédnou nejméně 3 nezávislí hodnotitelé a podle svého názoru napíší hodnocení. To je dvojího typu. Jednak je to hodnocení pomocí symbolů, které jsou uvedeny ve spodních rozích na přední straně obalu. Tyto symboly ale určují pouze věkovou skupinu, pro kterou je hra určena. Proto je zde druhý způsob, který písemně, na druhé straně obalu, heslovitě vyjmenovává všechny špatné jevy, které se ve hře vyskytují.

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz


Hry od Rockstar Games jsou problémy se zákonem pověstné

Povinnost odhalit vše porušil například Rockstar Games u oblíbené hry Grand Theft Auto : San Andreas, kdy Rockstar neukázal nahotu ve hře a po vydaní vyšla populární modifikace Hot Coffee, která tento, ve hře skrytý obsah, odemknula. Rating musel být po tomto skandálu zvětšen z M (pro starší 17 let) na AO (pouze pro dospělé ).Na hru později vyšel patch, který tento obsah odstranil a ESRB  rating snížila opět na M. Aby se takovéto incidenty neopakovaly, vydala minulý rok ESRB prohlášení, že za podobné prohřešky bude udělovat pokuty až 1 milion $. Někteří politici by však chtěli jít ještě dále a vývojář, který by ESRB neukázal celý obsah hry by spáchal trestný čin.

Vysvětlení ratingu

Symboly

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

Early Childhood (v překladu časné dětství) označuje hry vhodné pro děti od 3 let. Tyto hry mají většinou výukové zaměření a jedná se z velké části o různé skládání, pohádky a podobné hry.
Příklad: Finding Nemo: Learning with Nemo

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

Everyone (pro každého), tento symbol nosí nosí hry vhodné pro děti od 6 let. Najdete zde většinou různé animované hry, "skákačky" a podobné. V těchto hrách již můžete najít malé ukázky soubojů jako boje pokémonů.
Příklad: série Rayman

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

Everyone 10+ je obdobou předchozího hodnocení Everyone. Jak správně tušíte, jediný rozdíl je v určení pro věkové skupiny. Hry s označením Everyone 10+ jsou určené pro děti od 10 let. Některé hry mají pořad pohádkové motivy, ale objevuje se v nich krev a násilí ve větší míře. Najdete zde také některé závodní hry.
Příklad: Lego Star Wars II: The Original Trilogy

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

Hry s ratingem Teen (náctiletí) jsou určené pro mladistvé od 13 let. Tyto hry už zobrazují násilí ve větší míře a/nebo hlavní hrdinové používají vulgární výrazy. Sem patří různé strategie, simulátory, sporty, některé akční hry a další.
Příklad: The Sims 2

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

Hodnocení Mature (vyspělí) označuje hry pro mladistvé od 17 let. Tyto hry ve velké míře zobrazují krev a násilí, používají vulgarismy, někdy také okrajově sexuální tématiku. Do této kategirie patří zbytek strategií, některé bojové hry, akční a hororové hry.
Příklad: System Shock 2

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

Hodnocení Adult Only, tedy pouze pro dospělé (od 18 let) je nejpřísnější hodnocení ESRB a dosud jej dostalo pouze těchto 23 her. Hry s tímto ratingem ukazují extrémní formy násilí a/nebo nahotu a sexuální chování ve velké míře.
Příklad: Lula 3D

Rating závadnosti počítačových her - jeho vývoj a dnešní praxe
i Zdroj: PCTuning.cz

Symbol Rating Pending (očekávání hodnocení) se objevuje pouze na plakátech a demoverzích ještě nevydaných her, které plánuje ESRB hodnotit.

Písemné hodnocení

Je jich mnoho. Jsou to pouze jedno nebo dvou-slovné výrazy, které mají vystihnout, co přesně je na hře závadného.
Příklad: Krev, vulgární mluva, užívání drog...

Kompletní seznam naleznete zde.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama