Silicon Graphic, Inc: Jak „Apple“ profi grafiky zmizel?
Článek Silicon Graphic, Inc: Jak „Apple“ profi grafiky zmizel?

Silicon Graphic, Inc: Jak „Apple“ profi grafiky zmizel?

Michal Rybka

Michal Rybka

8. 6. 2019 03:00 28

Seznam kapitol

1. SGI – Silicon Graphic, Inc 2. Exkluzivní zboží za exkluzivní ceny 3. Voodoo zabralo 4. Unikátní, divný, prostě jiný 5. Konec dobrých časů 6. Vítězství mas

Apple představil nový Mac Pro, mašinu, kterou můžete vybavit až 28jádrovým CPU, 1,5 TB RAM a čtyřmi grafikami Vega II. Takové dělo je určeno pro práci s videem a pro tvorbu počítačové grafiky – podobně, jako tomu bylo u počítačů SGI. Proč vlastně tento titán počítačové grafiky zmizel?

Reklama
Reklama

Konec SGI je smutný, ale v jistém slova smyslu charakteristický pro dnešní dobu. Když čtete různé analýzy konce SGI, vrací se typicky k osobě Ricka Belluzza, kterého popisují jako klasického „technologického odstřelovače“. Nemyslím, že to je tak jednoduché, ano, měl určitě destruktivní vliv – a když se dívám na zrušený lineup procesorů MIPS, jako je zrušený R18000 navržený pro superscalabilitu a se sníženou spotřebou, aby ho bylo možné usazovat do plánovaných strojů ve větších počtech, nemohu se zbavit pocitu, že SGI mohla s vlastním vývojem přežít podstatně déle. Zachovala by si svůj unikátní segment, svůj systém – a ve spolupráci s linuxovou komunitou mohli patrně vydržet déle.

Ale ve finále by je to asi nezachránilo. Pravda je, že minipočítačové architektury jsou složité a nákladné – a hrubý finální výkon prostě neodpovídá komplexitě systému. SGI používalo ty nejlibovější dostupné technologie – tedy až na klávesnice a myši, které sice taky byly drahé, ale vypadají jako to nejlevnější, co se dalo postavit. Ve finále se ale nakonec prosadily právě ty levné technologie, pole z obyčejných SATA disků, ne z vysoce výkonných UltraWide SCSI – a farmy ze standardních CPU a GPU. Jen se podívejte na GPU mining – to je vlastně taková renderovací farma, jenom postavená podomácku a za relativně dostupné peníze.

SGI vsadilo svou existenci na velmi úzký segment, na segment výkonných grafických stanic – a nechalo se vyšachovat těmi levnými. Opravdový konec nepřišel v roce 1998 s Belluzzem, přišel o poznání později, ale už na něj bylo zaseto. Zánik giganta je sice do značné míry smutný, ale byl nevyhnutelný: Dnes si můžeme hrát s výkonnou 3D grafikou prakticky na každém výkonném PC se slušným grafickým čipem. A i když si stěžujeme, že grafiky a procesory jsou drahé, nejsou to ani drobky ve srovnání s tím, co za svoje stanice chtělo SGI. Takové technologické vlně prostě konkurovat nelze.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning