Technokrach: Vše se hroutí, končí velká technopárty?
i Zdroj: Stable Diffusion
Sítě a Internet Článek Technokrach: Vše se hroutí, končí velká technopárty?

Technokrach: Vše se hroutí, končí velká technopárty? | Kapitola 5

Michal Rybka

Michal Rybka

13. 11. 2022 15:00 37

Seznam kapitol

1. Pád burzy FTX 2. Strmý pád 3. Čistka ve Twitteru 4. Meta propouští 5. Google přitvrzuje 6. Větší krize na obzoru?

V pátek 11. listopadu 2022 vyhlásila kryptoměnová burza FTX bankrot. Není to první špatná zpráva z oblasti technobusinessu: Propouštěl Facebook i Twitter. Končí éra technooptimismu – a přichází technokrach?

Reklama

Dalším problémem je nejen to, že náklady prudce stoupají, ale také to, že pro řadu technologických firem je stále složitější najít si financování. Jak poznamenal Luke Lafrene v The WAN Show, investoři se dívají zcela jinak na firmy, které jsou v prudké fázi růstu – a na ty, které dosahují růstové plató. „U rostoucích projektů investoři investují kvůli růstovému potenciálu, ale jakmile se růst zastaví, zaměří se na ziskovost.“ To znamená, že jakmile přestanete růst, musíte nějak zařídit, aby se váš projekt dostal do černých čísel – i za tu cenu, že se bude vyhazovat a budou se ořezávat projekty. A právě to se děje jak Metě, tak i YouTube.

YouTube zvažoval umístit 4K videa za paywall – a jak v The WAN Show Linus a Lafrene diskutují, souvisí to s tím, že přestože 4K dnes vypadá jako ta nejběžnější věc, jsou s tím problémy jak při tvorbě úložišť, tak i u propustnosti internetu, za kterou se platí, takže firmy logicky hledají cesty, jak to ufinancovat. V případě YouTube jde právě o prémiový model, který mohl nabízet jak 4K obsah, tak i přehrávání hudby na pozadí anebo absenci reklam.

S reklamami je dnes zvláště problém. Protože ceny rostou, šetří i firmy – a logicky omezují rozpočty na reklamy, i když marketingové poučky říkají, že reklamy jsou to poslední, na čem byste měli šetřit. Podstatné je, že reklam je méně a inzerenti jsou ochotni méně platit, což v překladu znamená, že firmám závislým na příjmech z reklamy se snižují příjmy. Proto taková ochota přejít na prémiový model, kde je budou platit zákazníci.

S tím, jak se tlačí prémiový model, se Google snaží také čím dál tím víc omezovat funkci adblockerů, které jim nejen snižují příjem z přehrávaných reklam, ale také vlastně anulují velkou část výhod prémiových modelů. V dalších verzích Chrome se proto počítá pro významné omezení API, které používají adblockery – prostě máte smůlu, když používáte služby Google, buď jim budete platit anebo budete koukat na reklamy, jinak to nepůjde.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama