Svět bez PC: Co kdyby nepřišlo IBM PC? | Kapitola 3
Seznam kapitol
V poslední úvaze jsem se zaměřil na pozadí vzniku IBM PC z hlediska pohledu samotné IBM. Ten, kdo to pochopil jako přípravu pro odhad, jak by vypadal svět bez IBM PC, pochopil to správně: Pokud neznáme kontext, nelze odhadovat, lze pouze fantazírovat a hádat!
Je velkou otázkou, zda by vznikl standard MSX, protože MSX vytvořil Microsoft jako snahu standardizovat osobní počítače. Jeho snaha byla do značné míry motivovaná IBM PC – a i když rozhodně nejde ani o klon a ani o přímého nástupce, je to „ideové dítě“: Rodina velmi podobných, navzájem kompatibilních osmibitových mikropočítačů s identickými výkonovými parametry.
Pro MSX je typické ne to, že by se hledal nejvyšší výkon za nejmenší cenu, což najdeme u ostatních výrobců počítačů, ale to, že tam Microsoft razil koncept, že kompatibilita je důležitější než výkon, což je uvažování typické pro raná PC: Ta dovolovala různá rozšíření, ale procesor byl identický a také základní architektura, což usnadňovalo psaní programů.
V oblasti operačních systémů by byl Digital Research daleko důležitější. Jejich CP/M by byl pravděpodobně standardem pro poloprofesionální využití, protože CP/M řešilo dva základní problémy osmibitů té doby: Překlenování rozdílů v hardware pro běh aplikací a překonávání odlišností ve formátování dat, což dovolovalo přenos dat mezi nezřídka velmi různorodými platformami.
Od CP/M nicméně nevede přímá cesta ke grafickým operačním systémům, což nebyla pro Digital Research priorita: Je pravděpodobné, že stejně, jak vznikal GEM, GEOS a Macintosh System 1, by grafické systémy vznikaly z mnoha cest a dost možná by pro CP/M vzniklo nějaké grafické rozhraní.
To, co se mi jeví jako hodně pravděpodobné, by bylo mnohem výraznější oddělení počítačů pro „seriózní“ a pro „domácí a poloprofesionální“ použití. Superosmibity by možná mohly mít nějakou šanci (například nějaká hodně výkonná verze Commodoru 64 s GEOS s lepším procesorem a více paměti), rozhodně by domácí šestnáctibity měly podstatně víc prostoru pro existenci.
Protože jak Apple, Atari i Commodore si dost hlídaly své vlastní klony, je možné, že by místo „domácích PC“ existoval systém většího počtu domácích počítačů – podobně, jako dnes máme více navzájem si konkurujících domácích konzolí. Nějaké jejich finální propojení by pravděpodobně přišlo s nástupem internetu, který by přišel tak jako tak – a cloudové služby, které by sdílely data mezi platformami, by se mohly prosadit rychleji a byly by významnější.