PCTuning Článek

Test Pentium G3258: levná taktovací mánie i u Intelu

michal-simonek
Michal Šimonek
8. 9. 2014 01:00 56 Sdílej:

Seznam kapitol

1. Představení Pentia a hurá na testy 2. Balení procesoru a sestava 3. Měření výkonu CPU - paměťový subsystém a výpočty 4. Testy CPU - výpočty a komplexní výkon 5. Měření výkonu CPU – rendering a komprese 6. Měření výkonu CPU - šifrování, foto a práce s videi 7. Herní testy s R9-270X DCII - benchmarky
8. Výkonové testy s R9-270X DCII - hry 9. Měření výkonu s R9-270X DCII - moderní hry 10. Provozní vlastnosti 11. Přetaktování: levná deska s čipsetem B85 a BOX 12. Přetaktování: Deska střední třídy se Z97 – M7H 13. Závěrečné zhodnocení

Posledních pár let bylo taktování doménou procesorů AMD, u Intelu bylo možné jen u drahých Core i5 a i7 z edicí „K“ či Extreme. Příznivci přetaktování zklamaní přístupem Intelu jen vzpomínali na Core 2 Duo či architekturu Nehalem. S příchodem G3258 se to mění. A protože jde o levný procesor, zkusili jsme taktovat i na levné desce.

Reklama
Reklama

Vydání procesoru mě nenechalo chladným a hned jakmile se objevil v cenících, objednal jsem si jeden kousek domů. Procesor obdržíte v menší kartónové krabičce, která je ozvláštněná upozorněním na 20 let výročí značky Pentium.

Uvnitř se potom nachází samotný procesor, manuál, nálepka Intel a boxovaný chladič. Nicméně chladič je přeci jenom trošičku jiný, lepší... Batch mého kousku je 3418C011.

A jak uvidíte později, je to docela dobrý kousek.

Boxovaný chladič Intel je také lehce prémiový. Má narozdíl od běžných chladičů měděnou základnu. To bude postačovat na chlazení i při středním přetaktování. Samotná instalace je snadná, zatlačit pushpiny a pootočit je o devadesát stupňů.

Hliníkové žebrování odvádí svou práci dobře, spolu s ventilátorem se postarají o odvod tepla pryč. Ventilátor je subjektivně tichý. Mně jeho jemný hluk nevadil (alespoň v defaultním nastavení procesoru).

Testovací sestava

Testovací sestavu tvořila základní deska Asus Maximus VII Hero. Pro testy přetaktování pak posloužila také levná Asus B85M-G, kde jsem musel updatovat BIOS. Veškeré funkce jsem ponechal v defaultním nastavení na „AUTO“. U Pentia není třeba se zabývat nastavením turba, jelikož žádné nemá. Osazeným procesorem je Intel Pentium G3258. Ten je v prodejní revizi C0. CPU-Z 1.69 i 1.70 jej rozpoznává naprosto spolehlivě.

Ostatní procesory tvořila rodina novějších APU – A10-6800K a A10-7850K. Dále Vishera FX-6300 a mainstremový Intel Core i3-4150 a výkonný Intel Core i7-4770K. Operační paměti tvořili HyperX Fury, GSkill RipjawsX a AMD Gamer série na různých frekvencích dle specifikací IMC procesorů. Operačním systémem byl standartně Windows 7 SP1 Ultimate v 64bitové verzi instalované na 240GB SSD Kingston HyperX.

Sestava se základní deskou Asus B85M-G a BOX chladičem
Sestava se základní deskou Asus B85M-G a BOX chladičem

Pro veškeré detaily zvětšete, BIOS je ve verzi 2001.
Pro veškeré detaily zvětšete, BIOS je ve verzi 2001.

Druhá hlavní sestava, na které také proběhly veškeré testy, měla desku vyšší řady Asus Maximus VII Hero. Procesor chladil Gelid Tranquillo. Ventilátor byl jak nejen původní dodávaný od výrobce, ale na měření v závěru jsem nasadil i ventilátor vysokootáčkový.

Na Maximusce jsem měl ještě starší CPU-Z 1.69.2B, ta však si s Pentiem už také bez potíží poradí.

Pro výsledky měření posloužily následující benchmarky:

  • Aida 64 3.x.x - čtení/zápis/kopírování (propustnost pamětí)
  • MaxxMem - moderní benchmark na paměťovou propustnost
  • Sisoft Sandra memory bandwith - další test propustnosti
  • Superpí 4M -výpočet Ludolfova čísla na 4 milióny desetinných míst (jednovlákno v x87)
  • wprime 1024M (náročný multijádrový výpočetní test algoritmu Newtonovou metodou)
  • y-cruncher výpočet na 500M míst (snad nejmodernější metoda výpočtu Ludolfova čísla)
  • MaxxPI 32M - další multivláknový výpočet Ludolfova čísla
  • HWBOT PRIME benchmark - java multivláknový test procesoru
  • Fritz chess benchmark (náročný vícevláknový test simulující šachové tahy)
  • Cinebench R11.5 (simulace renderu předdefinované scény, velmi zatěžuje komplexně CPU)
  • Cinebench R15 (nejnovější render test dle přednastavené scény, zatěžuje komplexně CPU)
  • POV-Ray 3.7 (simulace renderování 3D scény pomocí raytracingu, využití na všechny pracovní CPU vlákna)
  • Truecrypt 7.1a, test šifrování s podporou AES instrukcí (výsledek AES Twofish 500MB)
  • AIDA 64 3.x.x, integrovaný podtest CPU AES
  • AIDA 64 3.x.x, integrovaný podtest Zlip s využitím x86 instrukcí kombinuje CPU a paměťový výkon
  • AIDA 64 3.x.x, integrovaný podtest Hash, využívá SHA1 hash alogritmus, umí využít i AVX
  • PC Mark8, nejmodrenější integorvaný PC Mark, spouštím jeho podčást "work"
  • Winrar 4.2 integrovaný test výkonu komprese dat
  • 7-zip, test komprese i dekomprese
  • Winrar: praktický test komprese dat o velikosti 553 MB, obsahuje video, fotografie i data
  • 3D Mark 11 (výsledek Physics podtestu pro CPU jádra)
  • 3D Mark Cloud Gate (výsledek Physics test pro CPU jádra)
  • x264 5.xx benchmark, integrovaný přeovd videa, výsledek prvního průběhu
  • x264 FHD benchmark (moderní, multivláknový test s převodem videa dokonce v 1080P)
  • Handbrake, převod Samsung Oceanic videa pomocí x264 do mp4 pro web
  • Sigma Photo Pro, převod fotografií vysokoformátových x3f formátu na jpeg vysoké kvality
  • Zoner Photo Studio 13 x64, převedené fotografie z předchozího testu jsou hromadně zmenšeny

Grafické podtesty pro změření výkonu integrovaného grafického čipu:

  • 3D Mark 05 (celkový výsledek)
  • 3D Mark Vantage (celkový výsledek)
  • 3D Mark 11 (znovu celkový výsledek)
  • 3D Mark Cloud Gate (celkový výsledek)
  • 3D Mark Fire Strike (celkový výsledek)
  • Unigine Valley, DX11, nastavení 1920×1080, 0× AA/AF, detaily medium
  • AVP benchmark, nastavení 1920×1080, textury a stíny na high, 0× AA/16x AF, DX11
  • UT3 benchmark DX10, nastavení 1920×1080, detaily na maximum, 0× AA
  • Sniper Elite 2, DX11, nastavení 1920×1080, 0× AA/AF, medium detaily, motion blur zaplé
  • PLA benchmark, DX11, nastavení 1920×1080, 0× AA/AF, normal detaily, postprocesing on
  • Far Cry 2, DX10, nastavení 1920×1080, 0×AA, high fyzika, very high kvalita zobrazení
  • Resident Evil 5, DX10, nastavení 1920×1080, 0× AA/AF, high detaily
  • Resident Evil 6, DX10, nastavení 1920×1080, 0× AA/AF, high detaily
  • World in conflict, DX10, nastavení 1920×1080, 2× AA, 0× AF, detaily na maximu
  • Bioshock Infinite, DX11, nastavení 1920×1080, detaily střední
  • Sleeping dogs, DX11, nastavení 1920×1080, detaily střední, 0× AA/AF
  • Tomb Raider, DX11, nastavení 1920×1080, detaily střední, 0× AA/AF
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

PCTuning je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým PCTuning