The Elder Scrolls V: Skyrim — vzniklo dokonalé RPG?
Seznam kapitol
Není sporu, že je pátý díl série The Elder Scrolls po herní stránce perfektní a se Zaklínačem 2 jde o nejlepší RPG roku. Platí to však i o technické stránce? Zatímco při hraní Oblivionu na nejvyšší detaily se doslova tajil dech, u Skyrimu se vám to nestane. To ale rozhodně neznamená, že by hra vypadala špatně, pohledná místa najdete i ve Skyrimu.

Zvolte nejlepší hry roku 2023 a vyhrajte herní hardware
S partnerem Samsung SSD přinášíme velkou čtenářskou a redakční anketu. Za svůj hlas pro nejlepší hru můžete získat řadu cen…

Když vyšel v roce 2006 The Elder Scrolls IV: Oblivion, hráči jen s údivem zírali na jeho překrásnou grafiku. Dopřát si nejvyšší detaily sice mohl jen málokdo, pokud jste však do této úzké skupiny patřili, patrně vám záviděli všichni v širokém okolí. Rozhodně nepřeháním s tvrzením, že pro množství hráčů se Oblivion stal jedním z hlavních argumentů ke koupi o pár měsíců později vydaných grafických karet nVidia GeForce GTX 8800 GTS/GTX, viz jeden z dílů série o vývoji technologií počítačových her.
Dnes se píše konec roku 2011 a konečně jsme se dočkali pátého dílu série The Elder Scrolls. Vývojáři nás sice napínali až do samého konce, poměrně brzy po samotném oznámení hry však do světa vypustili informaci, že Skyrim nepoběží na starších enginu Gamebryo, nýbrž na zbrusu nové technologii. To pochopitelně vzbudilo velká očekávání a naděje, že se možná dočkáme dalšího milníku v evoluci vizuální stránky počítačových her.

Po vydání Skyrimu naděje (v zásadě dle očekávání) opadly. Vývojáři se soustředili zejména na vývoj konzolových verzí hry a pochopitelně hratelnost s příběhem. PC verze a její požadavky tak byly až na druhém místě, což je patrné především v ovládání a právě technické stránce. Rozhodně nelze říct, že by byl Skyrim ošklivý, do dějin grafiky počítačových her se však s největší pravděpodobností také nezapíše. Ano, technická stránka je ve všech ohledech „o něco“ lepší než u Oblivionu a rozhodně nelze říct, že by byla vizuální stránka špatná, na současnou špičku v podobě Crysis 2 v DirectX 11 a HD texturami, Metro 2033 nebo Battlefield 3 však nemá. Předchozí Oblivion se přitom pro srovnání umístil právě na onom pomyslném technologickém vrcholu, kterému do té doby kralovaly hry jako Splinter Cell: Chaos Theory, F.E.A.R. nebo hratelné technologické demo Half-Life 2: Lost Coast.

Sami vývojáři jsou dle svých slov na nový engine pojmenovaný Creation hrdí. Kupříkladu se chlubí, že dohlednost je ve hře daleko větší než v jakémkoliv jejich předchozím titulu, jakýkoliv předmět ve hře může vrhat vlastní dynamický stín anebo třeba výrazně vylepšenou technologií chování stromů SpeedTree. Každá větev má nově definovanou svou vlastní hmotnost, díky čemuž se stromy ve větru chovají daleko realističtěji. To ostatně platí také vodní hladinu, která na měnící se směr a intenzitu větru také umí reagovat. Je nutno uznat, že tyto možnosti zní opravdu lákavě a pokročile, na druhou stranu jsme si na ně už za ty roky zvykli a nejde o nic, co by nám otevřeno ústa. Často jsme koneckonců svědky praktického použití daleko pokročilejších technologií, o čemž svědčí zejména již zmíněný Crysis 2.
